Følger gjerne opp med en guide til hvordan man skal håndtere spesielle
vintageklokker med hensyn på
verdi, men i det er i mine øyne en annen sak – ikke en annen side av denne saken
Gitt hvem du skriver for synes jeg artikkelen er bra! Jeg får personlig mange spørsmål om service fra folk som har ny-klokker, og denne oppsummerer greiene fint. Nå har jeg noe å lenke til også.
Andre interessante aspekter som dog mangler er monopoliseringen av servicen som mange manufakturer styrer mot, både igjennom struping av dele-tilgang (Omega) og at inhouse-verk kan koste skjorta å få service på (AP, f.eks.). Det er noe jeg synes "vanlige folk" bør være obs på når de vurderer ei mekanisk klokke.
Dog forstår jeg
@Mathfjeld sine innvendinger (selvsagt), da det for
vintage-ur er motsatt av det som påstås i artikkelen:
"Vil man være på den helt sikre siden, er det tryggeste å velge et av merkenes autoriserte serviceverksteder." For vintage vil det som regel være ikke-autorisert service som er det beste.
Videre:
"Et kvalitets-ur som har vært reparert på et ikke-autorisert verksted, kan i aller verste fall være ødelagt for godt, sier han." Igjen her kan man bytte ut ikke-autorisert med autorisert i de fleste tilfeller for å ødelegge et vintage-ur for godt. Sjøl vært der med en 1969 Speedy, og det var ikke noe gøy.
Men som du sier, det er en annen sak, og mer for litt... Spesielt interesserte.
Ser frem til en vintage-service-artikkel
@Jon Henrik, kommer gjerne med innspill hvis du skal skrive en slik en
Og det er viktig å påpeke at flere service-sentre til større manufakturer begynner etterhvert å skjønne hva som er viktig når man server en vintage-klokke. Men det virker som Rolex henger litt etter, noe som jeg synes er litt rart.