COSC sertifisering – hva er det verdt?

KAB

Medlem
30. juli 2010
Har tenkt på en ting en stund. Jeg kjøpte meg en Submariner med COSC sertifisering for en tid tilbake. Jeg har da kjøpt et urverk som er garantert innenfor -4/+6 sek per døgn. Det betyr at alle slags innstillinger i urverket er justert meget nøyaktig (samt at delene som er brukt i urverket er av høy kvalitet for enklere å møte COSC spesifikasjonene på nøyaktighet)

Men.....Hva skjer den dagen jeg tar klokken inn på service:confused: Da vil en hvilken som helst urmaker kunne tukle med den, og innstillingene som ble foretatt at COSC vil selvsagt kunne bli endret. Jeg kan vel da risikere å få tilbake en klokke som IKKE er innefor -4/+6 sek :confused:
Hva slags verdi har det da at klokken i gikk innenfor COSC standarden da jeg kjøpte den:confused:

Er det bare vi som ber om å bli lurt, eller er jeg inne på noe her? Kan ikke et ”hvilket” som helst urverk tweakes og justeres innefor COSC standard om det er akkurat det som er viktig for oss?

Burde vi glemme COSC standard og heller tenke mer på at klokken er ″The Fleurier Quality Foundation″ og/ eller the Geneva seal?

KAB

Spør du meg er COSC verdt like mye som papiret det er skrevet på.

Først og fremst; cosc er for urverket, ikke for klokken. Det betyr at innen urverket er plassert i en klokke og sendt til deg er det ingen garanti for at det går innenfor cosc lenger.

Når det er sagt, cosc krever i teorien litt mer av et urverk for å holde seg der en stund. Du kan argumentere med at et cosc sertifisert urverk vil være mer holdbart og fungere bedre i lengden fordi det er brukt litt bedre deler der dette var nødvendig.

Spesielt for ETA verk er dette et poeng, kan du velge mellom elabore grad og cosc grad velger du cosc. Forskjellen mellom cosc og top gradene er dog ikke kjempestore.

Det er mulig noen er lei, jeg har tross alt linket til denne artikkelen mange ganger. Jeg tillater meg derfor denne gangen noen utdrag som i alle fall svarer på noe av det du spør om:
HVA ER ET KRONOMETER?

La oss oppklare de grovere misforståelsene først:

1 – Klokken din er IKKE et kronometer
2 – Det er helt sikkert at verket i klokken din HAR VÆRT et kronometer
3 – Det KAN VÆRE at verket i klokken din FORTSATT ER et kronometer

Betegnelsen kronometer betyr at verket – ikke klokken – har gjennomgått en fem dagers testperiode hvor den har holdt seg innenfor gitte grenseverdier i fem forskjellige posisjoner og tre forskjellige temperaturer.

Har så COSC-sertifiseringen noen praktisk betydning? Både ja og nei. Husk at gangnøyaktigheten er en tilnærmet øyeblikksmåling. Strengt tatt sier sertifikatet ikke annet enn at urverket, den gangen det ble kontrollert, var innenfor gitte toleranserammer.

Er så COSC-stempelet eller teksten Officially Certified Chronometer bare skuebrød? Nei, langt derifra. Den beviser at klokken kan reguleres til en overlegen presisjon og at det er benyttet deler av beste kvalitet med tanke på gangnøyaktighet, og ikke minst ufølsomhet for temperatuer. Et verk som en gang har vært regulert til kronometerstandard, kan enkelt (ja,ja – nesten, da!) bringes tilbake til samme standard.

Eneste reelle verdien på et slikt sertifikat er at du etter et kjøp kan ta klokken med tilbake til urmaker å forlange en justering hvis klokken ikke holder spec'en.

Ellers er det kun en marketing greie i mine øyne.
Mange av de "store" som IWC, JLC, AP, m.fl. gidder ikke å sertifisere urverkene sine.

Fordelen, i alle fall for Rolex-eiere, er jo at du aldri kommer til å kjede deg mer. Litteratur er alltid tilgjengelig på håndleddet, og en god tekst tåler som kjent å leses om og om igjen...:

dssd.jpg

:)

Ja, det virker kanskje som COSC er en glasur som smøres på mange ur for å forsterke magien. Om det er for å rettferdiggjøre pris eller om det er tradisjoner, kan alltids diskuteres...Min læringskurve tilsier uansett at jeg i alle fall ikke er like "blendet" av betydningen COSC lenger.

Det er ikke til å komme forbi at det uansett er tøft med mest mulig tekst på urskiven :D

KAB

Charlie Harper:"you sold me out for a watch??" Alan Harper: "It`s not a watch, it`s a officially sertified chronometer":D

Jeg synes forsåvidt at COSC har noe for seg i kvalitetssikrings øyemed.
Det virker på en måte som en rettesnor på hva som er akseptabel kvalitet (opplevd sådan) av en klokke.
Glashütte har vel en liknende test av klokker produsert der.
Om disse testene er vanskelig å bestå for et urverk av middels kvalitet er vel en annen sak. Dette vet jeg forøvrig alt for lite om til å uttale meg særlig bastant.

Chronometersertifisering er en test som gjennomføres av et nøytralt, offisielt godkjent testinstitutt. Sertifisering er mye mer en gjennomsnittlig avvik innenfor -4 til + 6 sekunder i døgnet. Selve testen varer i 360 timer og det er 7 testkriterier som må bestås. Urverkene testes i fem forskjellige posisjoner og tre temperatursoner. Testen koster ca 1500 kroner pr urverk.

TableauMecaniqueEn.jpg

Et standard urverk kan justeres til å gå innenfor -4 til + 6 sekunder i døgnet, men vil ikke klare de andre sertifiseringskravene i testen.

Klokkens nøyaktighet påvirkes av hvordan den brukes:

Fullt opptrukket, det holder ikke å riste på klokken til den går
Klokken brukes på venstre hånd, på utsiden av håndleddet
Har du en passiv hverdag, kontor og sofa... bør klokken trekkes opp manuelt hver dag
Plassering av klokken om natten for å kompensere for avvik i løpet av dagen

Breitlingen min har et Kelek calibre 10000/B40, dette er et urverk av chronometergrad, men er ikke sertifisert. Når klokken var ny i 2000, var avviket mellom -5 og -8 sekunder i døgnet. Etter regulering var avviket +\- 2 sekunder i døgnet og klokken holdt seg på +/- 2 sekunder i døgnet de neste 7 årene. Etter service på autorisert serviceverksted var avviket +/- 2 sek i døgnet og det var ikke nødvendig med regulering.

Normalt bruker jeg klokken uten å tenke på nøyaktighet, etter en måneds bruk er avviket på + 30 til 40 sekunder. I januar og februar brukte jeg klokken 40 dager sammenhengene, kontrollerte nøyaktigheten hver kveld og lot klokken ligge flatt eller på høykant for å kompensere for avviket. Resultatet etter 40 dagers bruk var + 0.5 sekunders avvik.

Litt statistikk COSC urverk over årene 2000 til 2009. Rolex - 7 Million Chronometers in a Decade

Using official annual figures issued by Switzerland’s COSC, the official chronometer testing agency, WatchTime compiled total chronometer production by brand for the 10-year period between 2000 and 2009. (A chronometer is a watch whose movement has passed a battery of tests by COSC to determine its precision. COSC issues a certificate for each movement with the test results that certify its accuracy.)

http://www.watchtime.com/2010/10/rolex-romps-7-million-chronometers-in-a-decade/

Som en liten kommentar:

Det viktigste er ikke hvor mange sekunder +/- klokken er hver dag. Det er variasjonen i avviket. Et ur som alltid er 17,0 sekunder feil kan i teorien justeres til å gå helt nøyaktig. Ett ur som er -1, 0, 1, -1, -1, 1, 3, -1 etc vil passere COSC, men vil aldri kunne justeres perfet som det fiktive uret over.

Grunnen også til at variasjonen er viktigere enn aviket, historisk sett, er at en navigatør (kaptein) lett kan justere kursen sin etter chronometerets avvik, sålenge avviket er noenlunde likt hver dag.