Den ideelle postapokalyptiske klokke

Medlem
7. des. 2009
Sted
Oslo
Har nettopp sett første episode av "etter katastrofen" som skildrer livet til en liten gruppe mennesker som har overlevd en pandemi hvor 90% av alle mennesker dør. Dette fikk meg til å tenke på en ting:

Når samfunnet slik vi kjenner det opphører, når det ikke finnes elektrisitet, tilgang på batterier og servicemuligheter, hva slags klokke vil man være best tjent med å ha. Åpenbart bør det være et mekanisk ur. Men hvilket type ur holder seg nøyaktig, er solid nok og krever så lite vedlikehold at det har mulighet til å holde et helt liv uten service?

Med andre ord: Hva er den ideelle postapokalyptiske klokke?

Som du opstiller tingene, så kan der ikke være tvivl om, at du skal have en Seiko på - så kan du også se hvad klokken er, når de er mørkt ;)

JuleaftenArm.jpg

Det behøver jo ikke være mekanisk - et batteridrevet ur, hvor batteriet ikke skal skiftes, og hvor batteriet kan få tilført energi ved bevægelse og kronedrej kunne nok også klare opgaven ... endda ret præcist :p

SBDD141209.jpg

Apokalypse?

Et bibelsk fenomen?

HÆ?

Om noen ikke har slått den av, foreslår jeg et ur som bruker solen.
Jeg tenker ikke på Seiko med solpanel.

Jeg tenker på solur.
Det eneste sanne, alltid korrekte mekaniske ur.
Alt annet er staffasje :)

Apokalypsebegrepet er kanskje ikke helt korrekt. I populærkulturen blir uttrykket ofte brukt for å beskrive "katastrofen" som sender verden tilbake til steinalderen. Fks i filmer som "I legend", "28 days later" "The Road". Poenget mitt var et tankeekspriment hvor samfunnet er back to basics og det ikke er tilgjengelig batteriskift, eller servicemuligheter, og hva slags ur man hadde vært best tjent med å ha på armen i en slik situasjon. Enig i at soluret sikkert er det beste. Men la oss for moroskyld begrense scenariet for å gjelde armbåndsur. :D

Hey Joe! Jeg kjøpte Aquagraphen. Et helt utrolig ur! Nå kommer Marinemaster 300 i februar og håper den gir den samme følelsen :)

Vegard

Joepete skrev:
Som du opstiller tingene, så kan der ikke være tvivl om, at du skal have en Seiko på - så kan du også se hvad klokken er, når de er mørkt ;)

JuleaftenArm.jpg

Det behøver jo ikke være mekanisk - et batteridrevet ur, hvor batteriet ikke skal skiftes, og hvor batteriet kan få tilført energi ved bevægelse og kronedrej kunne nok også klare opgaven ... endda ret præcist :p

SBDD141209.jpg

Dersom hele sivilisasjonen hadde gått til h... hadde jeg muligens gitt litt faen i hva klokken var om jeg hadde overlevd :D , men Joepetes Marinemaster tror jeg hadde vært et godt valg, eller evt. en Rolex sportsmodell 8)