Dressklokke: farge på skiven?

Medlem
12. nov. 2011
Lurer på å kjøpe meg en rimelig dressklokke 3 - 5000kr til jul, og har sett på diverse modeller fra Seiko, Hamilton osv.

Så lurer jeg på om det er noen gammel norm eller tradisjon på hvilken farge en dressklokke skal ha på skiven? Hvit, sort, sølv, gull?

Jeg er selvfølgelig takknemlig for eventuelle forslag også :)

Jeg er av den oppfatning at dressklokker med rene skiver blir noe mer "dressy" med lys skive, helst sateng-hvit.
Det er det jeg har valgt på min dressy klokke.
Når det er sagt, det er ingen fasit, og du som bestemmer, og vektlegger.

For min egen del synes jeg det er penest at snipp og klokke passer, enn dress og klokke, siden de er nærmest.
I tillegg har dressklokker moderat eller ingen lume, og jeg bruker som regel dress hele kvelden når jeg ikler meg det. Da synes jeg hvit skive gjør mer ut av seg.
Det samme synes jeg på 17. Mai og andre sommerdager. Da er hvit skive mer forenelig enn svart, som blir passende i begravelse.

Konklusjon, på sikt må du ha begge deler;)

De flotteste dressklokkene hadde en gang i tiden hvite skiver. Nå er de litt mer patinert. :p

Jeg syntes hvitt er mest pyntet... med svart skinnrem...

20120823_103915.jpg

Brunt skin. Hvit skive med gulldetaljer synes jeg er svært så dressy.
Som denne:
FS: Edox Les Bemonts chronometer

Kjenner ikke selger, men har kjent det kribbe i kjøpefoten på denne en stund nå. Trenger dog klokkepeeng til annet :)

+11111111111111111111111111111111 Dette uret forstår jeg ikke hvorfor ingen har kjöpt enda. Uret er NYDELIG og prisen begynner å närme seg gratis. Kjöp dette uret du så er du i boks. (Til info; jeg er ikke selger, kjenner heller ikke han:p)

Har aldri hørt om noen norm på dette. Eldre dressur har gjerne urskive i sølv- eller gullfinish, men nå er det meste vanlig. F.eks blått, som på denne, som jeg ville kjøpt:
SeiyaJapan | Grand Seiko | G-Shock | Seiko Spirit | Prospex | Marinemaster | Citizen | SEIKO Mechanical SARB065 Cocktail Time

edit:Litt underlig tekst på den linken, men det er altså bare å trykke.

Oi, den var ny for meg! Takk for tipset :—)

Edit: så linken til Adamskater nå, noen burde ta ansvar og sørge for at denne skjønnheten blir værende på sonen. Hadde det ikke vært for at vi er igang med "Extreme Makeover — North Edition" på huset skulle jeg tatt det ansvaret selv :—)

Kom over Hamilton Slim i dag, og synes det var en veldig flott dressklokke. 40mm, og kun 8mm tykk.

I sort med subdial. Pent, men kansje litt trangt om plassen på skiven?
H38655785.png

Synes den var veldig pen i sølv/hvit:)
slimsideview.jpg

Synes absolutt at et dressur kler en skive i hvitt eller sølv. Calatravaen over er aldeles nydelig, jeg har siklet på den siden den ble lagt ut. Ellers synes jeg man ikke kan gjøre noe bedre kjøp enn en vintage Omega, gjerne en Pie-pan :D

Julognyttr2010252.jpg

Synes absolutt at et dressur kler en skive i hvitt eller sølv. Calatravaen over er aldeles nydelig, jeg har siklet på den siden den ble lagt ut. Ellers synes jeg man ikke kan gjøre noe bedre kjøp enn en vintage Omega, gjerne en Pie-pan :D

Jeg har sett endel på vintage Omega, men virker som det er endel å sette seg inn i for å sikre seg et orginalt og ikke en frankenwatch. Er det noen spesielle AD eller personer som selger bra vintage Omega?

Hvis du ikke må kjøpe ny ....
en gammel Omega Seamaster koster ikke all verden, og funker ganske bra til dress.

Seamaster_cal552_1.jpg

Jeg har sett endel på vintage Omega, men virker som det er endel å sette seg inn i for å sikre seg et orginalt og ikke en frankenwatch. Er det noen spesielle AD eller personer som selger bra vintage Omega?

Det er et minefelt, men det finnes endel info på nett. Dag Braanaas her på TS og Finn er en fyr man trygt kan handle fra :)