Den analoge fototråden.

Medlem
22. feb. 2011
Sted
Erewhon
Inspirert av et par andre TS'ere ble jeg nødt til å starte denne tråden. De kommer sikkert til å bidra litt her, og det har jeg også planer om.

All analog fotografering oppfordres her, negativ, positiv, polaroid, 35mm 120mm, storformat, wet plate og infrarødt, bring it, men hold det "pikselfritt"

Jeg åpner med en gammel mann som satt utenfor sitt lille krypinn i Plomari på Lesvos. Han skjønte lite av hvorfor jeg ville fotografere ham, men han lot meg få lov. I iveren klarte jeg å undereksponere, og brukte mange timer i mørkerommet for å få til en akseptabel print. Scannet fra papirkopien:

greko

Artig tiltak! Er veldig gøy å se bilder gjort på gamlemåten. Interessen min for fotografi blomstret først nå når det i stor grad er blitt digitalisert, så jeg har ikke så mye å bidra med her, men pøs på med "oldschool" bilder. Veldig inspirerende å se på.

Råscans herfra. Bildene av veien med stolpene er det eneste som har fått litt kontrast i photoshop.

Først ut, kugelmagen. ubehandlet
Kugelmagen_zps6ddeabb4.jpg

Bokeh. ubehandlet
bokeh_zps5b22b547.jpg

Morn du, ubehandl
Raascan-kunst-nathional_zpsd8a74672.jpg

Helt ubehandlet.
Raascan-lowres-torjus_zps6005f5c3.jpg

litt kontrast
Lonely_road_PREVIEW_zpsc38dc9ea.jpg

Kul tråd!

Leker meg av og til med litt analog moro, disse bildene har jeg fremkalt selv på kjøkkenet, tørket i dusjen og scannet selv. Kanskje ikke verdens beste resultat, men moro likevel:

Kaldt # 3 by VidarFoto, on Flickr

Svartediket by VidarFoto, on Flickr

Første bildet er tatt med Olympus XA, det andre med Lomo LCA, og det tredje er tatt med Leica M2 med Voigtlander Nokton 35mm.

Blir desverre nesten bare digital fotografering på meg for tiden. Men planlegger å ta fram M2 til våren igjen. Spørs om jeg gidder å fremkalle selv... Scanningen er nesten det verste synes jeg.

Nydelig Entropy! Herlig new age farger på fargebildene :cool:

Vidar: Herlige bilder, og at du har gjort hele prosessen selv, er bare å ta av seg hatten for. Ikke lett på et kjøkken!
Scanneren er også min værste fiende. Har blitt en relativt dreven photoshopper bare av å prøve å gjenskape gråtoner og den opprinnelige kontrasten i bildene

Redigert:
Fant frem dette nå. Et eksperiment med en avblendet håndholdt maglite som eneste lyskilde. Kamera på bulb. Husker ikke eksponeringstiden, men den var lang.... Ikke photoshoppet, annet enn å legge på copyright.

costa1

Ble kult det PerØ!

Bra bilder Entropy, likte spesielt det siste..Ser du skyter mellomformat, hvilket kamera?

Den "boksen" har også vært i Bergen

Cube#4 by VidarFoto, on Flickr

Deskelen. Trur eg må leite litt i gamle kassar!

Det beste analoge bildet jeg noen sinne har tatt finner jeg ikke igjen. To lundefugler som ser hverandre forelsket inn i øynene på en klippekant på Velvia 50. Bra film, men kameraet var en gammel Pentax med en ruskete Tokina 400mm. Likevel ble det teknisk perfeksjon. Godt lys gjør ofte susen. Lå omtrent opp ned i en steinrøys og holdt på å dette i sjøen. Fant ikke igjen resten av turfølget på en god stund siden jeg gikk inn i en langvarig fuglesnikingstranse. Avanserte vel med ca 20cm/minutt. Det er også den eneste gangen jeg har utøvd fuglefotografi.

Argh! Må lete litt mer. Det #$%&/*@ lysbildet må jo ligge en plass i huset.

Alltid lett å si noe har perfekt eksponring, når ikke vi får se det;)

Du finner det nok, gamle venn.

Vi venter i spenning.

Pics or.... har vel aldri passet bedre :) Skal lete i morgen. Nå er det tid for dansk krim.

Dyngoumln_zps77089d12.jpg

Dette er en veldig kul fotograf;

[video=youtube;u3yxDnaben4]http://www.youtube.com/watch?v=u3yxDnaben4[/video]

Ragnar Axelsson:)

Har mest knipset litt på moro med svigerfars godt brukte kompakt fra Pentax med 35mm linse.
Har prøvd meg med en haug forskjellig filmtyper og hatt god erfaring med fremkalling og digital scan fra dias/negativer av Leo på LabDoka
(ser dog faktisk at han stengt butikken og labben :( )

Har og svigerfars gamle fotografbrukte Mamiya C330 til rådighet og mulighet å bruke med et par (to?) objektiver.
Men her har det foreløpig blitt med ene rullen dia på mellomformat - flotte farver, men har ikke helt opparbeidet meg ferdighetene til gode bilder her. Pentaxen har jo noe som ligner eksponeringsmåling i hvert fall

Så var det det å hoppe efter dere Wirkolas her over:

Ilford Delta BW 100, Lofoten
mCQBx.jpg

Kodak 3200 TMZ, Førstemann - noe tilfredstillende over å ha han dokumentert på "årntli film"
8qywJ.jpg

Lomography-morofilm, Lofoten igjen - ganske nær midnatt / midten sommer
kK6vt.jpg