Chronograph trøbbel? (El primero)

Kohe321

Støttemedlem
Medlem
19. okt. 2011
Spør om dette på vegne av broren min, som tidligere denne måneden kjøpte en Zenith el-primero fra Lervik.

I dag stoppet chronoen plutselig å gå, og gikk ikke å resette. Dette har vel med at kolonnehjulet hindret reset-knappen å fungere da chronographen fremdeles var aktivert, men ikke gikk. Etter han trykket et par ganger på start-knappen begynte den å gå igjen, og etter han stoppet den selv lot den seg igjen resette. Etter dette hadde hele klokken sakket 2min, frem til dette har den gått helt nøyaktig.

Nå fungerer chronoen fint igjen, men er dette noe han bør kontakte Lervik om, eller er det bare en engangsfeil? Noen tanker om hva som kan ha skjedd?

Og et siste spørsmål, går det greit å bruke chronoen flere ganger daglig? Den er vel designet for å kunne brukes ofte?

Takker for alle svar! :)

Redigert:
Hadde det vært min klokke ville jeg ha fått Lervik til å se på den. Skal jo ikke være slik. Chronoen er laget for å brukes, jeg har aldri hørt eller lest at den ikke skal kunne brukes så ofte man vil.

Ja kanskje det hadde vært lurest. Men nå virker den jo greit igjen, så er litt usikker - det er jo ikke så fristende å levere en helt ny klokke inn på service. Noen flere som har tanker rundt om dette kan være en enkeltstående feil, eller noe som vil kreve at en urmaker tar en service?

Setter stor pris på alle svar! :)

Redigert:
Det er sikkert bare en bagatell. Men jeg ville helt klart levert den inn siden den er helt ny. Much better to be safe than sorry :)

Her faller jeg av pinnen, men kanskje @Arcticboy har et klokt svar, han har skrudd på chronografer.

Jeg synes at du burde ta en telefon og snakke med en urmaker der, HVIS du opplever at dere har en grei dialog, og han forstår hva dere prater om, så kan du følge hans råd videre, og har kanskje spart deg en tur. Hvis det er åpenbart at han synser, ta den lange turen...

Redigert av en moderator:
Jeg har opplevd at start/stoppknappen ble tykket alt for hardt inn på et kolonnehjulskronograf. Da bøyde en hendel seg, med det resultat at en hake ikke lenger klarte å trekke kolonnehjulet som det skulle. Kan det ha skjedd her?

En kronograf skal kunne brukes MASSE! Den er laget for å fungere når du har behov for den. El Primero har et flott verk som bør levere. Gå tilbake til Lervik, men vær beredt på at feilen kan skyldes at klokken har fått en "kilevink". Da er det kanskje litt urettferdig å forvente at dette skal gå på garanti...

A

Jeg har opplevd at start/stoppknappen ble tykket alt for hardt inn på et kolonnehjulskronograf. Da bøyde en hendel seg, med det resultat at en hake ikke lenger klarte å trekke kolonnehjulet som det skulle. Kan det ha skjedd her?

En kronograf skal kunne brukes MASSE! Den er laget for å fungere når du har behov for den. El Primero har et flott verk som bør levere. Gå tilbake til Lervik, men vær beredt på at feilen kan skyldes at klokken har fått en "kilevink". Da er det kanskje litt urettferdig å forvente at dette skal gå på garanti...

A
@Arcticboy Tusen takk for svar! :)

Han trykket ikke inn reset-knappen hardt, så den har nok ikke tatt noen skade som følge av dette. Den har jo også virket kjempefint siden dette skjedde for noen dager siden. Har snakket litt med broren min om dette, og kommet frem til at den mest sannsynlige årsaken må være at gangreserven gikk ut.

Han jobber som advokat, og har hatt en uke med mye lesning og lite bevegelse (og selv i mer "aktive" uker så blir det ikke akkurat jogging rundt i kontorene), så gangreserven har fått veldig lite bevegelse å lade seg opp på. Dette skjedde tidlig på morgenen midt i arbeidsuken. Klokken hadde altså lagt en hel natt uten bevegelse, og dagene før har det vært lite aktivitet som nok ikke har trukket den helt opp, så denne morgenen var nok gangreserven allerede ganske lav. Kronografen trekker jo ekstra energi, så det hjalp ikke akkurat at den ble brukt ekstra flittig denne morgenen, så det lille som var igjen av gangreserve gikk nok ut og førte til at hele klokken stoppet.

Dette gir jo også god mening sammen med at den har virket så knirkefritt de siste dagene. Hvor mye ekstra gangreserve trekker egentlig en kronograf? Det er jo snakk om 3 ekstra visere som skal drives... :)

Redigert av en moderator:
Da jeg leste åpningsinnlegget tenkte jeg at det var gangereserven som var problemet, ja. Har opplevd at det samme har skjedd når klokken har ligget en stund, og jeg har glemt å trekke den noen runder manuelt. Den går kanskje et par timer, men etter noen runder med chronoen, så stopper klokken. Får selvfølgelig hjertet i halsen hver gang, men etter å ha trukket den, så funker alt naturligvis igjen.