Dagens eyeopener

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Dagens eyeopener var når jeg i dag morges snekret et regneark over alle klokkene mine. Nåværende og tidligere. Ganske enkel greie, klokkeinfo, serienr, kjøpspris, salgspris etc.

:eek:

Auda. Det var blitt såpass mye, ja. Total kjøpssum var vel av en ganske annen størrelseorden enn total salgssum så langt. Og enda var ikke servicer, lenker, remmer etc tatt med :D

Noen andre som kjører et tilsvarende opplegg?

Kjekt å ha for referanse. En egen kolonne for "Potensiell salgspris" slik at jeg kan se hva jeg har råd til om jeg selger :D

Grenser til masochisme dette her. Neste blir vel at jeg faktisk regner ut hvor mye bilen koster meg hvert år og per kjørte kilometer :(

Regner med at dette er et Exel-ark som ikke ligger lagret på skrivebordet på stue pc`n.

Jeg satt faktisk å lekte meg litt med exel her om dagen for å se hvor mange remmer jeg kan kjøpe til den nye klokken min før jeg må sprette BSU-kontoen. Har heldigvis noen remmer til den tid kommer.

Hehehe, den øvelsen der har jeg ikke gjort. Kjenner det brått frister å teste, hehehe!
Jeg har alltid hatt en underlig følelse av at jeg går ca i null, men vil tro regnearket kan motbevise det kraftig...

Huff, Anders!
- Ikke gi oss slike mer eller mindre plagsomme "reminders"....;)

Om det er en spesifikk del av finansene jeg velger å ikke la bli gjenstand for sådan kontroll, så er det klokkene.
Fordi dette skal være en hyggelig hobby.

Følgelig fokuserer jeg utelukkende på upside'n ved den; - med andre ord på selve jakten, og den lekne glede over nettopp "det" uret.
Downside'n - med andre ord totalregnskapet (og med ytterligere andre ord; -"tapet") - får bakes inn i (og kompenseres gjennom) andre kreative finansielle transaksjoner.
;)

Hva med å legge inn antall km med bredt smil (akkumulert) i den tiden klokkene har sittet på armen.
Deretter ganger du summen med antall minutter du har forlenget livet pga glede.

Legg det inn i regnearket ditt du...og se hvor mye du har tapt. :cool::cool::cool:

Aldri igjen

Har en gang for mange år siden regnet ut hva en hobby kostet i løpet av et år,
dette kommer jeg ALDRI til å gjøre igjen. (Aktiv RC-bil fører) :)
Etter denne hobbyen har jeg drevet med Pistolskyting, MC, Foto, HiFi etc, tror ikke dette har kostet rart. :)
Det er bare å innse at hobby koster! (Ihvertfall de fleste morsomme hobby`s)
Lykkelig uvitende om den reele kostnaden er mest behagelig.
Hva summen blir ....................... tja, sikkert ikke sååååååååå dyrt..... :)

Når det kommer til hobbyer (mc, stor motor i bilen, klokker etc.) regner jeg ikke på hva det koster.

Sålenge saldoen på kontoen er over komforgrensen min på slutten av hver måned er jeg fornøyd!
Om den skulle være under, selger jeg noe. Så er alt bra igjen!

Det enkle er ofte det beste! :cool:

Jeg synes stortsett at det er litt artig å følge med på hvor mye jeg bruker på diverse hobbier. Nå har ikke jeg investert så stort i klokker ennå så excel-arket har ikke rukket å bli deprimerende.

Når det er sagt så fører jeg regnskap på bilen (ekstremt deprimerende) og på bryggene mine (ikke deprimerende så lenge jeg sørger for å ta smaksprøver mens jeg ser på regnskapet).

Jeg laget en slik oversikt for en stund tilbake, men slettet dokumentet da jeg regnet ut den totale kjøpesummen...

Frykter at arket blir utrolig langt.. undrer om Excel har begrensing på antall rader?:D

For å være dagens nerd: Excel 2003 har en begrensning på 65000 rader, så det holder kanskje ikke for deg. MEN frykt ikke, excel 2007 eller nyere har mulighet til en million rader!

Jeg er en komplett excel-nerd, og alt jeg foretar meg ligger i et ark. Så også absolutt alle transaksjoner jeg har foretatt meg på klokkefronten de siste årene.

På den annen side - hvor mange hobbies får man praktisert av hvert eneste våkne minutt i døgnet?
Hadde tatt seg ut om man skulle se på film, gå på ski, se på bilmotoren eller for den del sy strømper, 18 timer i døgnet :)

Tenk på dét....