Den store app-tråden

B

Bears

Guest
Tenkte eg kunne laga ein tråd der folk kunne dela nyttige/ morsome/ praktiske/ kule appar dei har eller kjem over.
Det kan væra alt ifrå nytteappar til spel..
Er så dårlig på sånt sjølv, og då er det sikkert fleire med meg.
Eg har Android.

CamScanner. Dette vert nytta flittig
Det digitaliserar alle papirdokument ved fotografering. Du kan feksta bilete av papirdokumenter, kvitteringar, notatar, tavler etc, så vil CamScanner beskjære bildet,retta oopp bilde, forbedre bildekvalitet og skape en industristandard PDF-fil. Då får ein sendt dokument meir proft, enn kun å sende eit bilde.Det er ut som det ein god gammal scannar klarar å få til på datamaskina di.

Pixlr. Ein fotoredigerings app
Kjempe enkel i bruk, morosam, og med mange forskjellige redigeringsmulighetar. Særleg ifb med Instagram er denne kjekk og ha, når in-app editoren til Instagram er for enkel.
Kan og slenge inn Photobucket her, men den er vel standard hjå alle Tidssonarar?

Podkicker . Då eg er abonenerar på ein del podcastar, særleg (RR og Foppall med Bernt Hulkser)er dette eit genialt verktøy.
Enkel katalogisering,automatisk nedlasting,varsel ved nye episodar.
Ein kan anten streame,eller laste ned episodane avhengig av ynskje.

Og for fotball-idiotane: FotMob.

Alle ligaer i verden er klar til din disposisjon om du lurer på resultatet i ein kamp.
Eller ein kan sette favorittlaget sitt, få varsel ved kampstart,mål,røde kort,straffe, nyheter etc..Eit must.

Og Untappd er eit artig ølprogram som lar deg loggfør kva øl du har smakt, rangera det, og sjå kva kompissane har drukke. Veldig greit også som oppslagsverk ved seinare anledningar, anten ein lurer på om ein har smakt øla før, eller for info om ølet.

Old but gold: TripAdvisor.
Blir flittig brukt når hotell,restaurantar, utflukter skal planleggast.Er heilt genial og svært korrekt etter mitt syn..

Det var vel dei eg kom på no, sett vekk ifrå alle "standard-programma" som FB,Twitter,Instagram,YouTube,Spotify etc

Køyr på!

Redigert av en moderator:
@LarsOlav

Eg kjøre Android, men dette er den eg har :)
Screenshot_2016-06-01-17-25-05_zpsyephnzbl.png

• Liker
Reaksjoner: LarsOlav
Vivino - informasjon og rangering av vin.
Jeg bruker den også som huskeliste.

WhatBird - gjenkjenner fuglekvitter og forteller deg hva du hører.

• Liker
Reaksjoner: Bears
Syns interface på Snapseed er knall for kjappt bilderedigering.
Yatzy World :)
Feedly for RSS-feed og lesing av bloggeposter/hjemmesider.
Lifesum har hjulpet til med SK16-satsingen, blitt gullbruker men mye bra i gratisen med. Syns den logger kcal mm. på en grei måte og bra register over matvarer

• Liker
Til bilderedigering anbefaler jeg VSCO.
For de som flyr en del anbefaler jeg App in the Air. Appen gjør det lett å organisere flyturen. Du får varsler hvis flyet er forsinket, og den gjør det også enkelt å følge med check-in, boarding osv. En annen gøy funksjon er at man også får et kart som viser alle rutene man har fløyet.

• Liker
Vivino - informasjon og rangering av vin.
Jeg bruker den også som huskeliste.

WhatBird - gjenkjenner fuglekvitter og forteller deg hva du hører.

Korleis kunne eg gløyma Barreled.
Ein liknande app som UnTappd og Vivino, men forbeholdt dei som er glad i whisky/whiskey/bourbon....

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Min favoritt er "Earth Lock Screen".
Med denne kan du følge solens opplysning av jorden til enhver tid. Spesielt fint ved jevndøgn og solhverv. Det kommer opp et bilde når du slår på / låser opp telefonen, og på Windows Phone får nåværende status en egen flis.

Ok, den er for nerder!
wp_ss_20140319_0001.png

Bildet er fra vårjevndøgn, det ser vel alle, på min gamle telefon.

8

Hvis jeg bare kunne hatt én app på min telefon ville det vært denne:

dayone-header.png

Day One er noe så Dolly Duck-aktig som som en dagbok-app. Foruten alminnelige dagboknotater bruker jeg den til å holde orden på livet mitt. Alle passord er lagret i Day One. Alle innkjøp, kvitteringer, dekkskift, ferier. Hva het den gode vinen jeg drakk på den italienske restauranten? Når plantet jeg den hekken, og når kjøpte jeg de skoene? Når ble kattene sist vaksinert? Når lå jeg i den influensaen? Hvilken eBay-selger kjøpte jeg det batteriet av, og hva betalte jeg? Var det DHL eller Fedex som leverte varen jeg bestilte, og hvem av dem har best kundebehandlingshistorikk?* Hvilken TS-bruker kjøpte jeg den klokka av, og hvilket navn og nummer ligger bak nicket? Og så videre ad infinitum.

Andre praktiske fortrinn:
  • Man kan legge bilder til notatene (opptil 10 per dag)
  • Dagens vær og temperatur logges automatisk
  • Legger du inn noe som skjedde for noen år siden vet Day One hva slags vær det var da også
  • Synkroniserer med iPad og Mac (men dessverre ikke med PC og Android)
  • Apple watch støttes (med det bryr jo ikke vi oss om)
  • Flere parallelle dagbøker støttes
  • Tagging støttes
  • GPS-data logges; på et verdenskart kan du klikke direkte på et sted, for å se hvilke notater du lagde der
  • Skritt per dag logges automatisk
  • Søk på iPhone (Spotlight-søk) kan inkludere Day One-treff
  • Fingeravtrykkinnlogging
  • Man kan generere pdf for den perioden man vil (og den vil se flott ut)
Og i søkefeltet finner jeg på et par sekunder det jeg leter etter. Alt er ikke lenger unna enn telefonen, og alt dette for en femtilapp.

*DHL har vært overlegent best hos meg, hvis du lurte

Redigert:
For å "fornya" telefon har eg funne ut at Dodol Launcher byr på mykje spennande og nyttig.. Blir litt som å få ein ny software.

Ellers er Google Opinion Rewards absolutt noko å sjekka ut...Gratis credits i google play når ein gjennomføre undersøkelsar

Dagens mest unyttige, men hysterisk morsomme app!

Poo Pays.
Sjå kor mykje du får betalt for å bæsja på jobb!

Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Shazam: En app som på et øyeblikk gjenkjenner hvilkensomhelst sang på radio TV. Den har til og med ved en av mange forsøk gjenkjent noe fra min falske sangstemme. Godt verktøy for musikkelskere med teflonhjerne og for FM-radiolyttere.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Bears
Life360 - Smart løsning for å holde track på de minste barna som flyr rundt. Sett opp soner å få varsler når mobilen går utenfor disse osv. Fungerer også bra med kompisgjengen på tur da det er stor fare for at ikke alle vet hvor de befinner seg..
Waze - Brukes daglig for å få oversikt over hvordan trafikken er på de strekningene jeg kjører.
Ring - Koblet sammen med hardware som hører til, video doorbell, er denne fantastisk. Når det ringer på døra ringer det på mobilen og jeg kan svare uansett hvor jeg befinner meg. Du kan også stille inn så den starter opptak når det er bevegelse innenfor sonene du ønsker osv osv. Digger denne!

...og hvis appnazien som har bestemt at jeg bare skal få ha én app (Day One) på min telefon skulle komme i et mildere hjørne og tillate én app til, ville det selvfølgelig være Due:

due-2-masthead-bp-720x340.jpg

Dette er en kjapp og hyperenkel påminnelsesapp. Her legger jeg inn alskens som jeg må huske én gang, eller to ganger i året, eller hvert femte år, og alt innimellom. Den finnes for iPhone/iPad (synker dem i mellom; har du lagt inn en påminnelse på telefonen dukker den opp på iPaden også. Har du Mac tror jeg sannelig den synker dit også). Du kan legge inn forskjellige lyder for forskjellige typer påminnelser.

Den har også en nedtellingsmodul som jeg for eksempel bruker når jeg legger tøy i vaskemaskinen. Siden jeg alltid glemmer at jeg vasker er det kjekt å få en påminnelse når vasken er ferdig.

Den koster $ 5. Tror ikke den finnes i Android eller Windows-versjon.

Redigert:
  • Liker
Mine mest brukte app'er er som følger:

Sync for Reddit (Formerly Reddit Sync) (Gratis / 3 $): Min foretrukne klient for tidtrøyte. Design som følger Google sine Material Design Guidelines og er en fryd å bruke mtp UX
p8x71YI8NbYp_ET4ifcYWiDMwAP1xcP9Rh6s0_fN4VCqtxatQUvaO3FAUJnj8hJo78g=h310-rw

Cinnamon (Gratis / 3 $): Handleliste slik som handlelister skal være. Ser flott ut og er veldig enkel å bruke. Kategorier, synkronisering, matskap og grupperinger gjør den veldig lett å bruke under handlerundene.
pk8p0AkkrEJsI258ZPiiKDtiEbIy28e4myFgO3niKK_upvxTDZi7awBycagfHTijyA=h310-rw

Pocket Casts (4 $): Med flere timer daglig lytting på podcast er det vanskelig å ikke anbefale Pocket Casts. Webclient, synkronisering, automagiske spillelister og Google Cast. Ser dessuten smashing ut (jeg er veldig glad i pene apper).
sLp72XsaKvoGkUB8AUx8DaDyUixB6wAl6QWEidaYyuWhMH4dFx_osY0VxBSKFQjmJA=h310-rw

Inbox by Gmail (Gratis): Bruker Gmail til e-post. Lagt opp til å veldig enkelt kunne gå gjennom mails, svare, arkivere, lage påminnelser og alt annet som må til for å opprettholde Inbox Zero.
Oz13JGyH0H2XBd_sflttWnAK_LRafyHW_P59Wfc4kqasiAMLhHLyZgKBTz2MpwZbJg=h310-rw

Inoreader (Gratis): En bedre RSS-leser. Tilbyr synkronisering mot weblient. Tidsstyrt nedlasting av artikler. Direktelesing av artikler uten å måtte gå til nettsidene (ingen reklame eller forstyrrende elementer), tagging og akseptabel UI
V9sLxgxekAaDWX81r2yXziv-VSCUviie3CLLZPrfj9yP5G0K7Y3ekM-xBuv9krV9D8o=h310-rw

Ellers så går det i de kjente og kjære som Untappd (try all the beers!), Instagram, Youtube, Finn, Meteogram og Today Calendar. Alt pent og pyntelig organisert i Nova Launcher.

Screenshot_20160614-092114.png

Til bilderedigering anbefaler jeg VSCO.
For de som flyr en del anbefaler jeg App in the Air. Appen gjør det lett å organisere flyturen. Du får varsler hvis flyet er forsinket, og den gjør det også enkelt å følge med check-in, boarding osv. En annen gøy funksjon er at man også får et kart som viser alle rutene man har fløyet.

App in the air virket kul og grei å ha! Men må man videresende hver og en billett til appen?
Jeg ser du kan få appen til å søke igjennom innboksen din, men for meg som er ryddig osv og har lagret alle reisedokumenter i egen mappe. Finnes da da ikke en måte å få appen til å navigere til rett måte?

Noe tips fra en erfaren bruker? :D