Jeg arbeidet mye over video-konferanser for en del år siden.
Ut fra min erfaring kan jeg legge til:
- Det kamera som sitter på en laptop er greit for å "si hei" og ellers så er det like greit å slå det av. Dersom PCen skal "brukes" under møtet (skriving etc) så kan dette kameraet slås av, hvis du ikke vil vise en eller alle hakene etc. Det er vel ofte stemmen du bruker...
- Video-konferanse går dermed greit fra tilrettelagte møterom. Prøv da å sitte ikke for langt unna kameraet. Det er ofte hyggelig for de andre å se deg (fra en grei vinkel)
- Hvis du da ikke skal skrive på PC'en under møtet, så kan godt PC'en (laptop'en med kameraet) skyves litt inn på bordet slik at de andre deltagerne ser deg i en "naturlig" vinkel. Dette er en veldig god løsning hvis du for eksempel skal gjøre notatene dine på papir, eller bare prate.
- Selvfølgelig tenk på stemmen / stemmebruk og trykk mute når du ikke prater.
- Dumt råd; men del gjerne ut en agenda på forhånd om dette er mulig. Igjen kan det være vanskelig for andre deltagere å se hva som foregår på ditt "kontor".
- Deling av skjerm (for eksempel vise agenda), har høyere verdi enn "de å vise frem trynet".
- Legg gjerne inn litt tid for "utenomprat". Når man ikke sees så ofte så blir det bare hyggelig.
(Jeg snakket mye med Chennai. Dermed sparte selvfølgelig firmaet mye ved å bruke video-konferanser. Dermed var det veldig trivelig å kunne være "sosiale" i forbindelse med video-møter. Jeg husker da en av gutta i Chennai plutselig roper; "Beklager å måtte avbryte, men nå ser jeg at Jumbojet'n skal ta av på flyplassen. Dette må du se! Få et kamera over til vinduet!". Jo, det var veldig stilig å se Jumbo'n. )
Ellers så er det gode råd allerede gitt over.
8