Din aller første klokke

chronometer

Støttemedlem
Medlem
6. aug. 2010
Sted
Oslo Akershus
Husker du din aller første klokke? Kanskje har du den ennå i en skuff eller på et bilde. For de eldre av oss var den et mekanisk ur og ikke en ubetydlig investering. For dere yngre var det kanskje en digital Casio. Post gjerne bilder og historie i denne tråden

Min første har jeg ennå. Den var en gave til første skoledag i 1966. Et sveitsisk ur av merke Roamer som var en profilert sveitsisk produsent som laget kvalitetsklokker. Meyer&Studeli, senere Roamer Watch Co S.A, produserte en lang rekke egne urverk. Tikker og går men trenger nok en rens

IMG_2080.JPG

Så dagens lille gåte: Hva er bakgrunnsmelodien?

Vedlegg

• IMG_2080.JPG
    IMG_2080.JPG
    155,5 KB · Visninger: 0
  • IMG_2081.JPG
    IMG_2081.JPG
    160,1 KB · Visninger: 0
Kul tråd og historie! Mitt bidrag er denne røveren som nylig dukket opp i bunnen av ei eske under storopprydning. Denne fikk jeg i julegave en gang på slutten av 80 eller starten av 90-tallet, og satt på lanken gjennom store deler av barneskolen. Mener å huske at den kom på en borrelåsreim. Tilstanden tilsier røff bruk og må sies å være en beater verdig :)

IMG_0546.JPG

Husker du din aller første klokke? Kanskje har du den ennå i en skuff eller på et bilde. For de eldre av oss var den et mekanisk ur og ikke en ubetydlig investering. For dere yngre var det kanskje en digital Casio. Post gjerne bilder og historie i denne tråden

Min første har jeg ennå. Den var en gave til første skoledag i 1966. Et sveitsisk ur av merke Roamer som var en profilert sveitsisk produsent som laget kvalitetsklokker. Meyer&Studeli, senere Roamer Watch Co S.A, produserte en lang rekke egne urverk. Tikker og går men trenger nok en rens

Vis vedlegg 15590

Min første klokke var en automatisk Certina DS-2 med skilpadde på baklokket. Jeg fikk den av mine foreldre da jeg ble konfirmert, på slutten av 60-tallet. Både klokken og gudetroen er borte, men det må ha vært denne modellen:

256833-0007-g.jpg

Dårlig med bildedokumentasjon på egen arm, men her er jeg (kjekk ung mann!) og min høyt elskede Certina fanget i et pyroteknisk øyeblikk:
AEK%20med%20DS2.jpg

A Whiter Shade Of Pale ...

første klokke fikk jeg på min 7-års dag i juli 1979 - digitalur fra seiko. løsnet fra armen og forsvant i lufta og havnet på et uthustak for så å seile ned i ei takrenne under ballspill få år senere :D

Gul har nok vært første klokke for mange @dr4ugen. Certina har nok også vært første klokke for mange @aek og DS2 var en relativt kostbar klokke den gang. Min andre klokke var en Certina T&C men vet jeg ikke helt hvor den er... lofte kanskje :)

Ja @aek var først ute med korrekt svar "Whiter Shade of Pale" med Procol Harum.
Hmm.. feil dur? @Hammond -i hvert fall enkel å spille på elpiano :)
Edit: på orgel selvfølgelig .... ;)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: aek
Ikke første klokke, men de eldste klokkene jeg har tatt vare på.. Begge godt over 20 år gamle, Inex'en (konfirmantklokka, alle spenna gikk til ny 486...) har jeg bytta batteri på et par ganger, men så vidt jeg kan erindre aldri på Casio'en som fremdeles går :eek:

82D53B46-3A75-422E-9679-EDA7194083D6_zpslmnailqg.jpg

Min første klokke kjøpte jeg for 6 år siden til den nette sum av 3500 kr. Det var en Seiko Premier med Perpetual Calender. Vanntett, safir glass, quartz og kalender visning. Noe av min interesse for klokker nå skyldes denne klokka, spesielt dette med Perpetual Calender. Det at klokken hele tiden viste riktig dato, uavhengig av mnd og skuddår var enormt kult! Den stoppet nå nylig, så burde kanskje få byttet batteri :) En klokke som skal være i boksen for evig tid!

image.jpeg

Sommeren 1975, arvet gammer'n sin beater... Fryktelig stolt med klokke på håndleddet. En Omega Seamaster med 10 år på baken, men fortsatt like fin. Det eneste jeg hatet var en nylon reim som klødde noe infernalsk. Uret er nå i eie hos en av mine søsken.

Har hentet et illustrasjonsfoto fra weben...

vintage-omega-seamaster-black-x3nqczhli.jpg

Langt ifra noen dykker, men havhesten startet en interesse for den typen ur.

IMG_2403.JPG
Etter litt roting i skuffen dukket også konas første klokke opp. Den er sveitsisk merket Ciny og var julegave i 1966. Reima ser ut til å være fra 70 tallet. Timetabellen er fra samme år.

• Liker
Reaksjoner: Nicolai og netrom71
På oppfordring fra @chronometer legger jeg ut min fars første klokke. Han fikk denne i bursdagsgave når han ble 8 år for ganske nøyaktig 52 år siden. Det er en Certina Waterking "bullseye" med sekunder klokka 9 på skiven. Min far vokste opp på gård og hadde en ganske aktiv livsstil, så denne har fått nytt pleksiglass flere ganger.

Har forsøkt å ta noen greie bilder med mobiltelefon idag for å vise hvor fin den er etter å ha fått nytt pleksiglass og en lett polering hos urmaker Nelvik i Ålesund. :)

Den kom til meg på en Fixoflex-lenke, men jeg har fått tak i en Certinareim som sitter meget godt på klokken.

20161214_101016.jpg
20161214_101214.jpg
20161214_101122.jpg
20161025_153255.jpg

Redigert:
Min første husker jeg at jeg fikk til min 4 eller 5 års bursdag. Mormor og jeg gikk inn til en urmaker i gågaten i Drammen og jeg fikk en mekanisk Timex med blå skive tilpasset mitt lille, lille håndledd. Klokken er long gone, men jeg leter jevnlig etter en mekanisk Timex med blå skive og arabisk tallindex.

Long gone-no picture men min første klokke var en Yema dykker på ca 34-36 mm, på den tiden fantes det heldigvis ikke Quartz faenskap. Far min var oppegående nok til å skjønne at det var bruk for en beater, denne leverte i mange år. RIP
Tom

Long gone-no picture men min første klokke var en Yema dykker på ca 34-36 mm, på den tiden fantes det heldigvis ikke Quartz faenskap. Far min var oppegående nok til å skjønne at det var bruk for en beater, denne leverte i mange år. RIP
Tom
Hva skjedde med "franskmannen" Tom???

Auda @Tom Henriksen - som du vet har gamle "Yema" dykkere fått sin renessanse. De har blitt særs populære blant samlere og enkelte modeller går for ublue priser. Må være flere med gode minner i fra svunnen tid ;)