Dokumentasjon på hus frå utbyggar

Medlem
10. aug. 2011
Sted
Bergen
Hei,

har plutselig funne ut at me ønsker større hus, og har fått inn ein meklar ifm salg av eige hus.

Bur i tomannsbolig som er oppført i 2008. Me kjøpte i 2009.
Ingen har budd der før oss, men me kjøpte av eit selskap og ikkje utbyggar (etter avhendingsloven).
Meklar etterlyste FDV perm(dokumentasjon frå utbyggar). Eg fekk aldri dette.
Meklar sa at dette er informasjon som skal lagrast i 10 år av utbyggar.
Utbyggar er sjølvsagt konkurs.

Nokon som har nokre gode tips til korleis eg kan få tak i denne informasjonen? Er det i heile tatt mogleg?
Har ikkje sjekka med naboen enda. Mogleg dei fekk overlevert dette.

Alle gode forslag vert mottatt med takk:)

Dersom entrepenøren har utarbeidet en FDV-perm, men glemt eller unnlatt å gi den til dere, kan det hende dokumentene finnes hos bostyrer. Dersom du søker på navnet i Brønnøysundregisteret (brreg.no), vil bonavnet og -styreren vanligvis komme opp, dersom det ikke er forlengst er avsluttet.

Siden du ikke har fått noen perm, er det vel mest sannsynlig at den ikke er laget. Da har du ikke annet å gjøre enn å kontakte de forskjellige leverandørene - rørlegger, elektriker mv. og få mest mulig dokumentasjon fra dem. Dersom entrepenøren nettopp har gått konkurs (dvs at fordringsfristen ikke er utløpt) kan ekstraarbeidet og -kostnadene kreves av boet.

Takkar for tipset @Hopalong

Ser ut til at dei la ned i 2012. Konkursbo er oppretta med eige org nr i aug 2012.
Utfordringa er at eg ikkje veit kva leverandørar som har jobba på huset.
Kanskje ta ein sjekk med bostyrer.

Under særlige opplysninger i Brreg står det:
Registrert i Foretaksregisteret
Sist innsendte årsregnskap 2011
Under konkursbehandling
Bostyrer:
(navn og adresse på bostyrer)

Redigert av en moderator:
Har i et par leiligheter funnet div fdv dokumenter i en lomme klistret på innsiden av skapdøren under kjøkkenvasken. Verdt å dobbeltsjekke?

Hvis boet er under behandling er det å kontakte bostyrer.. Dersom det er avsluttet, men du finner ut hvem som var styrer så er det også bare å kontakte. I begge tilfellene er det nok mest ønsketenkning at man får fatt i det..

Entrepenører og håndverkere er dessverre skammelig dårlig på FDV.. Ett stort elektrikerselskap har mange hundre tusen utestående hos meg, de får faen ikke pengene før FDV er overlevert. Sier litt om hvor mye de hater å lage dette mtp. at det nå har gått 8 mnd, og de er ikke tjukk i penger..

Bustyrer sa konkursen er avslutta.
Min tidligere kontaktperson forlot utbygger ei stund før konkursen. Fekk tak i han på telefon. Han bekrefta at dokumentasjonen desverre var tapt, og anbefalte meg å sjå på naboen sin - dersom han hadde perm på dette.

Men som så mange ganger før så kjem eit hyggelig TS medlem til unnsetning, og har tilbudt å skaffe FDV på ein leveranse han var med på då huset var nytt. Det er ein god start :)

Bustyrer sa konkursen er avslutta.
Min tidligere kontaktperson forlot utbygger ei stund før konkursen. Fekk tak i han på telefon. Han bekrefta at dokumentasjonen desverre var tapt, og anbefalte meg å sjå på naboen sin - dersom han hadde perm på dette.

Men som så mange ganger før så kjem eit hyggelig TS medlem til unnsetning, og har tilbudt å skaffe FDV på ein leveranse han var med på då huset var nytt. Det er ein god start :)

Det er det jeg sier: TS-consiergietjenesten slår alt annet :)