Damer og klokker - Diverse tanker

Medlem
27. sep. 2011
Sted
Rogaland
Må innrømme jeg vet ikke helt hvor jeg vil hen med denne tråden, og den er kanskje litt kontroversiell, men men...

Det er ingen tvil om at damer (som oftest) har et litt annet forhold til tid enn menn, og det er bra. Kontraster mellom menn og kvinner er bra. Las her om dagen at 50% av klokkekjøpere var kvinner (ikke overraskende), og at det gradvis ble mer interesse for klokker av høyere kvalitet (litt mer overraskende) - men det er ingen tvil om at de fleste er mer opptatt av det ytre, enn det indre - i motsetning til oss her på TS som kanskje vil ha både i pose og sekk.
Nå skal det sies at folk flest virker til å ikke bry seg om klokker i det hele tatt. Det er i beste fall noe som viser tida, og i verste fall noe som ser "barskt" ut (Nixon, Diesel, Fossil, og likende. No offense til dere som liker den slags. Jeg gjør altså ikke)

Hun som kom inn her å stilte spørsmål angående klokkekjøp var jo riktignok såpass oppegående at hun for det første tok sine spørsmål til dette forum, og for det andre at hun tok vår interesse på en forholdsvis avslappet - men nyskjerrig måte.

Diverse tanker:
- Min søster er mer opptatt av at det skal glitre enn at det skal være en respektabel klokke. Dette er visst en vanlig oppfatning, og jeg har vel egentlig slått meg til ro med at slik er det.
- Jeg tar meg selv i å være imponert bare en jente har klokke - det samme gjelder egentlig alle jeg ser med klokker. Blir enda mer imponert dersom det er noe annet enn kvarts.
- Er det galt av meg å være interessert i en jente bare (vel, nesten bare) fordi hun opprinnelig kommer fra en by i overkommmelig avstand fra Glashütte?
- Finnes det ordentlige WIS av det andre kjønn?

Har dere noen tanker rundt dette?
Hvordan forholder kvinnene i deres liv seg til tid, klokker - sine egne og dine.

Kanskje jeg kan gi mitt synspunkt i denne tråden...? Vet ikke om jeg er kvalifisert enda da, og iallefall ikke siden jeg er jente.

Jeg kan innrømme at for meg har klokkeinteressen vært...vel ikke-eksisterende. Og ja, det skulle gjerne helst bare være fint om jeg skulle bruke klokke. Men...og der er et men. Ettersom mitt yrke er relativt kreativt så har jeg måtte forsvare hvorfor jeg liker enkelte ting, og hvorfor andre ting ikke faller i smak. Innenfor industridesign er historien bak en ting (nesten) vel så viktig som utseende. Men jeg må bare si at jeg har aldri satt meg inn i 'klokkeverden', jeg har visst der har vært dyre merker, men ikke tenkt noe mer over dette. Dessverre for lommeboka mi, så har jeg nå lært meg mer. Kanskje litt for mye....

Så jeg må nesten takke dere gutta her, dere har iallefall gjort fremtidige jule- og bursdagsgaver mye enklere å kjøpe... For her kommer det til å gå i klokker fremover.... også til meg. Så en dag skal jeg starte en tråd som er full av dameklokker her inne ;) sånn jeg kan få se hva som finnes.

Jeg har gitt kona et par mekaniske klokker i gave det siste året, og hun bruker en av disse daglig (sikkert fordi hun ikke gidder å trekke/stille den andre).

Tror nok ikke at hun har noen brennende interesse for området, men hun har i hvert fall pakket bort quarts-rælet.

Med tanke på min voksende (sykelige?) interesse er hun nok litt mer avmålt! :rolleyes:

Min utkårede hadde når vi møttes ingen interesse for klokker og mente nok at mobiltelefonen holdt. Etterhvert begynte hun imidlertid å sikle på min Seadweller 1665. Jeg kjøpte en "jenteklokke" til henne, men den tror jeg hun har gått med tre ganger totalt. Her om dagen kjøpte jeg en Tudor Sub av Anders og den falt litt mer i smak. Jeg tror ikke hun er så voldsomt opptatt av om klokken er mekanisk eller ei, men liker åpenbart Submariner-looken. Og det liker jeg :)

Søs på 24 sporter forøvrig en IWC Portugese, noe jeg synes er rimelig rafft! De fleste piger jeg kjenner er dog mer på blankt og glitrende og jeg gidder ikke lenger bry meg.

Min utkårede hadde når vi møttes ingen interesse for klokker og mente nok at mobiltelefonen holdt. Etterhvert begynte hun imidlertid å sikle på min Seadweller 1665. Jeg kjøpte en "jenteklokke" til henne, men den tror jeg hun har gått med tre ganger totalt. Her om dagen kjøpte jeg en Tudor Sub av Anders og den falt litt mer i smak. Jeg tror ikke hun er så voldsomt opptatt av om klokken er mekanisk eller ei, men liker åpenbart Submariner-looken. Og det liker jeg :)

Søs på 24 sporter forøvrig en IWC Portugese, noe jeg synes er rimelig rafft! De fleste piger jeg kjenner er dog mer på blankt og glitrende og jeg gidder ikke lenger bry meg.

Tror du må introdusere oss (les: meg) for søs på 24 altså! ;)

Er av den oppfatning at kvinner setter like stor pris på den kvalitet/historie/håndtverk som ligger bak mekaniske klokker som gutta.
Menn har vel uansett en større tendens til å bli litt mer ekstreme i interessene sine enn kvinner generelt.:cool:;)

Min kone vil f.eks. ikke ha noe som minner om en "kjip kvarts" (hennes ord :roll:) på håndleddet.

Hun var forresten ute med noen venninner for litt siden med min TT Datejust på armen. Disse jentene er rimelig opptatt av stil, og de hvinte noe sånt som; Oooohh vintage når de la merke til klokken.:)

Det er jo bare å overføre veske-, lommebok-, kles- smykke-avhengigheten til klokkeverdenen, og vips så har du en kvinne-WIS.

Det er vel også en kvinnelig moderator på WUS så vidt jeg vet.

Tror nok ikke at hun har noen brennende interesse for området, men hun har i hvert fall pakket bort quarts-rælet.

Med tanke på min voksende (sykelige?) interesse er hun nok litt mer avmålt! :rolleyes:

Har du funnet ut dette av deg selv? tegnende har jo vært så subtile. :p

Nå skal ikke jeg prate, du har det lettere enn meg på klokkefronten. Konas innstilling er at enhver som bruker over 1500 på en klokke er tjukk i hue.

Hun har dog sagt at om hun ser en skikkelig klokke hun liker så skal hun si ifra, sa her snakker vi brennende engasjement.

Ellers er det i den tidligere omtalte barnehagen til datteren min tydelig at det er en del damer med i hvertfall et forhold til klokker. Dukker opp både speedmaster og div datejuster.

Ikke så rart at 50% av alle salg av klokker går til damer. De kjøper gaver til oss. ;)

Her om dagen kjøpte jeg en Tudor Sub av Anders og den falt litt mer i smak. Jeg tror ikke hun er så voldsomt opptatt av om klokken er mekanisk eller ei, men liker åpenbart Submariner-looken. Og det liker jeg :)

Hyggelig å høre! :D

Min kjære er lite opptatt av ur, hun trives fint med enkle men pene dameur i quartz. Det går mer på at materiale og farger skal passe til det hun har på seg. Det er dog ikke vanskelig å finne noe annet pent (og dyrt!) å kjøpe til henne...

Mine klokker synes hun er gøy å kikke på, og annen pes enn litt godhjertet mobbing har jeg ikke kunnet spore. Litt hoderysting når jeg kommer for sent til middag med svigermor fordi jeg måtte innom Frik og hente en Rolex-bok til 1500 kr, vel det kan jeg leve med ;)

Ellers er hun en ivrig leser (og reblogger) av moteblogger på Tumblr, så hun får fint med seg at vintage Rolex ikke bare er stas i mine feberfantasier. Ekstra artig er det når hun finner mine bilder av mine klokker gjengitt på en vilkårlig tumblr :D Verden er ikke så stor.

Jeg er stolt av å kunne si at jeg har bidratt til noe bra her på jorden.
Mine kjære var totalt uinteressert i klokker tidligere, men nå sprader hun rundt med en Breitling og en Panerai i rotasjon. Det er til å få tårer i øynene av :D

Dette derimot er så smakfullt at jeg vet ikke hvor jeg skal snu meg :cool:

IMG_7252.jpg

hehe, bare ok et bilde fra tråden! ;)

Edit: men syntes nå hun var fin for det! :p

Litt mer anstendig da..
mD21x.jpg

haha, jeg elsker at Marius legger ut bilde av moren sin etter alle bikibildene.