Deler for modding av klokker med ETA 2824

Medlem
28. jan. 2009
Noen som vet om det finnes noen der ute som driver med modding av klokker med ETA verk? Har en Certina DS Action som jeg gjerne skulle hatt noen andre visere på. Tenkte i baner av sverdvisere ala Rolex MilSub og Omega SM300

Det er mye deler på eBay for denne typen mod'ing. Selv har jeg vært i dialog med flere kina-firmaer om deler for ulike bygginger. Der kan det sikkert være fine deler som kan passe. Det viktigste er at diameter på hullet og lengden er passende. For standard urverk bør ikke det være noen problemer.

8

Problemet på de stedene jeg har kommet over er at det nå virker som Seiko og Miyota har tatt helt over dette markedet og utvalget for ETA baserte prosjekter er dårlig eller av laber kvalitet.

Mener å huske (er egentlig sikker) at hullstørrelsen på minutt og timeviser er lik på eta 2824 og Seiko.
Men sekundviseren er forskjellig.

En Certina DS-3 med mod visere og skive fra MK II

DS3_mkII_front_mesh.JPG

Og et par hvor visere er laget for Seiko-mod, men original sekund og skive er beholdt

Certina_DS3_5.JPG

Certina_DS3_4.JPG

DS3_1781.jpg

• Liker
Reaksjoner: fredskijj og UJU
Et enkelt søk på størrelser, f.eks via eta.ch og deretter finne tekniske data vil gi deg størrelse på de tre viserne. Ellers vil man som regel kunne forstørre eller forminske de visere man måtte like med forbehold om at det er sånn nogen lunde innenfor. Da må man ha verktøy til dette. Enten rival som er en fil for å forstørre eller et punselsett som kan brukes for å forminske time og minutt og evt et eget strammeverktøy til tuber (sekundviser har det, de andre to har ikke det). Du bør nok alliere deg med en urmaker dersom du ikke har dette utstyret klart.

Mulig denne linken kan være til hjelp, de er sågodtsomlike, med unntak av sekundviser.
Og hvis du går for Seikovisere (time og minutt) på ETA er det ikke nødvendig å bruke spesialverktøy for å endre hullstørrelsen.

• Liker
Reaksjoner: Prowler