Jeg kan ikke tenke meg at det lenger ventelister hos ADene, det må i så fall skyldes uinformerte kunder og sleipe forhandlere. Grå - og bruktmarkedet har forlengst tatt inn over seg paradigmeskiftet, men det kan jo være litt treghet i "brick and mortar"-segmentet.
Men Daytona er fortsatt et fantastisk ur! Dermed er alt dette gode nyheter for de som ønsker seg en
Appropos sleipe forhandlere og påståtte ventelister: en bekjent av meg med en meget velstående far skulle få sin første "ordentlige" klokke for et års tid siden. Turen gikk til en av byens mest fornemme forhandlere av ur. Tiltross for at gamlefar med lommeboken i utgangspunktet var meget skeptisk til Rolex, endte man opp med å titte på noen modeller av nevnte merke da ingenting annet helt traff spikeren på hodet.
Den vennlige ansatte dro frem en Daytona i hvitt gull med skinnrem og hvit skive. Da min bekjente tilkjennega en interesse for denne klokken, men aller helst ville ha med lenke, svarte vedkommende butikkansatte at: "vi har denne også i hvittgull med lenke, men den koster over 60K mer. Vil du se på den?" Til tross for en svært bulende lommebok var far i huset naturlig nok av den oppfatning at den modellen med rem var mer enn dyr nok, og han spurte derfor om kanskje fantes en stålutgave av klokken, med lenke. Til det fikk han svaret at "jada, Daytona finnes i stål med lenke også, men den er meget ettertraktet og derfor flere års venteliste på."
Uken før hadde jeg selv vært i den samme butikken, kun for å titte (litt mindre heldig med opphavet). Halveis ut i en hyggelig klokkeprat kom vi inn på Rolex Daytona. Damen i butikken tryllet da kjapt frem to stykker SS Daytona fra safen, én med hvit og én med sort skive. Da jeg naturligvis var litt forundret over at butikken hadde begge inne samtidig, spurte jeg om interessen for Daytona hadde gått ned i det siste. Dette svarte damen benektende på, men hun trodde den stadig høyere prisen kunne ha hatt en negativ påvirkning på kjøpelysten hos mange. Da jeg foreslo at de kunne sette klokkene i vinduet bare lo hun, og sa at man ikke ville at gud og hverman skulle komme å klå på klokken: SS Daytona skulle være forbeholdt de virkelig interesserte samt større kunder!
Min bekjente endte til slutt opp med WG Daytonaen med skinnrem. Meget fornøyd er hun for øvrig også, naturlig nok. Det er ikke akkurat synd på dama. Allikevel er det i mine øyne litt usjarmerende fra butikkens side at hun egentlig ville ha stålmodellen med lenke, men "veid og funnet for lett" av den ansatte, og derfor måtte betale dobbelt så mye som hun hadde trengt for den klokken hun egentlig ville ha, og som butikken hadde i safen. Jeg har selvfølgelig ikke sagt til henne at butikken hadde flere stålmodeller på lager når hun kjøpte sin, men nikket heller høflig bekreftene når hun presenterte ventelisteforklaringen på hvorfor hun endte opp med en i helgull og ikke stål.
Dette ble muligens en lang epistel, tilsynelatende uten poeng. Moralen er vel at hvis ikke du kan sakene dine, så risikerer du å ende opp med en jævlig mye større kostnad enn du hadde trengt. Dette synes å gjelde uavhengig av om du kjøper ny TV av en 18-åring med basketsko, fettsleik, tommelring og button-down skjorte på Lefdal, ringer en håndtverkere for å fikse huset eller handler av storkremmerne i dyre klokkebutikker.