Den store quartz-tråden

Medlem
11. mars 2013
Innlegg
569
Jeg synes at quartz noen ganger kan bli litt oversett her inne og at vi blir litt "blaserte" iblandt med mekaniske ur i alle prisklasser. Men fakta er at det fins jo mye artige quartz verk der ute, nevner precidrive fra Certina blandt annet. Så jeg tenkte kanskje at vi skulle ha en egen quartz tråd for alle ur, uansett merke med batteridrift. Her kan man vise quartzurene sine og diskutere batteriklokker opp og ned. Hvis det finnes en tilsvarende tråd fra før så står moderator fritt til og slette denne :) Jeg begynner med noen bilder av mine quartzbeatere , ur som for meg har stor affeksjonsverdi og som har vist seg som meget solide ur.
 
Enig - ikke noe galt med quartz! Har flere selv, fra Casio og Gant til Omega - og snart en GS..? ;) "To appreciate mechanical watches, one also needs a good Quartz watch..."

Her noen av mine, Omega'en fylte 20 år i februar:



 
En del funksjonalitet krever quartz-klokker, eller et ekstremt mekanisk til astronomisk pris.

Dette er en av mine quartz-klokker. En Yes-Watch. (Jeg skal skrive et bedre review om den).

Denne bruker jeg av og til, og har den på armen nå. Det er vårjevndøgn i morgen, så da vi klokken "feire". Det er litt artig å se på. Her "feirer" klokken vintersolverv i desember. Det er derfor disse stripene er på skiven.

Yes vintersolverv 22 desember 2015 (3).jpg



En annen av mine quartz-favoritter er "Reiseklokken". Den har jeg alltid med på tur.
Her er vi i Lofoten. Dette er dagen etter St-Hans. Klokken er 01am. Den skarpe hjerne vil legge merke til at klokken er i kompass-modus og at solen derfor står i nord. Kompasset er korrigert for missvisning så "feilmarginen" som vises er forskjellen mellom sentrum av tidssonen GMT+1 og solens plassering.

Kompass mot Midnattsolen (1).jpg



Dette er min første "fine klokke". En Tag Heuer Formula1.
Den er helt komplett med boks og papirer, nå uten batteri! Den gikk veldig fint og var trykktestet etc da jeg byttet batteri på den. Urmakeren, AD, hadde et spesielt vedlikeholdsprogram for TH da jeg byttet batteri på den. Den ble da sendt inn for en virkelig "tøffere" sjekk. Selvfølgelig besto den med glans og skryt! Det er noen år siden, så da batteriet takket for seg tok jeg det ut. Klokken ligger på bare og tar plass, men det var tross alt min første fine klokke! (Det er denne som ble starten på galskapen, hvis du skal kallen en spade en spade! Derfor beholder jeg den!)
Tag Heuer - Formula 1 (3).jpg

Selvfølgelig måtte jeg falle for en rød!

8
 
Kjenner at jeg har ett lite sug etter ett nytt kvalitets quartz ur med tid og stunder. En TAG eller en Longines HC er jo liksom innenfor hva som jeg synes er akseptable priser i quartz. Og det er jo ikke til og komme ifra at det er billigere og bytte batteri enn og ha service på ett mekanisk ur... Men så gir jo kanskje ikke quartzen den lille ekstra følelsen som mekanisk gir....
 
Kjenner at jeg har ett lite sug etter ett nytt kvalitets quartz ur med tid og stunder. En TAG eller en Longines HC er jo liksom innenfor hva som jeg synes er akseptable priser i quartz. Og det er jo ikke til og komme ifra at det er billigere og bytte batteri enn og ha service på ett mekanisk ur... Men så gir jo kanskje ikke quartzen den lille ekstra følelsen som mekanisk gir....

Jeg har (sjeldent) fått godfølelsen av quartz, men det er mye artig for en rimelig penge! Det skal ikke stikkes under en stol. For noen år siden hadde jeg en Tissot Aerospace. Det var en veldig artig klokke i titan! Den hadde samme urverk som Breitling sin Aerospace. Alt var styrt fra den ene kronen. Stoppeklokke, to tidssoner etc! Klokken ble solgt, men var et artig (og rimelig) bekjentskap.

Seiko har også de artige "hybridene" Kinetic.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: wreckmaster
Jeg har hatt lassevis med quartz-klokker før jeg begynte med mekaniske. Har bl.a hatt mer enn 10 Victorinox-er i ulike utgaver. Har egentlig veldig sansen for Victorinox. Masse bang-for-the-buck. Men det ble for mange klokker så har solgt unna alle quartz, unntatt en, som jeg aldri ser for meg at jeg kommer til å selge:
f353aab5-ff0c-4878-8c58-48678f9024f0_zpsyl8kc3w4.jpg

Dette er en 39mm Longines HydroConquest. Skikkelig arbeidsklokke - oppripet og full av dings og merker. Jeg bruker den hver gang jeg skal gjøre noe "grovarbeid". Den får masse juling og tåler det utmerket! Perfekt å ha en slik klokke som man bare kan slenge på seg når man skal herje litt og som man da slipper å stille! Dessuten er det en kjempefin klokke, til tross for alle merkene!
Dette er forøvrig den eneste klokken som har overlevd mer enn 2 år i boksen min! Og jeg ser for meg at den kommer til å være med meg så lenge den går.
 
Quartz på TS, herre min hatt. Jeg har tidligere vært i kontakt med flere klokkenerder som har beklaget seg over den generelle holdningen til quartz på TS.

Her er mine to Quartz klokker som absolutt gir god følelse. Seiko SCQZ002 Quartz Astron 18, carat gull, limitert til 500 og 9f61 (samme Quartz verk som Grand Seiko) regulert til +-5 sec per år. Klokken er en hyllest til det aller første Quartz armbåndsuret som kom 25. Desember 1969.
Citizen Campanola AG6200 07E perpetual calendar, klokken er håndlaget, til og med Quartz verket, +-20 sec per mnd. Det ypperste fra Citizen, som i antall produserte ur er verdens største produsent. Citizen har og Quartz klokker som er nøyaktig til +- 5 sec pr år, men Campanola serien handler om komplikasjoner og finish.


Mange flere bilder:cool:











:)
 
Jeg har en Swarovski Piazza Grande. Jeg hadde inntil nylig svært lite interesse, men trengte en klokke så jeg kjøpte denne på ferie i Roma høsten 2014. Ganske enkelt fordi jeg synes den er pen. Da den begynte å ramle fra hverandre våren 2015 og den måtte sendes avgårde i flere uker, var det irritasjonen over å ha brukt nesten 6000,- på en så dårlig klokke som utløste min "klokkegalskap". Det har siden resultert i innkjøp av tre "litt ordentlige" mekaniske klokker det siste året :) Økonomien setter nå begrensning og handelen må bremses litt. Denne er nå reparert, polert opp og fungerer som "fyll" blant litt mer ok klokker i boksen. Den brukes ytterst sjelden :cool:

th
th
 
Her er mine batteriur. Et litt gammelt bilde. Tre er solgt, mens en ny er kommet til.

En av disse går på batteri, men er ikke quartz, hvilken?



Casio Protrek, den i midten, er på håndleddet mitt i dag. Sitter som et skudd, er lett og behaglig, har masse funksjoner, samtidig som den er litt spesiell.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og Grendel
Her er mine batteriur. Et litt gammelt bilde. Tre er solgt, mens en ny er kommet til.

En av disse går på batteri, men er ikke quartz, hvilken?



Casio Protrek, den i midten, er på håndleddet mitt i dag. Sitter som et skudd, er lett og behaglig, har masse funksjoner, samtidig som den er litt spesiell.

OL-Casio, og en SeaTouch som er tom for strøm?

Er det Saddam Breitling som er bakerst?

8
 
Her er mine batteriur. Et litt gammelt bilde. Tre er solgt, mens en ny er kommet til.

En av disse går på batteri, men er ikke quartz, hvilken?



Casio Protrek, den i midten, er på håndleddet mitt i dag. Sitter som et skudd, er lett og behaglig, har masse funksjoner, samtidig som den er litt spesiell.
Stemmegaffel verk? Et av de to nederst til høyre? Omega f300hz?
 
Mine quartz:

Citizen eco drive:


Syntes den har en lekker blå skive:

Men den er så liten at den ikke tåler så lang tid under skjorta før den stopper. En klokke for kortermet antrekk og pent vær. :D

Enda en Citizen. Tatt med hjem på flyttelasset etter FN tjeneste i 1995. Mye nostalgi i denne. Samtidig syntes jeg den er kjempekul:D. Fast følgesvenn på stranda:
 
OL-Casio, og en SeaTouch som er tom for strøm?

Er det Saddam Breitling som er bakerst?

8

Ikke OL Casio, men OL Omega. En Seamaster laget for OL i Montreal, 1972. Breitlingen er laget for Saddam sine piloter ja... " Breitling for MIG". SeaTouch er ikke tom for strøm, men er i hvilemodus.

Stemmegaffel verk? Et av de to nederst til høyre? Omega f300hz?

Korrekt! Constallation i gull double er et stemmegaffelsur. Overhalt av en ekspert i England, ikke så dyrt. Fin klokke, mye for pengene. Sekundviseren går helt jevnt på disse.
 
Har en Eterna Sonic liggende, samt et par Omega Constellation f300hz på vei inn. Den ene av dem har et problem med drivverket. Var det Electric Watches som reparerte din? Hadde håpet han kunne få orden på min også. Begge disse har spesielle skiver og er/kan bli riktig flotte.
 
Har en Eterna Sonic liggende, samt et par Omega Constellation f300hz på vei inn. Den ene av dem har et problem med drivverket. Var det Electric Watches som reparerte din? Hadde håpet han kunne få orden på min også. Begge disse har spesielle skiver og er/kan bli riktig flotte.
Ja, Det var Electric watches (Paul) som gjorde service på min f300. God kommunikasjon og såvidt jeg kan bedømme godt utført arbeid. Han har også et lite lager med reservedeler til disse, byttet krone og glass på min.
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth