Romertall, og ikke minst hvorfor det står IIII og ikke IV på urskivene rundt omkring har jo vært diskutert før. Harmoni mht det speilvendte åtte - VIII (IIII er like bredt som VIII mens IV åpenbart ikke er det ) er jo en av grunnene. Men at dette har vært benyttet så lenge visste jeg faktisk ikke... Kom over en artikkel i siste Watchtime om en skatt kalt Cheapside Hoard. Der ble det blant annet funnet to ur, i hvert fall et av dem er et lite lommeur, det andre ser slik ut, men jeg er usikker. Begge har da IIII som firetall på skiven. Begge urene er fra ca 1600 blank - muligens noe eldre.
Jeg har i det stille irritert meg (veldig lite altså) at det er en slags "skrivefeil" på disse skivene, siden jeg bestemt mener at vår gamle og flinke skolelærer lærte oss å skrive romersk 4 som IV.
Det ble plutselig mye morsommere når jeg ser at nyansen IIII er så gammel, da blir det mye mer "riktig" å fortsette tradisjonen, uansett grunn. Suppler gjerne med info omkring temaet, her bare synser jeg.
Link til skatten, klokken øverst er et lite lommeur, midt på siden ser man det andre uret, med komplikasjoner og det hele, signert en fransk urmaker.
Jeg har i det stille irritert meg (veldig lite altså) at det er en slags "skrivefeil" på disse skivene, siden jeg bestemt mener at vår gamle og flinke skolelærer lærte oss å skrive romersk 4 som IV.
Det ble plutselig mye morsommere når jeg ser at nyansen IIII er så gammel, da blir det mye mer "riktig" å fortsette tradisjonen, uansett grunn. Suppler gjerne med info omkring temaet, her bare synser jeg.
Link til skatten, klokken øverst er et lite lommeur, midt på siden ser man det andre uret, med komplikasjoner og det hele, signert en fransk urmaker.
Redigert: