Det store steg å velge sin første Rolex

Medlem
17. juni 2013
Sted
Oslo
Og min første post!

Heisann, alle sonenbrukere.
Dette er riktignok min første post, men jeg har vært på forumet her en stund. Mest på denne siden, altså ROLEX-delen.
Det er nå mitt Rolex-eventyr begynner, og derfor er det så kjekt å skulle dele den med dere! Riktignok så tar det nok en god stund før jeg får kjøpt den, men allerede nå kribler det i magen.

Jeg har sett ut følgende modeller som utpeker seg:

- GMT master og GMT master ll
- Deepsea
- Explorer og Explorer ll
- Submariner

Det er særlig GMT Master som utpreger seg her, i rød og blå sånn det er nå. Hvordan ser dere på den til den første i samlingen?
Jeg tenker også å kjøpe den brukt, og det er jo her det fine forumet og dere flotte folk kommer inn! Syns det er litt skummelt å skulle legge så mye i en klokke, når man kan kjøpe den fra hvem som helst. Hvor sikker er man på at den modellen man velger er ekte vare? Selv med kvitteringer og det der så er det vel mulig og kjøpe en fake som selger kan bytte ut?

Uansett, setter pris på tilbakemeldinger på dette. Gjerne mtp bruktkjøp også.

Jeg hadde ikke bekymret meg for å kjøpe brukt av kjente TS-goodguys. Så vidt jeg vet, er de fleste her meget seriøse, og de få "råtne eggene" blir fort navngitt i badguys-tråden. Alle seriøse gir nok også en mulighet for en dobbelsjekk hos en urmaker.

Ang modell må du jo nesten prøve de på håndleddet, og samtidig tenke litt på hva du ønsker.

Selv har jeg eid en 116610LN, samt at jeg har en 216570 med hvit skive. Jeg har også prøvd 116710LN og DSSD.
Med dette som grunnlag synes jeg sub/gmt med sine 40mm er den mest behagelige, selvom jeg byttet den til fordel for en explorerII(42mm).
Selv om suben er kjempegod å ha på armen, savnet jeg litt wrist presence, noe jeg følte jeg fikk mer av hos exp2. Explorer har jeg ingen kjennskap til, annet enn at jeg synes den er dritfin:)
Jeg digger også 116710, og det kan fort bli den neste. I mine øyne, blir den litt mer til pent bruk, mtp de polerte midtleddene. Her blir riper FORT synlig i forhold til en sub.

DSSD er jo dritkul, ingen tvil om det, men på mitt håndledd (som absolutt ikke er lite), synes jeg den ble litt i største laget med sine 44mm.. Litt top heavy også.. Dette hadde jeg sikkert vendt meg for til, men greit å tenke på.

Vet ikke om dette klarnet opp noe, eller om det bare gjorde valget vanskeligere.

Før du handler, er det nok lurt å dra til en AD, prøve litt, tafse litt:) Lykke til med jakten, det er halve moroa!

Der, nå har du hørt hva min mening er:)

PS; Kjøper du brukt, får du stort sett igjen pengene dine hvis du bestemmer deg for å bytte. Det er den som kjøper klokka ny som taper mest, etter det tapet minimalt:)

Redigert:
Jeg hadde ikke bekymret meg for å kjøpe brukt av kjente TS-goodguys. Så vidt jeg vet, er de fleste her meget seriøse, og de få "råtne eggene" blir fort navngitt i badguys-tråden. Alle seriøse gir nok også en mulighet for en dobbelsjekket hos en urmaker.

Ang modell må du jo nesten prøve de på håndleddet, og samtidig tenke litt på hva du ønsker.
Selv har jeg eid en 116610LN, samt at jeg har en 216570 med hvit skive. Jeg har også prøvd 116710LN og DSSD.
Med dette som grunnlag synes jeg sub/gmt er den mest behagelige, selvom jeg byttet den til fordel for en explorerII.
Selv om suben er kjempegod å ha på armen, savnet jeg litt wrist presence, noe jeg følte jeg fikk mer av hos exp2.
Jeg digger også 116710, og det kan fort bli den neste. I mine øyne blir den litt mer til pent bruk, mtp de polerte midtleddene. Her blir riper FORT synlig i forhold til en sub.

DSSD er jo dritkul, ingen tvil om det, men på mitt håndledd (som absolutt ikke er lite), synes jeg den ble litt i største laget.. Litt top heavy liksom.. Dette hadde jeg sikkert vendt meg for til, men greit å tenke på.

Vet ikke om dette klarnet om noe, eller om det bare gjorde valget vanskeligere.

Før du handler, er det nok lurt å dra til en AD, prøve litt, tafse litt:) Lykke til med jakten, det er halve moroa!

PS; Kjøper du brukt, får du stort sett igjen pengene dine hvis du bestemmer deg for å bytte. Det er den som kjøper klokka ny som taper mest, etter det tapet minimalt:)

Dette høres enkelt ut; du har lyst på en pepsi GMT = kjøp den.

Har litt lyst på den selv...

Ferdig snakka :cool:

Takk for fint og utfyllende svar, Thomas84!
Regner absolutt med at jeg kan stole på de jeg skal kjøpe av her, bare virker litt skummelt nå, men alle har vel vært der kanskje? Men det her er jo et seriøst sted, så det burde nok gå bra!

Skal absolutt prøve ut modellene jeg lurer på, se hvordan de føles på.

Regner nok med at det blir en slik en ja, Solli. Er det mange forskjeller fra disse modellene oppover, eller er jeg safe med uansett hvilken jeg velger? Prismessig?

Redigert: