Diskusjon rundt klokker som er til salgs her på forumet

Medlem
10. aug. 2014
Sted
Sandnes
La oss tenke oss at et medlem oppdager et problem med en klokke som er til salgs her på forumet.

- Er det da ok å diskutere dette i en tråd?
- Hva hvis bildene i annonsen ikke avslører problemet, men man ber om flere bilder på mail og disse tyder på at det er et problem?
- Hva hvis man er usikker på om det er et problem og ønsker flere meninger?
- Hva hvis selger har kjøpt klokken tidligere av en good guy og problemet ikke er diskutert før nå?

Med problem mener jeg her klokker som presenteres som helt originale og (muligens) ikke er det eller klokker hvor prisen er veldig avhengig av originalitet og annonsert pris reflekterer original klokke men den er ikke det.

Redigert:
OK har ikke noen konkret sak, spørsmålet var ment generelt. Men svar er mottatt, kommer til å sende pm til mod dersom jeg kommer i en slik situasjon

Jeg synes det mest ryddige bør være å konfrontere selger med dette og la han uttale seg før man blåser det opp offentlig. Det kan være mange grunner til dette, og har det skjedd en ærlig glipp eller selger er uvitende om det så fortjener han ikke å bli hengt ut. Hvis selger velger å benekte eller ignorere det er vel moderator mest ryddig i første omgang.

Jeg synes det mest ryddige bør være å konfrontere selger med dette og la han uttale seg før man blåser det opp offentlig. Det kan være mange grunner til dette, og har det skjedd en ærlig glipp eller selger er uvitende om det så fortjener han ikke å bli hengt ut. Hvis selger velger å benekte eller ignorere det er vel moderator mest ryddig i første omgang.

Enig.

Det har skjedd et par ganger at selger holder på sitt, og nekter å akseptere innspill fra (mer) kunnskapsrike medlemmer. Så vidt jeg husker grep moderator inn og det ordnet seg. Selger er nå et respektert medlem, og alle er glade....

Min erfaring er kun med vintage, det nedenfor må derfor ses i lys av dette.

Dette praktiseres forskjellig på forskjellige fora. Det kan nevnes at på Omegaforum.net har moderatorer muligheten til å kommentere salgsannonser, skulle det være noe som mangler av informasjon. Typisk nyere deler, franken osv. Dette hjelper på ift å få selgere å oppgi så ærlige og fullendte beskrivelser som mulig. Da er informasjonen tilgjengelig for alle.

Når det er sagt har jeg ALDRI i mine kjøpseskapader møtt selgere som ikke er åpne for å diskutere originalitet i PM. Og det har jeg gjort noen ganger nå. Det er viktig å være saklig og ha belegg for sine påstånder, gjerne med lenker osv. til tråder, kataloger osv. Selv de gangene jeg har vært i tvil mhp originalitet og takket "nei takk", har selgere respektert dette. Det er tross alt klokke-fora for klokke-interesserte vi snakker om her, og de fleste oppfører seg. :)

Mitt tips er å henvende seg til moderatorer (@Guybrush Threepwood eller @Fyrsten) skulle man ha mistanke om svindel/dårlig kommunikasjon eller annet. Det skal være helt unødvendig å begynne en offentlig diskusjon på den åpne delen av forumet slik jeg ser det.

Redigert av en moderator:
www.rolexforum.com nylig spurte en bruker om synspunkt på en klokke han hade kjøpt - og det er rimelig åpenbart at klokka er er sirkus uten like. Brukeren oppretter da en salgsannonse på tross av all informasjoin han har erkjent (dvs. han quoter poster som sier klokka hans er franken). Han bannes på WUS. Annonsen på eBay lukkes.

Så - man kan ha rimelig ulike fasetter av "diskusjoner". :)