Dette ble flaut ....

Phenix

Støttemedlem
Medlem
2. jan. 2011
Sted
ThePromisedLand
Skulle ta en real klokkeprat med en kar her forleden og store klokke merker som jeg har uttalt hundrevis av ganger skulle nå fremføres med stemme og ikke bare i 'hodet' mitt.
Merker som jæger,audemar,patek,....ja de fleste ble fremført med strykkaraker og liten troverdighet!!! Rett og slett flaut ble det. Heldigvis var min sparingspartner under mitt nivå på viten om klokker,er ikke sikker det er slik lengre nå :(
Så herved strekker jeg ut hånden til dere om hjelp til 'lydskrift' utalelser på disse intrikate klokke navnene.
På forhånd takk.

Mvh
Timenandit

hehe, lykke til :)

Audemars Piguet - aw-dee-MAR, PEE-gay
Baume & Mercier - bome-MAY & mair-cyay
Blancpain - Blahnk-Pan
Breitling - BRITE-ling
Cartier - kar-t-yay
Chopard - show-par
Corum - Kore-um
Ebel - AY-ble
Girrard Perregaux - jir-ard per-ay-go
Heuer - HEW-er
Ingraham - ing-gram
Jaeger - YAY-gur
A. Lange & Sohne - A. lahng un zoo-nah
Le Coultre - luh-kool-tray
Longines - LAWNG-jeen
Movado - moe-VAH-doe
Nardin - nar din
Omega - oh-me-guh
Patek Philippe - pa-tek fee-leep
Piaget - pee-uh-jaay
Piguet - pee gay
Rado - rah-doe
Schaffausen - shaf-HOW-zun
Tissot - tee-SOh
Vacheron & Constantin - VASH-er-on, CON-stan-teen
Wittnauer - Wit-nower

http://www.timezone.com/library/archives/archives0065

Jeg har en gammel Cooksey/Shugart-bok med en uttaleliste som jeg pleier finne frem når jeg trenger noe å le av. De ekstremt urinteresserte herrer har neppe snakket med mange sveitsere i sitt liv, eller ihvertfall ikke hørt etter når merkene uttales, for de har sneket inn Texas-diftonger på de mest utrolige plasser. "Jay-gher la-coultr-ay" og "ou-de-mahr pi-gay" for eksempel. Som listen til Mathfjeld viser, lever noen av disse uttalemåtene godt fremdeles. :) Da er det bedre å knote på norsk-fransk.