PÅ INGEN måte noen ekspert på dette, men det lille jeg vet i allefall, så er det jo ingen tvil om at co-axial teknologien ga en markant forbedring. Men Omega bommet vel litt initielt med hvor lite olje bla co-axialene trengte, da de hevdet at de var langt mer service-vennlige enn tidligere siden det var en markant reduksjon i friksjon. Og selve co-axialdelen er jo kun en liten del av selve urverket. Er nok ikke riktig at det først var i 8500 at Omega brukte co-axial. 2500 kaliberet feks, som sitter i PO (ikke de siste selvfølgelig) er en forbedret kaliber 1120 med co-axial i tillegg (som satt/sitter i 300m seamaster pro) Og både 2500 og 1120 er ETA 2892 urverk som Omega forbedrer. Men de første utgavene av 2500 med co-axial hadde mange problemer, da særlg pga oljen som ble brukt og at det var for lite av den rett og slett. Først på 2500D (altså den 4. utgaven) var alt av problemer fjernet.
8500 er det første inhouse urveket til Omega, og da det første urveket som er laget rundt co-axial systemet, og ikke kun et ETA urverk (som de aller fleste Omega urverk starter ut som) med ettermontert co-axial.
Så til sp.målet ditt, så nei, 8500 er ikke første utgaven av co-axial, men første "in-house" med co-axial (grunnen til " " er at 8500 vel egentlig ikke kan sies å være in-house 100%, da det vel faktisk blir produsert av ETA, som igjen er eid av Swatch group, som igjen eier Omega, og derom strides de "lærde", om det kan kalles et in-house eller ikke. Men uansett, så er det et MEGET godt urverk med noen pokker så imponerende specs spør du meg) 8500 har eksistert siden 2007, og sitter i flere av Omega sine modeller enn kun PO. Bla sitter det i siste utgave av PloProf`en, og DeVille/ Hour vision var den første i 2007.
Vet vel ikke helt om dette svarte på noe særlig av det du lurte på, hehe.
Men, skal du ha en PO med 2500, pass på at det er en 2500D utgave (2500C er vel også trygt, men IKKE 2500B)
Går du for en 8500 (og der er det litt modeller å velge i) Så vil jeg si du er ganske så trygg ja. Et solid og godt urverk som jeg selv ikke hadde nølt med å gå for.
Og nå er det helt sikkert en del andre medasylanter her inne som ikke er enige med meg i det ene og andre, så kjør debatt:0)