Defekt Longines Sport Chief (60s)

Medlem
24. juni 2017
Sted
Oslo
Hei!
Jeg har en sport chief fra 60-tallet (trolig cal280) som har gått greit inntil nylig. For et par dager siden trakk jeg den opp og plutselig var det som om motstanden i krona slapp. Klokka stoppet umiddelbart og nå glir krona lettere, men det virker som den ikke får "tak". Klokka går ikke, men jeg får stilt den hvis jeg trekker krona ut en posisjon. Klokkens servicehistorikk er ukjent.

Noen som har noen tanker om hva som kan ha skjedd?
Takknemlig for alle svar!

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    130,6 KB · Visninger: 0
Hei!
Jeg har en sport chief fra 60-tallet (trolig cal280) som har gått greit inntil nylig. For et par dager siden trakk jeg den opp og plutselig var det som om motstanden i krona slapp. Klokka stoppet umiddelbart og nå glir krona lettere, men det virker som den ikke får "tak". Klokka går ikke, men jeg får stilt den hvis jeg trekker krona ut en posisjon. Klokkens servicehistorikk er ukjent.

Noen som har noen tanker om hva som kan ha skjedd?
Takknemlig for alle svar!
Kan opptreksfjæra ha røket?

Typisk opptrekksfjær, @Br00.

Dette er en jobb for urmaker. Hør for eksempel med Sutterud på Bjølsen.

8

• Liker
Reaksjoner: Br00
Takk for svar. :) Noen med greie på vintage Longines som vet hva denne delen heter (nr./betegnelse) slik at det går an å kjøpe en ny del på www et sted? Som nevnt mener jeg det er snakk om cal280.

Har googlet litt rundt, men blir ikke helt klok..
Sutterud holder til rett nedi gata, så stikker nok innom der en av dagene. :)

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Takk for svar. :) Noen med greie på vintage Longines som vet hva denne delen heter (nr./betegnelse) slik at det går an å kjøpe en ny del på www et sted? Som nevnt mener jeg det er snakk om cal280.

Har googlet litt rundt, men blir ikke helt klok..
Sutterud holder til rett nedi gata, så stikker nok innom der en av dagene. :)

Så fremt det bare er selve fjæra som har røket, har delen nummer 770, (Mainspring på utenlandsk).

Et søk på Longines cal 280 770 bør gi noen resultater.
Men jeg vil tro Mr Sutterud har tilgang på fjær til klokka di.

• Liker
Reaksjoner: Br00