cyma klokke, kan noen fortelle meg noe om den?

Medlem
22. sep. 2014
Hei. Har en eldre cyma armbåndsur, kan noen fortelle meg om denne klokka? Det virker som en meget bra klokke og urverk. klokken tikker og går. Hvilket material er klokka laget av, og ca verdi. All info tas imot med takk.

20140921_205710_zpscdbf784b.jpg
[/URL]

Hei @erikmyr,

Kan du si noe mer om størrelse, eller kan du kanskje få en urmaker til å åpne klokken og finne serienumre?

Umiddelbart ser dette ut som en liten dameklokke, men bildet kan lyve.

Cyma er et tradisjonsrikt brand som det finnes masse info om på nett, så vi skal nok finne ut av tingene.

Redigert av en moderator:
Hei.

Om dette uret er et herre eller dameur, skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om. I perioden dette uret ble produsert var gjerne herreur meget små av størrelse og mange ganger ble sekundviseren sløyfet på dameurene. Selv om lenken er feminin, så antar jeg at uret er et herreur, utifra form og helhet. Lenken tyder nok på at uret er blitt benyttet av en dame en gang i tiden.

Totonet urskive ble mere populær rundt midten av 30-tallet, viserene på uret var også meget vanlige i denne perioden. Så jeg antar at uret er fra dette tidsrommet.

Mere info om urkasse og urverk kan fortelle mer om uret, ev. serienummer vil neppe si noe da det virker som Cyma ikke hadde noe helhetlig system på det området. Mange ganger blir info om de fleste gamle ur begrenset til referanse på urverk, som kan gi svar på tidsrommet urverket ble produsert. Med litt flaks kan man finne tilsvarende ur i klokkebøker, eldre brosjyrer eller info på graverte urkasser med årstall.

Det har du rett i @Girard, jeg visste faktisk ikke at Cyma ikke holdt serienummer oversikt, men etter en liten googlerunde så ser det ut til at vi bør ha et bilde av urverket for å kunne sette nærmere dato ja. Så da er det bare å poppe bakokket!

Redigert av en moderator: