Litt off topic, men med på å underbygge påstanden om at norsk tollvesen gjerne ikke er så veldig oppdatert på klokker.
Kjøpte for en tid siden en klokke fra USA, og selger oppgav full verdi på sendingen. Etter en stund fikk jeg en telefon fra UPS som skulle fortolle klokken. De ba om en kopi av faktura fra selger fordi tollvesenet syntes prisen var veldig høy siden det bare var snakk om en klokke.
Det var snakk om en Rolex til ca. 4000USD, men både UPS og tollvesenet reagerte syntes altså det var et høyt beløp for en så liten pakke. Sendte dem fakturaen og fikk tollkravet, men jeg syntes det var litt rart. Må da være flere som oppgir full verdi på klokkene de kjøper fra utlandet, og det kan da ikke være så uvanlig med klokker til den prisen.
Kanskje det var noen som var nye i jobben sin, men jeg fant det litt absurd å måtte sannsynliggjøre at jeg hadde betalt mye for en klokke slik at de måtte sende meg et høyt tollkrav.
De trodde kanskje det var snakk om hvitvasking av ett eller annet slag...
I og med at det ble litt bry med å oppgi full pris til tollen, så er det jo fristende å oppgi lavere pris neste gang, men det spørs om jeg har samvittighet til det. :twisted: