Citizen Aqualand Promaster JP2000. Lever sitt eget liv?

Medlem
31. mai 2018
Sted
Bergen
Hei!
Arvet en dykkerklokke Citizen Aqualand Promaster JP-2000. Den manglet reimer og batterier, og har mest sannsynlig ikke vært i bruk siden begynnelsen på 90-tallet. Jeg tenkte jeg skulle prøve å fikse den opp uten å bruke en formue på det. DIY altså. Den skal ikke brukes til dykking, så trykktesting er ikke noe å tenke på.

Det som er gjort
Har satt på nye reimer og satt i nye batterier. Både den analoge klokken og det digitale displayet startet opp. Alle funksjoner fungerte fint.

Problemet
Alt gikk som smurt, men over natten stoppet den analoge klokken. Det digitale displayet og funksjonene fungerte fortsatt helt fint. Jeg prøvde å stille klokken til mange forskjellige klokkeslett i et forsøk på å få den til å gå igjen, uten nytte. Noen timer senere startet den opp, før den stoppet igjen. Når har den ligget livløs på skrivepulten i ca. en uke, frem til jeg så bort på den i ettermiddag. Plutselig har den begynt å tikke og gå igjen. Den har nå gått i en hel del timer (som jeg har vært klar over), men har på følelsen at det er midlertidig.

Så til...
Spørsmålet
Hva er det som kan forårsake dette? Tips til ting jeg prøve for å utbedre tas mot med takk!

Vedlegg

• IMG_20180531_214740.jpg
    IMG_20180531_214740.jpg
    152,3 KB · Visninger: 0
og har mest sannsynlig ikke vært i bruk siden begynnelsen på 90-tallet

Du nevner at den går igjen, men lagde den tikkelyd når den sto stille? Etter drøye 25 år i "skuffen" vet vi at det meste av oljen har blitt til seigt kliss, aka "old juice" på fagspråket. Resten blir ren gjetting. Det kan jo hende at den kommer seg, slik du har beskrevet, så derfor vil det nok lønne seg å la den ligge litt til før man bestemmer seg for å tukle med den. If not broken - then why fix, er en grei spilleregel for batteriklokker. Hender at noen av dem trenger en reset også, dette gjøres ved å sette spenning rett på motorpunktet (typ hjertestarter), men er ikke noe vi tenker på ennå. Gi lyd om den ikke har kommet seg i løpet av noen dager, da graver videre. :)

• Liker
Reaksjoner: Kohe321
@Halp jeg har en slik Citizen selv. Som det ikke har vært strøm i på åresvis.
Hvilke batterier satt du i og hvor kjøpte du dem? Er vel 3 batterier i den hvis jeg ikke husker feil.