Daytona SS - Hvor populær er den?

J

jayeff

Guest
En kamerat av meg ønsker å kjøpe en ny Daytona SS med hvit skive fra AD. Da han kontakter Askeland, som er AD her i Stavanger, blir han tilbudt 400 kroner i avslag og estimert leveringstid på 3 måneder (da de hevder at de har ventelister på denne). Han kontakter en annen AD utenfor Stavanger og får 5000 kroner i avslag og levering innen 1-2 uker.

Er det bare AD i Stavanger som spiller kostbare, eller er Daytona SS fortsatt veldig populær?

Det er vel heller et spørsmål om Rolex produserer nok til å dekke etterspørselen. Dette går nok mer på vilje enn evne, da Rolex sjelden er vanskelig å få tak i.

Jeg vet ingenting om populariteten på Daytona, men jeg ser at de selges med grei rabatt i gråmarkedet om dagen, og det er jo et tegn på at etterspørselen etter nye klokker ikke er større enn produksjonen...

Ventelister tror jeg ikke det er for tiden. I følge de to siste AD'er jeg har snakket med er den eneste modellen med venteliste nye Sub'en. Hvorvidt det er enkelt å oppnå rabatt eller ikke vet jeg ikke, men begge nevnte forhandlere hadde Daytona på lager. Saken er muligens en litt annen når de må bestille?

Er det bare AD i Stavanger som spiller kostbare?

Ja, virker nesten - bokstavelig talt - slik.

...,eller er Daytona SS fortsatt veldig populær?

Ja.
:cool:

Men litt småseriøst; - jeg har ikke stor kunnskap om leverandøravtaler en AD sitter inne på, eller nettverk av sådanne. Dog undres jeg litt over at man ikke er i stand til å kunne ha relativt lik leveringstid på det samme uret. Kanskje spesielt siden jeg ville tro - ihvertfall enn så lenge i min egen uvitenhet - at disse AD'ene, med såpass nærhet geografisk, hadde samme leverandør.
Men dette er det sikkert andre som har større innsikt i enn meg.

Og som et lite PS;
Det er slike situasjoner som et par tre fire fem ganger har gjort at jeg har kjøpt utenlands.
Meaning; - at leveringstiden fra AD i Norge har vist seg å være urimelig lang.
Irriterende lang.

...

Kanskje spesielt siden jeg ville tro - ihvertfall enn så lenge i min egen uvitenhet - at disse AD'ene, med såpass nærhet geografisk, hadde samme leverandør.

...

Slik jeg har forstått det er leveres klokkene direkte fra Rolex, da det ikke er noen egen importør/distributør for Norge.

Ventelister tror jeg ikke det er for tiden. I følge de to siste AD'er jeg har snakket med er den eneste modellen med venteliste nye Sub'en. Hvorvidt det er enkelt å oppnå rabatt eller ikke vet jeg ikke, men begge nevnte forhandlere hadde Daytona på lager. Saken er muligens en litt annen når de må bestille?

Der er det åpenbart litt geografiske forskjeller inne i bildet, for her i distriktet har begge AD´er Sub C på lager.

Flott med denne tråden, kanskje jeg må revurdere å kjøpe en Daytona SS for salg...

Tilbake i 2007-2008 da jeg startert å interessere meg for Rolex var det lange ventelister på daytona i stål og de som kjøpte en slik en fikk gjerne solgt den med fortjeneste etter å ha hentet den ut av butikken. Jeg husker blant annet noen som kjøpte den ny for ca 60 000 hos AD og fikk gjerne mellom 65-70 000 tilbake ved å selge den videre om de traff på en som ville ha den med en gang. Det var sikkert mange mulige kunder, men det er vel muligens en tolkning at det var en del personer innen finanssektoren som hadde gode tider og bonuser før finanskrisen slo til for fult. Nå er derimot populariteten ikke like stor. På finn.no har en del daytonaer de siste to årene blitt liggende en stund. Nyprisen har steget, mens det ser ut til at bruktprisen har gått motsatt vei: den har sunket. På et av NURK møtene i fjor høst var det blant annet en daytona stål M serie med alt av boks og papir som skulle selges for 48 000. Riktignok var dette særdeles "billig", men det skal være mulig å få et fint eksemplar til 50-52000. Jonny har hatt en liggende lenge til ca 59 900, men det ser ikke ut som kundene stormer til han. Jeg tror fortsatt daytona er en god investering ved å kjøpe et fint brukteksemplar til rundt 50 000, tatt i betraktning at nyprisen stiger jevnt og trutt. Samtidig er det sikkert en del som heller vil kjøpe to andre typer brukte sportsur for prisen av en brukt daytona.

Tiden for Daytona som investeringsobjekt er definitivt over, tror vi kan vente oss en verdiutvikling som andre Rolex sportsur. Bør nok først og fremst kjøpes for bruk, i likhet med alle andre ur ;)

At Bjerke har svart SS Daytona i vinduet burde være indikasjon god nok :D

Jeg kan ikke tenke meg at det lenger ventelister hos ADene, det må i så fall skyldes uinformerte kunder og sleipe forhandlere. Grå - og bruktmarkedet har forlengst tatt inn over seg paradigmeskiftet, men det kan jo være litt treghet i "brick and mortar"-segmentet.

Men Daytona er fortsatt et fantastisk ur! Dermed er alt dette gode nyheter for de som ønsker seg en :D

Jeg kan ikke tenke meg at det lenger ventelister hos ADene, det må i så fall skyldes uinformerte kunder og sleipe forhandlere. Grå - og bruktmarkedet har forlengst tatt inn over seg paradigmeskiftet, men det kan jo være litt treghet i "brick and mortar"-segmentet.

Men Daytona er fortsatt et fantastisk ur! Dermed er alt dette gode nyheter for de som ønsker seg en :D

Appropos sleipe forhandlere og påståtte ventelister: en bekjent av meg med en meget velstående far skulle få sin første "ordentlige" klokke for et års tid siden. Turen gikk til en av byens mest fornemme forhandlere av ur. Tiltross for at gamlefar med lommeboken i utgangspunktet var meget skeptisk til Rolex, endte man opp med å titte på noen modeller av nevnte merke da ingenting annet helt traff spikeren på hodet.

Den vennlige ansatte dro frem en Daytona i hvitt gull med skinnrem og hvit skive. Da min bekjente tilkjennega en interesse for denne klokken, men aller helst ville ha med lenke, svarte vedkommende butikkansatte at: "vi har denne også i hvittgull med lenke, men den koster over 60K mer. Vil du se på den?" Til tross for en svært bulende lommebok var far i huset naturlig nok av den oppfatning at den modellen med rem var mer enn dyr nok, og han spurte derfor om kanskje fantes en stålutgave av klokken, med lenke. Til det fikk han svaret at "jada, Daytona finnes i stål med lenke også, men den er meget ettertraktet og derfor flere års venteliste på."

Uken før hadde jeg selv vært i den samme butikken, kun for å titte (litt mindre heldig med opphavet). Halveis ut i en hyggelig klokkeprat kom vi inn på Rolex Daytona. Damen i butikken tryllet da kjapt frem to stykker SS Daytona fra safen, én med hvit og én med sort skive. Da jeg naturligvis var litt forundret over at butikken hadde begge inne samtidig, spurte jeg om interessen for Daytona hadde gått ned i det siste. Dette svarte damen benektende på, men hun trodde den stadig høyere prisen kunne ha hatt en negativ påvirkning på kjøpelysten hos mange. Da jeg foreslo at de kunne sette klokkene i vinduet bare lo hun, og sa at man ikke ville at gud og hverman skulle komme å klå på klokken: SS Daytona skulle være forbeholdt de virkelig interesserte samt større kunder!

Min bekjente endte til slutt opp med WG Daytonaen med skinnrem. Meget fornøyd er hun for øvrig også, naturlig nok. Det er ikke akkurat synd på dama. Allikevel er det i mine øyne litt usjarmerende fra butikkens side at hun egentlig ville ha stålmodellen med lenke, men "veid og funnet for lett" av den ansatte, og derfor måtte betale dobbelt så mye som hun hadde trengt for den klokken hun egentlig ville ha, og som butikken hadde i safen. Jeg har selvfølgelig ikke sagt til henne at butikken hadde flere stålmodeller på lager når hun kjøpte sin, men nikket heller høflig bekreftene når hun presenterte ventelisteforklaringen på hvorfor hun endte opp med en i helgull og ikke stål.

Dette ble muligens en lang epistel, tilsynelatende uten poeng. Moralen er vel at hvis ikke du kan sakene dine, så risikerer du å ende opp med en jævlig mye større kostnad enn du hadde trengt. Dette synes å gjelde uavhengig av om du kjøper ny TV av en 18-åring med basketsko, fettsleik, tommelring og button-down skjorte på Lefdal, ringer en håndtverkere for å fikse huset eller handler av storkremmerne i dyre klokkebutikker.

Den vennlige ansatte dro frem en Daytona i hvitt gull med skinnrem og hvit skive. Da min bekjente tilkjennega en interesse for denne klokken, men aller helst ville ha med lenke, svarte vedkommende butikkansatte at: "vi har denne også i hvittgull med lenke, men den koster over 60K mer. Vil du se på den?" Til tross for en svært bulende lommebok var far i huset naturlig nok av den oppfatning at den modellen med rem var mer enn dyr nok, og han spurte derfor om kanskje fantes en stålutgave av klokken, med lenke. Til det fikk han svaret at "jada, Daytona finnes i stål med lenke også, men den er meget ettertraktet og derfor flere års venteliste på."

Uken før hadde jeg selv vært i den samme butikken, kun for å titte (litt mindre heldig med opphavet). Halveis ut i en hyggelig klokkeprat kom vi inn på Rolex Daytona. Damen i butikken tryllet da kjapt frem to stykker SS Daytona fra safen, én med hvit og én med sort skive. Da jeg naturligvis var litt forundret over at butikken hadde begge inne samtidig, spurte jeg om interessen for Daytona hadde gått ned i det siste. Dette svarte damen benektende på, men hun trodde den stadig høyere prisen kunne ha hatt en negativ påvirkning på kjøpelysten hos mange. Da jeg foreslo at de kunne sette klokkene i vinduet bare lo hun, og sa at man ikke ville at gud og hverman skulle komme å klå på klokken: SS Daytona skulle være forbeholdt de virkelig interesserte samt større kunder!

Om dette stemmer, er det en temmelig møkkete kundeservice og som du sier passe usjarmerende holdning og opptreden fra Bjerke. Det er synd at ikke Bjerke kan være en stor og seriøs forhandler som holdt sin sti ren og kun høstet positive omtaler. Jeg synes stadig det dukker opp smådrypp som vitner om det motsatte, og det er fristende å tenke at det aldri er røyk der det ikke er ild. Se på Lervik i Haugesund, som er på god tur å bli noe nær en husgud her på forumet - de gjør tydeligvis en del rett.

Service - rettelse: total mangel på det - hos Bjerke i Oslo...

Jeg har satt min fot hos Bjerke for siste gang. Har hatt mange dårlige opplevelser relatert til service der i det siste.

Sist gang jeg var innom stod det en smånebbete ung dame fra Vestlandet bake disken som overhode ikke var villig til å yte service, samme var det gangen før. Liker forøvrig ikke å handle klokker av ungdom helt uten peiling. Å ha slike bak disken er faktisk veldig dårlig service i seg selv...

Jeg har kjøpt flere veldig dyre klokker i den butikken (Prinsensgate), og ser absolutt ut som en som er i målgruppen som handle der - så vet ikke hva dette kommer av. Muligens ren ignorans/likgyldighet... Dette er jo faren med monopoler... ;)

Neste gang jeg skal ha en klokke til service vurderer jeg faktisk å sende den et annet sted til tross for at jeg har kontor 200 meter unna butikken... Jeg kommer ALDRIG til å handle en ny klokke der.

Jeg tror utvilsomt det er marked i Oslo for en ny Rolex forhandler... :D

Jeg tror utvilsomt det er marked i Oslo for en ny Rolex forhandler... :D

Vel, det er bare for oss her på forumet å selge unna noen ur, leie ett butikklokale og søke om å få bli forhandler:mrgreen: Arbeidskraft har vi nok av. Det er jo flust av studenter som støtt og stadig er på jakt etter deltidsjobb her på forumet:p Regner med disse kan yte en betydelig bedre kundeservice enn disse unge damene man snakker om her

Lykke til med å få til en avtale med Rolex om å bli ny forhandler i Oslo. Bjerke har ganske lang historie med Rolex og er vist go´venner med folka i Sveits over flere tiår.