Den store sykkeltråden

Har planer om å kjøpe meg sykkel etter mange år uten. Men har ikke peiling på hvordan sykkel jeg trenger, har ønske om en sykkel som kan lett takle birken, hvis eieren har ønske om det etterhvert;) ellers kommer den til å bli brukt til 50/50 grus asfalt!

Hvilket merke får man mest for pengene? Og er det noe vits i CF-ramme? Har veldig lyst på en lett sykkel!

Hva skal jeg kikke på av merker/modeller? Pris rundt 12-15ish og pent brukt kan være aktuelt!

La tipsene strømme på:)

Hadde vurdert å kjøpe brukt, men du må være nøye med å sjekke dempegaffel og hjul. Avhengig av hvor mye sykkelen er brukt må du påregne å skifte ut slitedeler. Det vil antakelig uansett lønne seg å kjøpe brukt - sykler faller like mye i pris som klokker.

Også viktig å sjekke drivverket og kranklager for slitasje. Spesielt hvis sykkelen har blitt brukt i ritt..

Jeg har kanskje funnet en aktuell kandidat. Diamant apex t3, veier 9,3kg og koster 15k, ramme av alu er ikke dumt mtp at den tåler litt mere slag osv.
Noen som har erfaring med denne sykkelen?

5f222920-d4d2-a6c4.jpg

Ser ok ut den sykkelen der. Eneste som er "uheldig" er at det er vanskelig å få service på Manitou dempergafler her til lands..

Da har grushesten fått årets første tur.

bilde-23.jpg

Denne takler lett birken etc (ble faktisk kjøpt for det formål, men bryllupsreise kom i veien ;)).
29' er helt konge både i marka og på veien. Jeg er ingen hardcore stisyklist, men det skal jo funke godt der også. Til mitt bruk, som stort sett er skogsbilveier, er jeg storfornøyd.

Denne hadde veil. på 18k i fjor, så bør ligge innenfor budsjett hvis du får tak i brukt. Jeg trålet finn etc i fjor, men endte opp med å kjøpe nytt da jeg ikke fant noe brukt. Kommer også med karbonramme, men da koster den vel ca 30k.

Jeg har kanskje funnet en aktuell kandidat. Diamant apex t3, veier 9,3kg og koster 15k, ramme av alu er ikke dumt mtp at den tåler litt mere slag osv.
Noen som har erfaring med denne sykkelen?

5f222920-d4d2-a6c4.jpg

Syklet Birken på en nesten lik sykkel fra nakamura, og kan anbefale den på det sterkeste. Kan legge til at jeg ikke hadde noe som helst problem med å klare merket.

Go for it:)

Dette er en Trek Paragon. Het Gary Fisher tidligere, men fra og med i fjor heter syklene Trek.
Siden jeg er keen på en hvit Explorer bør jeg kanskje selge den ;)

Hehe, får håper ikke man blir helt bitt av sykkelbasillen, så det ender opp med å selge klokker og alt annet som er morro for å få seg et heftig tråjern;)

Da var to dager i Gesundaberget unnagjort. På vei opp kjørte jeg feil, så det ble ti mil ekstra... Nå har jeg kommet meg til Hafjell og nå skal det spises, drikkes og skuffes snø.

Stor variasjon på løypene. Tre forskjellige doseringsløyper i forskjellig vansklighetsgrad og en hel haug stiløyper. Alt fra rolige saker til world cup nivå. Løypene har mange krysningspunkter, så man kan variere på vei nedover. Som er moro. King kong utsikt fra toppen, da det er den eneste haugen i mils omkrets. Det ligger et serveringssted på toppen som har enkel servering. Burger, korv eller pasta. Vi spiste burger og den var king kong.
Heisen er av gammel toseters type som går ganske sakte, men det oppleves ikke som et irritasjonsmoment.
Været var ganske ustabilt når vi var der, men det er nok fordi det er den eneste høyden i området.

Konklusjonen:

IMG_0136.jpg

[video=youtube;PH_aWxJp7Nk]http://www.youtube.com/watch?v=PH_aWxJp7Nk&feature=youtu.be[/video]

Nettopp bestilt meg en Garmin Edge 500, sikkert flere her som bruker den. Noen som vet hva slags festebrakett denne leveres med nå for tiden? Sett noen videoer på YouTube hvor den surres fast med et par gummistrikk, skeptisk...

Syklene for 2012:

Landeveien, samme som ifjor : Scott Addict RC HTC Columbia Highroad Edition, Oppgradert for 2012 med Zipp 404.

Må jo legge inn bilde av mtb´en når man først er igang også. Samme som ifjor, men oppgradert hjulsett + stem og setepinne. (Du ser kanskje at bremseskiver mangler, det er underveis!)

Hva synes dere?

Aue! :p

Har hatt min første "ulykke" på sykkel! :( Klarte å kløne det til max i går! ;)
Men hadde nok flaks i uflaksen, å enden på visa var ei sprengte blodåre i leggen..

Det så nok veldig ut som på det bildet Chalshus postet! :p Hele mannen over styret! :D