Doxa Sub 1200t eller Aquadive 100ss

Consigliere

Støttemedlem
Medlem
7. mars 2014
Jeg har lenge sett etter en «affordable diver», og valget står mellom disse to:

Dox Sub 1200t
17DA001C-94BA-4EEE-9E6C-EFF237D96AC5.jpeg

eller Aquadive 100ss
E575ED17-90D9-4D0A-9BA5-50120DAF67E7.jpeg

Klokkene prises omtrent likt, begge har ETA-urverk og retrokasse. Jeg synes Doxa’n er mest spesiell, men jeg greier rett og slett ikke å bestemme meg - hvilken bør jeg velge?

Erfaringer med en eller begge modeller tas vel i mot :)

Doxa, fordi den er litt mer funky

Enig med @andres her.
For meg blir dette en riktig bra hardcore dykker, vurderte samme modellen også tidligere i år.
Hadde jeg bodd ved sjøen i varmere strøk så hadde denne vært mitt absolutt favoritt. Den er laget for å tåle litt så om du dykker/ snorkler er det også en stor pluss for å ha en. Lekker godt kransen deres, kan brukes både til å regne tiden tilbragt uker vann og som dekompresjon stopp dykkertider.

Lenken er solid bygd, men jeg savnet en mikrojustering av lengden, slik feks pelagos og omega har, så det trakk ned for min del.

Jeg kjenner ikke populæriteten av Doxa i norge så godt, men internasjonalt skal den være godt omtalt og brukt for det den er ment for. :)

• Liker
Reaksjoner: Consigliere
  • Liker
Reaksjoner: acnorway og titan
Det er vel nettopp fargen som er både tiltrekkende og frastøtende på samme tid o_O:D

Den var jo ikke dum! Litt dyrere i beste TS-ånd :)

Fargen er oransje og det er grunnet synligheten og lesbarheten under vann, men jeg skjønner at det kan virke "to mutch" til daglig bruk.

Prisen på SUB 300 er dessverre litt høyre, men jeg hadde nok gått for 1200t varianten om valget sto mellom disse to, mest grunnet prisen :)

EDIT: Husk også at klokken bygger litt høyt, og om du ser klokken fra siden så vil du legge merke til at kransen "stikker opp" fra kassen noe som kan virke enda mer klumpete. Dette er rett og slett for å gi bedre grep for dykkeren med hansker under vann..

Redigert:
  • Liker
Fargen er oransje og det er grunnet synligheten og lesbarheten under vann, men jeg skjønner at det kan virke "to mutch" til daglig bruk.

Prisen på SUB 300 er dessverre litt høyre, men jeg hadde nok gått for 1200t varianten om valget sto mellom disse to, mest grunnet prisen :)

EDIT: Husk også at klokken bygger litt høyt, og om du ser klokken fra siden så vil du legge merke til at kransen "stikker opp" fra kassen noe som kan virke enda mer klumpete. Dette er rett og slett for å gi bedre grep for dykkeren med hansker under vann..

Størrelsen lever jeg nok godt med, ble jo godt vant til denne lettvekteren....

0544682A-8510-4FE5-A20A-4D50B60FDF31.jpeg

Har ingen erfaring med noen av de, men Doxa trekker det lengste strået pga skiven. Doxa har myye kult, og de virker solid bygget.

• Liker
Redigert:
Anbefaler helt klart Doxa av de to alternativene. Har hatt en Doxa 300 Professional og var veldig godt fornøyd med den - i mine øyne en real tool-watch. Forrige eier var en amerikansk metningsdykker, så ikke noe tvil om at de tåler juling.

Men må innrømme at den oransje fargen ble veldig "sommerklokken -1". Den gikk over i eie til en kollega, som var helfrelst på oransje. Ønsker meg en ny Doxa, men det blir en Sharkhunter. Men for en WIS så er den oransje fargen ensbetydende med Doxa.

Jeg er ikke spesielt fan av den bittelille timeviseren til Doxa. Har hatt en Aquadive (kjøpte av Hammerfjord), som jeg var veldig fornøyd med, og angrer på at jeg solgte. Var bunnsolid byggkvalitet på Aquadiven iallefall.
Så min stemme går til Aquadive!