DIY: Pussing av lenke

Medlem
15. feb. 2011
DIY: Pussing av lenke
Jeg pusset lenken på SMP'en jeg nylig kjøpte i dag, så da tenkte jeg at jeg kunne lage en liten guide i samme slengen. :)

Lenken skal egentlig ha børstede og polerte deler, men det så ut som noen har polert den opp uten å maskere.

Slik så lenken ut.
28022011184.jpg

Utstyret jeg brukte.
28022011185.jpg

• Blå poleringsklut fra Scandicshine.
  • Standard brilleklut
  • Led Lenser T7
  • Autosol Kromglans
  • Maskeringstape
  • Cape Cod klut
  • 3M Slipesvamp (100, 150, 180)

Jeg festet klokken på en krydderboks, og maskerte opp de forskjellige områdene. Ettersom lenken har både polerte og børstede deler, må man maskere opp disse for seg.
28022011191.jpg

Etter et par timer med pussing, vasket jeg den, tørket, polerte med kromglansen, vasket igjen og tørket den.

Og da ble den seende slik ut:
28022011186.jpg

Og til slutt et WS:
28022011189.jpg

Er ganske fornøyd med tanke på at det er første gang jeg gjør noe slikt. Hva synes dere? :)

Takk for flott guide! Skal helt klart prøve meg på dette en gang, når jeg har klart å surre meg til å kjøpe det utstyret der ;)

Inspirert av denne tråden tenkte jeg at jeg skulle forsøke noe tilsvarende med Longinesen min...

Diverse remedier ble kjøpt inn og dokumentert

IMG_1899.jpg

Så noen "før" bilder

IMG_1902.jpg

IMG_1903.jpg

Deretter var det bare å gyve løs på oppgaven!

Hadde egentlig ikke noen ide om hvordan jeg skulle angripe problemet, så det ble prøv og feil metoden.

Det ferdige resultatet etter ca en times arbied:

IMG_1905.jpg

IMG_1915.jpg

Konklusjon!

For de av dere som er litt fingernemme er det fint mulig å få til en merkbar forbedring av finishen, men for å gå fra 60% resultatet som jeg oppnådde, til noen av de eksemplene man ser på nettet kreves tålmodighet og presisjon.

Dessverre er ikke tålmodighet min sterke side, men dette var absolutt en interessant erfaring, og basert på innsatsen er jeg fornøyd med resultatet!