Chiptuning?

Medlem
16. sep. 2014
Innlegg
26
Noen her med erfaring med chiptuning av bil?
Fordelene er jo selvsagte, men hva med ulemper?

Bilen er en 06 modell Audi A3 2.0 tdi 140hk.
Med 140 hk og 320nm(?) i dag vil en chiptuning til 4000,- gi meg 180 hk og 420nm!
Rimelig grei uttelling ;)

Så kan noen svare på hva baksiden av medaljen vil være?
 
Så kan noen svare på hva baksiden av medaljen vil være?

I mitt tilfelle røyk en slange og resulterte i en brent turbo og en saftig regning. Riktignok noen år siden på en da tre år gammel A4 1,8T.

Verden har gått fremover siden det både på chiptuning og motorkvalitet. De fleste går det nok helt bra med, men uansett er det nok slik at en enkel fiks ikke alltid er smart. Det svakeste ledd osv...

(I tillegg er det noe med avgifter og slikt da ;) )
 
Redigert:
Først og fremst vil jeg anbefale at du velger en seriøs aktør, som selger velprøvde løsninger. Jeg har god erfaring med tuning fra MTM. MTM er en anerkjent leverandør til Audi, slik Alpina/Hartge er til BMW.

Følgende leverandør er forhandler av MTM-produkter i Norge; http://www.boracing.no/

Det er imidlertid viktig å påpeke at du kan få diverse “utfordringer” i forhold til eventuelle garantier, forsikringer, tollvesen og biltilsyn, dersom du eksempelvis ikke har betalt hestekreftavgift og/eller har fått effektøkningen godkjent osv. Men moro er det jo ;)
 
Garantien er det ikke noe problem med, bilen er jo noen år...
Ja, jeg ser poenget, men er det noe som vil kunne bli en utfordring? Det vil ikke være en synlig endring på bilen, ei heller forskjell på lyden. Det kan vel først bli et problem om de skulle ha mistanke og gå etter det i sømmene...?

Noen som har erfaring med chipsenter.no? Holder til på Skedsmokorset.
 
Først og fremst vil jeg anbefale at du velger en seriøs aktør, som selger velprøvde løsninger. Jeg har god erfaring med tuning fra MTM. MTM er en anerkjent leverandør til Audi, slik Alpina/Hartge er til BMW.

Følgende leverandør er forhandler av MTM-produkter i Norge; http://www.boracing.no/

Det er imidlertid viktig å påpeke at du kan få diverse “utfordringer” i forhold til eventuelle garantier, forsikringer, tollvesen og biltilsyn, dersom du eksempelvis ikke har betalt hestekreftavgift og/eller har fått effektøkningen godkjent osv. Men moro er det jo ;)[/QUOTE



Garantien er det ikke noe problem med, bilen er jo noen år...
Ja, jeg ser poenget, men er det noe som vil kunne bli en utfordring? Det vil ikke være en synlig endring på bilen, ei heller forskjell på lyden. Det kan vel først bli et problem om de skulle ha mistanke og gå etter det i sømmene...?

Noen som har erfaring med chipsenter.no? Holder til på Skedsmokorset.
 
Med “utfordringer” tenker jeg på følgende:

Alle tekniske endringer på en bil forutsetter at bilen fremstilles for ny godkjenning hos Statens Vegvesen. Dersom endringen blir godkjent skal det utstedes nytt vognkort.

Hvis endringen har medført økt motoreffekt utløses også et avgiftskrav. Dersom denne avgiften ikke er betalt, og du blir oppdaget, vil du mest sannsynlig få et avgiftskrav basert på manglende innbetalt effektavgift, i tillegg risikerer du straffeavgift.

Skulle ditt forsikringsselskap avdekke at bilen er ulovlig trimmet risikerer du avkortning/regress hvis du blir innblandet i en ulykke eller har andre forsikringskrav.

Når det gjelder de mer tekniske sider av tuning er det også en viss risiko for skader på motor, drivverk og elektronikk. Dette avhenger blant annet av bilens stand og alder før trimming, men også av hvor mye trimming det er snakk om. Jeg tror nok at skremselpropagandaen rundt det tekniske kan være til dels overdrevet, i hvert fall hvis du bruker en seriøs aktør.

Til slutt vil bilens verdi ved videresalg trolig påvirkes av om den har vært trimmet eller ikke, og det er viktig å opplyse om eventuell trimming ved salg.
 
Takk for bra svar. Er mye jeg ikke har tenkt på da jeg satt dette i planleggingsfasen.
Er nok tryggere og mer etisk riktig og heller gå for en litt større motor ved neste bilkjøp :)




Med “utfordringer” tenker jeg på følgende:

Alle tekniske endringer på en bil forutsetter at bilen fremstilles for ny godkjenning hos Statens Vegvesen. Dersom endringen blir godkjent skal det utstedes nytt vognkort.

Hvis endringen har medført økt motoreffekt utløses også et avgiftskrav. Dersom denne avgiften ikke er betalt, og du blir oppdaget, vil du mest sannsynlig få et avgiftskrav basert på manglende innbetalt effektavgift, i tillegg risikerer du straffeavgift.

Skulle ditt forsikringsselskap avdekke at bilen er ulovlig trimmet risikerer du avkortning/regress hvis du blir innblandet i en ulykke eller har andre forsikringskrav.

Når det gjelder de mer tekniske sider av tuning er det også en viss risiko for skader på motor, drivverk og elektronikk. Dette avhenger blant annet av bilens stand og alder før trimming, men også av hvor mye trimming det er snakk om. Jeg tror nok at skremselpropagandaen rundt det tekniske kan være til dels overdrevet, i hvert fall hvis du bruker en seriøs aktør.

Til slutt vil bilens verdi ved videresalg trolig påvirkes av om den har vært trimmet eller ikke, og det er viktig å opplyse om eventuell trimming ved salg.
 
Mtp. forsikring er det ikke værre enn å ta en telefon. En kjenning hadde en Audi han drev å bygget på, ringte og gav beskjed når han hadde benket bilen til 300hk, opp fra 200. Ble ingen økning i premien for hans del av den grunn, de bare noterte på polisen at det var opplyst om. Så er ikke sikkert det blir en dyr telefon heller.
 
Ser du skriver at det er 140hk 320nm .
Er det med automat/DSG kassen?
Om så vil jeg anbefale og google chip+DSG og se hva som blir skrevet på forum.vacn.no
DSG kassene er satt opp for og tåle eksakt det Newton som motoren yter og tåler derfor ikke chiptuning.

Mvh
Arve
 
Ser du skriver at det er 140hk 320nm .
Er det med automat/DSG kassen?
Om så vil jeg anbefale og google chip+DSG og se hva som blir skrevet på forum.vacn.no
DSG kassene er satt opp for og tåle eksakt det Newton som motoren yter og tåler derfor ikke chiptuning.

Mvh
Arve



Nei, det er manuell på min :)
 
Garantien er det ikke noe problem med, bilen er jo noen år...
Ja, jeg ser poenget, men er det noe som vil kunne bli en utfordring? Det vil ikke være en synlig endring på bilen, ei heller forskjell på lyden. Det kan vel først bli et problem om de skulle ha mistanke og gå etter det i sømmene...?

Noen som har erfaring med chipsenter.no? Holder til på Skedsmokorset.

Jeg hadde en Audi A4 1,9TDI som ble chippet hos chipsenter.no
Veldig bra opplevelse av hele prosessen og resultatet av bilen,ikke noe tull med chippen de 3 åra jeg hadde bilen.
 
Jeg er helt enig i det moralske aspektet ved en datatrim av bilen, blir omtrent som å ta inn et ur uten å momse det inn.

Det sagt, så finnes det foreløpig ikke muligheter for å finne ut hvorvidt en bil er datamanipulert, annet enn på den nye testmaskinen til SV i Trondheim. Dette er en rullende landevei, og de trenger ikke lengre demontere motoren for å benke den.
Så det er vel en god konklusjon trådstarter har kommet frem til, å heller legge pengene i en større maskinist ved neste bilhandel :)
Dersom jeg ikke husker helt feil, så har ikke BT fått godkjent sin rullende landevei på grunn av de ekstremt strenge kravene som stilles til en slik måling for at de skal ha mulighet for å kreve inn avgiftene.

I tillegg til dette vil effekten på hjulene være lavere enn det som er oppgitt i motor, og man vil derfor sansynligvis være innenfor effekt i motor + marginen som er tillatt ved en måling på drivhjul.