- Medlem
- 28. nov. 2014
Vet "dagens middag" tråden eksisterer, men tenkte alikevel at en tråd med dagens middag eller en god rett med tilhørende oppskrift kunne være fint.
Jeg har sett mye godt bli postet her, men har aldri giddet å spørre om oppskrift eller tips. Nå kan man slenge ut et bilde og en oppskrift på noe godt man har spist, eller bare diskutere oppskrifter. @Edzilla har slengt ut mye snadder i sin herlige tråd "Høstdepresjon" , og jeg regner med at det er mange andre som også har mye å bidra med.
Mat med tilhørende godt drikke er fantastisk og med litt klokkeprat blir det enda bedre. En GTG med kulinarisk fokus i løpet av høsten hadde gjort seg!
Mitt bidrag til selve tråden:
Dagens middag ble "kantarellcarbonara". Hentet og sakset fra www.godt.no
Oppskrift for 4 pers
400 g pasta
(Jeg lager alltid pastaen selv med følgende oppskrift.
1 egg pr pers.
Litt olivenolje
Litt salt
En slump mel. Nok til at deigen blir smidig, men ikke tørr.
Røres sammen og slenges i kjøleskapet innpakket i plastfolie. Bør ligge minimum 30 min.
Deigen kjevles ut til ønsket tykkelse med pastamaskin eller kjevle, og formes til ønsket type)
400 g kantarell
2 fedd hvitløk
1 dl hvitvin
2 dl fløte
2-3 ss revet parmesan
1 ss timian
4 ss bladpersille
4 skiver spekeskinke (bacon er enda bedre)
4 eggeplommer til å krone retten med
1. Legg skinkeskivene på et stekebrett med bakepapir og sprøstek skinken i ovn ved 180 grader, det tar ca. 10 minutter. Avkjøl og knekk opp skinken i små biter.
2. Stek soppen gyllen i smør. Tilsett hvitløk og hvitvin. La det koke til halvparten av væskemengden har
fordampet.
3. Tilsett fløte og kok til det tykner noe. Rør inn osten, smak til med salt og pepper og ha i urter.
4. (Bruker du tørket timian kan du ha det i når du steker soppen.)
5. Kok pastaen og la vannet renne av. Bland den kremete soppen sammen med pastaen. Anrett og topp med en eggeplomme. Dryss over sprø skinke og riv gjerne over litt ekstra ost til slutt.
Bon appétit!
Jeg har sett mye godt bli postet her, men har aldri giddet å spørre om oppskrift eller tips. Nå kan man slenge ut et bilde og en oppskrift på noe godt man har spist, eller bare diskutere oppskrifter. @Edzilla har slengt ut mye snadder i sin herlige tråd "Høstdepresjon" , og jeg regner med at det er mange andre som også har mye å bidra med.
Mat med tilhørende godt drikke er fantastisk og med litt klokkeprat blir det enda bedre. En GTG med kulinarisk fokus i løpet av høsten hadde gjort seg!
Mitt bidrag til selve tråden:
Dagens middag ble "kantarellcarbonara". Hentet og sakset fra www.godt.no
Oppskrift for 4 pers
400 g pasta
(Jeg lager alltid pastaen selv med følgende oppskrift.
1 egg pr pers.
Litt olivenolje
Litt salt
En slump mel. Nok til at deigen blir smidig, men ikke tørr.
Røres sammen og slenges i kjøleskapet innpakket i plastfolie. Bør ligge minimum 30 min.
Deigen kjevles ut til ønsket tykkelse med pastamaskin eller kjevle, og formes til ønsket type)
400 g kantarell
2 fedd hvitløk
1 dl hvitvin
2 dl fløte
2-3 ss revet parmesan
1 ss timian
4 ss bladpersille
4 skiver spekeskinke (bacon er enda bedre)
4 eggeplommer til å krone retten med
1. Legg skinkeskivene på et stekebrett med bakepapir og sprøstek skinken i ovn ved 180 grader, det tar ca. 10 minutter. Avkjøl og knekk opp skinken i små biter.
2. Stek soppen gyllen i smør. Tilsett hvitløk og hvitvin. La det koke til halvparten av væskemengden har
fordampet.
3. Tilsett fløte og kok til det tykner noe. Rør inn osten, smak til med salt og pepper og ha i urter.
4. (Bruker du tørket timian kan du ha det i når du steker soppen.)
5. Kok pastaen og la vannet renne av. Bland den kremete soppen sammen med pastaen. Anrett og topp med en eggeplomme. Dryss over sprø skinke og riv gjerne over litt ekstra ost til slutt.
Bon appétit!
Redigert: