Dobbelt første

Medlem
6. sep. 2015
Sted
Oslo
Omega og vintage:

Selv klokke skal være fra 1944 iflg urmaker til tidligere eier, men har ikke sjekket # på urverk selv. Lenk er Omega, passer bra men er billige, skal få den over på litt mer tidsriktig skinnrem etterhvert.

Urenovert men velholdt ser det ut som, fin patina. Nytt glass og krone ved service 2014.

Tok den i bytte mot noe annet men den skal nok flippes etterhvert, i mellomtiden så er den litt annerledes og stilige.

IMG_0605.jpg

IMG_0596.jpg

IMG_0608.jpg

Gratulerer med en fin "svenske-omega". :)

Disse klokkene ble solgt i det svenske markedet under andre verdenskrig hvor overskuddet forsvant like i statskassa. Du kan lese mer om klokka her. Bullseye-varianten er etter sigende den mest poulære. Verket er 30T2, et vel-renommert verk fra Omega. Tror klocksnack.se er stedet, skulle du selge.

Takk for info spacecowboy, skal ta en titt på klocksnack ja, vet ikke hvor mye jeg kommer til å forstå av svenskene...... har ikke mestret norsk ennå :) Er ganske mye info om den på nett, litt sjelden klokke har jeg forstått.

Fikk åpnet den, står 2400-5 på insiden av kasse, ref# 10237326 på selv urverk. Ser veldig ren og pen ut. Noen som kan verifisere årstall 1944? Eneste jeg fant på vintage databasen til omega var på navnet Suveran fra 1942.
IMG_2062.jpg

Fikk tatt noen flere bilder av patina, med litt bedre kamera en den iphone har
IMG_2069.jpg

Stilt inn klokke mot Seiko Ananta mi igår, 24t seinere er den fortsatt helt likt. Ikke verst for en 70åring.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Da har jeg fått bekreftet alder på Suveran til 1944 utgave på WUS....... så begynte diskusjon om urverket, og om den tilhørte Suveran eller om det var noe form for frankenmonster utgave jeg hadde skaffet meg. Tenkt jeg skulle oppdatere info her også.

Diskusjon oppstå grunnet finish på urverket, de fleste Suveran har kobber farget urverk og ikke sølv som min. Det viser seg i løpet av diskusjonens gang at 30T2 er utgitt i 2 forskjellig utgave mht finish. Den ene, er en veldig tidlig utgave med sølvaktig finish som er mest sannsinnelig etterbehandlet med Rhodium. Produksjon gikk etterhvert over til bruk av rosa/kobber farget verk some vist under her. De fleste Suveran skal ha kobber urvek, hva har din?

Håper tråden fortsetter og overgang kan dateres, men det blir sikkert ikke lett. Har lest flere steder at det bli laget flere millioner 30T2 under krigen til militær bruk, og de forlatt fabrikken i annen rekkefølg en de bli produsert.
Bilde er stjålet fra nett
kopper.jpg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Takk @Heritage

Fikk tak i den på ebay, søk etter bruker "ladiescloset2012" (HK)

Pris var $42 som er litt over grenseverdi for mva-fortolling, sendt bud på $31 som ble akseptert.

Bare positiv med hensyn til kvalitet; skikkelig lær, godt håndtverk, fin og solid spenn.

• Liker
Reaksjoner: Heritage