Doxa Sharkhunter Sub 1000T Review (Modem Burner)

Medlem
10. juni 2008
Sted
Trondheim
Specs:
Diameter: 42 mm
Urverk: Modifisert ETA 2824
Tykkelse: 14.6 mm
Glass: Svakt buet safirglass med antirefleksjonsfilm på innsiden

Klokken blir levert i en sylinder i aluminium formet som en dykkerflaske, og det følger med et lite Bergeon skrujern til å justere lenken med
P1000389.jpg

Sub 1000T er en reproduksjon av den første dykkerklokken Doxa laget i 1967. Noen modifikasjoner er gjort, blant annet er vanntettheten hevet fra 300 m til 1000 m.
IMG_0025.jpg

Bezelen måler tiden en kan være på en gitt dybde uten å trenge dekompresjon. Dybden måles i fot. Bezelen har godt grep og gir en god kvalitetsfølelse med faste og markerte klikk. Jeg kan se for meg at den lett kan opereres under vann med dykkerhansker siden den er hevet litt over kassen.
IMG_0057-1.jpg

Kronen har Jennyfish-symbolet som er logoen til Doxa. Den er lett å operere og virker solid laget. Jeg har to klokker med ETA urverk, Eterna og Doxa. På Eternaen trekker kronen opp urverket mens kronen skrus på plass, mens Doxaen frigir opptrekksmekanismen når kronen skal skrus inn. Hva forskjellen skyldes vet jeg ikke.

Lenken kalles "Beads of Rice", og det er lett å skjønne hvorfor. Den er meget behagelig og former seg perfekt rundt armen og er muligens den mest behagelige lenken jeg har prøvd. Den er 20 mm bred hele veien, i motsetning til en del andre lenker som er bredere ved kassen enn ved låsen. Låsen er litt tung å åpne, men er da også meget trygt festet. Ingen grunn til å bekymre seg for at den skal åpne seg ved et uhell.
IMG_0050.jpg

IMG_0049.jpg

Lenken har også mulighet for å utvides litt for å passe utenpå en dykkerdrakt
IMG_0054.jpg

Baksiden av kassen har inngravert Jennyfish-logoen og vanntettheten på 1000 m. Klokkene er limitert til 5000 og nummeret til klokken står på baklokket.
IMG_0053.jpg

Et interessant designelement er at minuttviseren er mye større enn timeviseren. Dette er fordi at under et dykk er det minuttene som er viktigst å måle, og det er da en forutsetning at minuttviseren er lett å se. En ordentlig dykkerklokke med andre ord:D
IMG_0047.jpg

Lumen på klokken er helt ok, men på ingen måte på Seikonivå;)
IMG_0032.jpg

En Amerikansk forfatter ved navn Clive Cussler har utstyrt helten i bøkene sine med en Doxa, noe som sannsynligvis har bidratt til å økt interessen for Doxa. Når Doxa ble relansert i 2002 var det etter manges mening med hjelp fra populariteten Doxa fikk gjennom Clive Cusslers bøker. Anbefalt lesning!:)
P1000392.jpg

Alt i alt er dette en klokke jeg er meget fornøyd med. Den har en god kvalitetsfølelse, en særegen stil og er en skikkelig god beater. Den ser bare bedre ut med litt bruksmerker:) (Men hvis jeg skulle desarmert en bombe eller noe annet som kunne satt klokken virkelig i fare for å bli skadet hadde jeg nok valgt min Seiko Orange Monster. Ikke fordi den tåler mer, men den koster mindre;) )
IMG_0022.jpg

IMG_0030.jpg

Jeg valgte å bruke norske ord i denne reviewen, (bortsett fra ordet review), så det er fullt mulig jeg har konstruert noen uttrykk selv, i mangel på etablerte uttrykk:D
Dette er min første review, så bær over med meg på strukturen, språket og bildene;)
Håper den var verdt å lese!

Takk for en fin anmeldelse av en tøff klokke.:D
Fikk litt lyst på en sånn nå. Det er vel bakdelen med sånne reviews.:p

Takk for en meget god review!

Håper du skriver flere slike senere, supert med masse bilder!

Konge!
Jeg mener, for en forferdelig stygg klokke! Si ifra om du vil kvitte deg med den :mrgreen:
Legger til litt ekstra bilder av sharkhunteren, håper det er greit.

Takk for at du supplerer med flere bilder! Har ingen umiddelbare planer om å kvitte meg med den, men hvis jeg skulle finne på å gjøre det, skal jeg si fra:) For de som ikke vet det er dette Bullits gamle klokke, den har dog tatt omveien om noen flere forummedlemmer før den havnet hos meg. Må si at bildene dine er av glimrende kvalitet, dette er en vanskelig klokke å ta gode bilder av:)

Takk for en fin anmeldelse av en tøff klokke.:D
Fikk litt lyst på en sånn nå. Det er vel bakdelen med sånne reviews.:p

Det er jo fordelen med sånne reviews!;)

Takk for en meget god review!

Håper du skriver flere slike senere, supert med masse bilder!

Tusen takk! Det blir nok en til etterhvert :)

Godt å se at den fikk seg et godt hjem til slutt :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Bra review forresten;)

Takk, har ikke angret på kjøpet8)

Knallbra review, topale!
Jeg har akkurat den samme selv og er meget glad i den (sorry Bullit)!
Kjempeflott at du har tatt deg tid til å lage den.
Uret er her til lands alt for lite kjent. Det er bare denne lille "klubben" her som anerkjenner hvilket praktur av en dykker dette er!:cool:

Morsomt! Sitter med en helt lik klokke på armen selv, jeg. Kan si meg enig i alt det positive som er kommet fram. Kan kanskje nevne at lenket er svært behagelig å ha på seg til tross for at den kanskje ser litt "massiv" ut. "Lumen" er kanskje ikke like god som på en Omega Planet Ocean, men det er søren ikke langt unna! Alt i alt en tøff "beater" til en fornuftig pris!:D

Bra review, kul klokke!

Godt jobbet med reivew!

Tusen takk til dere begge!

Knallbra review, topale!
Jeg har akkurat den samme selv og er meget glad i den (sorry Bullit)!
Kjempeflott at du har tatt deg tid til å lage den.
Uret er her til lands alt for lite kjent. Det er bare denne lille "klubben" her som anerkjenner hvilket praktur av en dykker dette er!:cool:

Tusen takk! Det er som du sier et praktur av en dykker, dedikert til sporten det ble laget for. Og det blir litt mer stas når det er limitert og har sitt eget nummer, i dette tilfellet matcher nummeret fødselsdato og året jeg ble født:D

Morsomt! Sitter med en helt lik klokke på armen selv, jeg. Kan si meg enig i alt det positive som er kommet fram. Kan kanskje nevne at lenket er svært behagelig å ha på seg til tross for at den kanskje ser litt "massiv" ut. "Lumen" er kanskje ikke like god som på en Omega Planet Ocean, men det er søren ikke langt unna! Alt i alt en tøff "beater" til en fornuftig pris!:D

Helt enig. Lenken ser skikkelig tøff ut, men er utrolig behagelig:) Post gjerne bilde!

Herlig review, godt at noen tar ansvar! Liker Doxaene meget godt, ser ut som skikkelig solide "tool watches", og denne posten demper ikke akkurat mine positive inntrykk, og reduserer på ingen måte vil-ha-faktoren heller......:)

Herlig review, godt at noen tar ansvar! Liker Doxaene meget godt, ser ut som skikkelig solide "tool watches", og denne posten demper ikke akkurat mine positive inntrykk, og reduserer på ingen måte vil-ha-faktoren heller......:)

Takk! Meget hyggelig å høre at reviewen gjør at folk får lyst på klokken, da har den jo tjent sin hensikt :)

Litt off topic, men er det noen som faktisk bruker modem i våre dager :confused::confused::confused:

Nei d er nok ingen som bruker modem lenger, men det er vel blitt en måte å si fra om at tråden inneholder mange bilder? Om det er korrekt eller nødvendig vet jeg ikke;)

Takk for flott review av en veldig tøff klokke! :D

Tusen takk!

Glimrende review topale. Doxa er kjempetøffe ur. Jeg er den stolte eier av den sub 1200T som Bullit postet bilder av sammen med Shark Hunteren. Meget fornøyd kan man si, og er en perfekt dykkeklokke!

Glimrende review topale. Doxa er kjempetøffe ur. Jeg er den stolte eier av den sub 1200T som Bullit postet bilder av sammen med Shark Hunteren. Meget fornøyd kan man si, og er en perfekt dykkeklokke!

Sub 1200T er en råtøff klokke, jeg siklet en del på den når den lå for salg. Den har jo heliumventil som bonus i tillegg:D

Ikke for å ødelegge tråden men......Det er jo litt samme tema

Er det noen av dere som vet forskjellen på disse doxa dykkerklokkene og "resten" av merket Doxa? Har sett at klokker merket doxa selges i en del halvbra til bra butikker lenger ned i europa. Da jeg til tider har vært fascinert av dykkeruret har jeg forsøkt å få de ansatte i flere butikker i tale, men har flere ganger følt meg som en dust når jeg har forlatt butikken...... De aner ikke hva jeg snakker om. Er dette samme merke?

Så vidt jeg vet (her får noen arrestere meg hvis jeg tar feil) selger Doxa kun online utenfor USA. Utvalget finner du jo på hjemmesiden deres http://www.doxawatches.com/. Andre typer enn de du finner der må i så fall være fra før 1980 - da gikk nemlig Doxa i grøfta fordi de i motsetning til Omega, Rolex+++ ikke klarte å tilpasse seg kvartsrevolusjonen. Merket ble imidlertid gjenopplivet i 2002 og lever nå (så vidt jeg vet) i beste velgående:p