De danskene, de danskene...

Får ikke... ...vekk... bildene... :(

Når man kom seg over det, så var det jo et par interessante ting i artikkelen. Særlig interessant det som stod om Sveits:

1800-tallet: Schweiz var de billige kopiers land
Hen mod slutningen af 1800- tallet* blev de bedste – og dyreste – lommeure stadig håndfremstillet i London og Coventry. Men den engelske urindustri mødte hård konkurrence, ikke mindst fra Schweiz. Her bestod langt det meste af produktionen af billige kopiprodukter, solgt ved hjælp af ufine forretningsmetoder. I 1860 eksportede schweizerne fx 350.000 ure legalt og andre 150.000 illegalt – alene smuglervarerne svarede til den samlede engelske produktion. Det britiske urmagerlav anklagede nu schweizerne* for unfair konkurrence – de beskæftigede nemlig kvinder i produktionen. Andre beroligede sig med, at “en brav britisk håndværker laver bedre ure end en bjergbestiger!”

...så om noen år er det kanskje Kina som produserer kvalitetsurene.

...så om noen år er det kanskje Kina som produserer kvalitetsurene.
Det var min EKSAKTE tanke etter å ha lest den artikkelen! Kanskje ikke så sannsynlig, men morsom tanke - at et produkt påstemplet Made in China noengang skulle bli assosiert med det ypperste og mest eksklusive!

Interessant å lese :)

Et ikke rent lite paradoks.

Jeg ser ingen uoverkommelig hindre for at bildet igjen kan snus på hodet - hvorfor ikke?

Med fare for å dra tråden noe bort fra rødgrød med fløde...

Når man leser på Wikipedia (det er tross alt Wikipedia, da) står følgende interessante sentenser å lese:

http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_Made

“It is not generally known that quite a few Swiss companies have watches assembled in China for export to North America, Asia and even Europe, where the brand name is more important that the “Swiss made” label. Such watches may consist of a Chinese case and a Chinese crystal, a Taiwan-made dial and metal bracelet and Japanese hands. If the movement is to be considered Swiss, 51% of its value must be Swiss and at least the last wheel must be added in Switzerland. Swiss watch brands without the “Swiss made” label are usually equipped with a Japanese movement. The “Swiss parts” label means that the movement is assembled in Asia using kits consisting at least partially of Swiss made components.”
Trueb Lucien, F. The World of Watches, Ebnar Publishing, 2005, at page 362, accord The Year of Living Dangerously (linked below).

Artikkelen er åpenbart ikke 100% up to date, og man vet ikke hvilken agenda forfatterne kan ha hatt, men tanken er jo i alle fall besnærende - kanskje vi allerede har kommet dit?

Det er i alle fall en kjensgjerning at ikke ubetydelige deler av sveitsiske klokker kan være produsert helt andre steder enn i Sveits.

Med fare for å dra tråden noe bort fra rødgrød med fløde...

Det er vel begrenset hvor spennende kukur kan være, så jeg er takknemlig for at dere fant en viss verdi i linken, utover dansk fetisjisme.

Det er med stolthet og glede jeg for en gangs skyld kan sette en post på kontoen for bidrag med substans! :D:D:D