Den slagkraftige Taekwon-Do-tråden

Medlem
19. jan. 2013
Sted
Rælingen
Er det noen Sonere som holder på med Taekwon-Do?

Tok med familien på åpent hus på Strømmen i går, og vi ble såpass fascinerte at både seksåringen og jeg tenkte å gi det en sjanse.

Seksåringen har vist null interesse for ballsport, og ser ut til å være typen som har mer igjen i en idrett hvor man "konkurrerer med seg selv". For min egen del har jeg stive ledd og prolaps i ryggen. Kanskje en showstopper, men det ble snakket mye om Taekwon-Dos fortreffelighet med tanke på å bruke kroppen riktig.

Noen med erfaring, som ønsker å dele innspill?

Tja, ingen erfaring med Taekwon-Do spesifikt men har vært borti karatestilen Shorin Ryu, første gang som eldre tenåring og så i noen år sammen med min datter. Da var jeg i slutten av 40 årene og ja, det er helt klart at den type trening myker opp ledd og sener og generelt styrker kroppen. Samtidig er det ikke til å legge skjul på at man noen ganger klan få seg "en på trynet" når man trener kamp. Samtidig er jo det å gå kamp et skikkelig adrenalin rush...
I min stilart er "kata" en vel så viktig del. Man kan vel beskrive det som en rekke slag, spark og blokkeringer satt sammen i en innøvd bevegelsesrekke som man må memorere og utføre så korrekt som mulig.
Treningsmessig er det vel ganske likt som Taekwon-Do så det kan absolutt anbefales. Og det å begnne på en slik aktivitet sammen med seksåringen gir det en ekstra dimensjon, de ivrigste ungene tar dette veldig fort og kan gjerne få raskere progresjon i beltegradene enn en voksen nybegynner. Så du risikerer at han/hun etterhvert får høyere gradering enn deg, selvsagt til stor tilfredstillelse hos den yngre garde.
Lykke til.

Så du risikerer at han/hun etterhvert får høyere gradering enn deg.

HVA?!!

Neida. Takk for godt svar!

Bekrefter jo mye av inntrykket jeg fikk i går, og helt enig: det er ekstra morsomt dersom både han og jeg går dette løpet sammen. Er ikke i tvil om at han i så fall kjapt går forbi den knirkete faren sin. Men dersom det blir det for mye mobbing får jeg bare gå å pusse Rolexene mine.

Vi gir dette en sjanse. Oppdatering følger:)

Ser de også har Thaiboksing på samme sted. Kan anbefale dette varmt.
Har selv holdt på med boksing og kickboksing i flere år og det er vanvittig god trening, og meget bra miljø. Hvertfall i de klubbene jeg har trent.
IMO er det litt mer action i Thaiboksing enn Taekwon-do. Men dette er kun personlig preferanse. Uansett morsomt med kampsport :)

• Liker
Reaksjoner: Cicero
@ReallyCleverPun +1 på thaiboksing, har vært heldig med trener og miljø her i hovedstaden innenfor det selv i snart ti år (on-and-off), hilsen 34-åring og langt fra eldst der.
Liker, kanskje naivt, å tro at "asiatiske kampsporter" (hvis vi kan generalisere) som helhet er fornuftige idretter og de oppfordrer til og dyrker en ydmykhet- og en respekt-kultur som jeg ikke helt ser i tilsvarende "ballspill"-miljø.

@adamskater i likhet med deg er jeg også 34 og ikke den eldste i klubben, har blitt litt on/off de siste årene for min del også + bytte av klubber. Synes det er herlig at miljøet uansett er det samme på de stedene jeg har vært (Porsgrunn/Trondheim/Drammen) og at man alltid er velkommen til å bli med på trening.
Dessverre er det ikke barneparti før man er 9 år her i Drammen så poden må vente enda et år før han får deltatt. Taekwon-do har riktignok barneparti men vi venter heller litt til så han får blitt med på noe ordentlig ;)

Har drevet mye med kampsport opp gjennom tiden, og har instruert og konkurrert i både TKD(WTF) og Karate(WKF). Bodde også noen år i utlandet hvor jeg trente og konkurrerte i MMA. Personlig er jeg veldig glad i (nesten) all kampsport, men syns det er viktig å skille mellom de tradisjonelle og "moderne" variantene. Tradisjonelle kampsporter som TKD, Karate, Jiujutsu etc. er nettopp veldig tradisjonelle. Her fokuseres det mye på kroppsbeherskelse og bevegelser som nok ikke alltid er like "effektivt" utenfor dojo. Barn lærer disiplin og selvbeherskelse på en utrolig flott måte. De "moderne" kampsportene som Kickboxing, MMA(ja jeg vet det ikke er en kampsport, men en konkurranseform) vil jeg påstå er fysisk tøffere. Dette gir kroppen en hardere trening enn de tradisjonelle og er langt mer "brukervennlig" i en reell situasjon om man er uheldig. På en annen måte så får man ikke samme "spirituelle/tradisjonsrike" rammen som man gjør i tradisjonell martial arts. Så hva som er "best" kommer helt ann på hva man er ute etter. Personlig mener jeg klubben og klubbmiljøet er mye viktigere enn stilarten. Prøv ut litt forskjellig og se hvor dere trives best. Kampsport er en utrolig flott idrett som passer alle aldre:)

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Barn lærer disiplin og selvbeherskelse på en utrolig flott måte. ...Prøv ut litt forskjellig og se hvor dere trives best. Kampsport er en utrolig flott idrett som passer alle aldre:)

@lantin er inne på essensen. De tradisjonelle stilartene handler mye om disiplin, respekt og selvbeherskelse framfor kamp.
Jeg holdt på med TKD i 4-5 år i sen ungdomstid og lærte mye av det. Det er ikke uten grunn at det er mye repetering og kata/mønster før man får lov til å gå "kamper".
Det eneste jeg har å utsette på disse årene er at jeg fikk vondt i knærne ( i kombinasjon med mye telemarkkjøring).

@Trulle75, jeg vil efter ti år sparkutdeling og mottakelser men null år på telemark og uten knevondt bastant påstå at det er skikjøringa som tatt knekken på knærna. Gitt mitt svært gyldige statistiske grunnlag så vil jeg si at 0 av 10 kampsportsvenner men 9 av 10 telemarkkjørere har slitt med knærna.

Har kun noe ymse Krav Maga opplæring... Ikke noe jeg anbefaler for en seksåring ;) Men generell kampsport er nok et positivt sidespor til et noe "kjedelig" fotball-Norge.

Blir mye spark i lufta når man går kata, kanskje det å sparke lufthull er verre enn å sparke en motstander, mht kneslitasje?

Jeg måte gi opp etter noen måneder Kyokushinkai Karate pga knebelastning: Mye halvbøyd knebelastning og hopp der også.
Kan ikke tror at det er god for knærne det der.
Fra by til by kan det bli småforskeller med de kata og hvis man skal graderes til neste belt i en annen by enn sitt, man må tilpasse seg til de sin katagreie. Irriterende...
Ikke noe for meg det der: Beltegradering etc...
Jeg har en kompis som er svart belt 4 dan i Tae-Kwondo og han fikk ikke kne problemer så langt jeg vet men han er små og lett...

Hehe. Jeg har noe erfaring med det, eller rettere sagt; har nesten vokst opp i en gymsal på østlandet, da min far er instruktør og har holdt på med Tae Kwon-Do i 35 år tror jeg. Jeg trente og konkurrerte en liten stund tidlig i tenårene, men synes det ble for mye mønster, jeg ville egentlig bare sloss!
Tror det er en veldig fin idrett for mennesker i alle aldre, du får jo også med litt om respekt/høflighet osv fra Asia, som sikkert ikke er så dumt (spesielt for poden:D).