Bollinger R.D. 2007: Åpnes med et diskret lite puff. Rolige bobler i glasset, veldig diskret. Flott duft med litt bærpreg, litt sjø og gjær. Frisk og balansert smak. Utrolig rund, myk og velbalansert. Nesten utrolig at en extra brut kan være så rund i kantene. Ettersmaken var nesten evigvarende. Helt topp champagne! Perfekt match til blinis med rogn. Kunne ikke dy oss, så vi testa med Langres og ostepop også. Magisk!
Chateau Montelena the Montelena Estate Cabernet Sauvignon 2004: Herregud. Det er egentlig alt jeg vil si, men det holder vel ikke. Dekanterte vinen ca. 2 timer før hovedretten skulle inntas. Mye finkornet bunnfall, så brukte sil. Tok en liten nipp. Det sa pang. Aggressivt anslag med en solid dose tanniner. Så kom smakene delvis frem. 2 timer lengre frem, så har vinen åpnet seg og sluppet seg fri. Flott duft av mørke bær, kaffe, lær, fat og et snev av vanilje. I smaken er den kraftig, balansert og overraskende mild. Her er absolutt alt balansert opp mot hverandre, og du rekker knapt oppdage det ene før du senser det andre. Dette er for meg perfeksjon på flaske! Desidert den beste rødvinen jeg har smakt i mitt liv. Passet perfekt til rypene. Russiske erter og Cabernet var en spennende smaksøvelse jeg definitivt skal leke mer med.
Egge Gård Iseple: Intens duft av epler. For meg, så var den fryktelig lik eplemost. Smaken er intens søt med høy syre. God balanse og tydelig eplesmak. Sikkert en perfekt match til eplekake, eller andre eplebaserte desserter. Ingen skuffelse, men personlig foretrekker jeg nok druebasert vin.
En enormt fin kveld med perfekt drikke.