Dyre ur med på ferie

Vasbotten

Støttemedlem
Medlem
20. okt. 2008
Sted
Harstad
Hei har hørt at det kan bli mye tull om man reiser utenlands med et dyrt armbåndsur, at det skal fortolles osv, noen som kjenner til dette?

/Christian

Om du har uret på armen, eller liggende i et etui i kofferten, kan jeg aldri tenke meg at det skulle by på noen problemer !

I alle disse årene jeg har hatt "klokke- dilla" har jeg heller ikke hørt om / lest om noe slikt !
Og hvem skal vurdere om uret er "dyrt" ? Tolleren, du, medpassasjerene eller.... ?
Reist du trygt over landegrensene ! :)

Noe annet er det muligens, om du har med originalesker med papirer m.m som kan tyde på at uret nylig er kjøpt..... :roll:

riktig som han ovenfor her sier. sålenge du ikke har med esker etc som tilsier at uret er nettopp kjøpt skal det ikke fortolles (og dette gjelder vel strengt tatt kun ved innreise til norge?) så ta med deg hva du vil på ferie du. :)

Det er ikke helt sant det som skrives her ihht loven. Om du blir stoppet i tollen og spurt om uret ditt, er det du skal ha med papirer på at uret er tatt med også på utreisen.

Når det er sagt, har jeg selv kjøpt ur ute og hatt eske og papirer i bagasjen, og uret på hånden, og aldri blitt stoppet.

Eneste som jeg noengang har hørt om som har blitt "tatt" er John Obi Mikels manager, John Shittu, med to Rolex og 200k i kontanter, hehe. Klønente :roll:

K-man skrev:
Det er ikke helt sant det som skrives her ihht loven. Om du blir stoppet i tollen og spurt om uret ditt, er det du skal ha med papirer på at uret er tatt med også på utreisen.

:

Det er korrekt, det finnes en eller annen lov som sier noe slikt,- gjelder kamera, klokker, smykker m.m
Men i praksis er det nok overstående som gjelder, men unntak av nevnte fotballmanager og hans evt. likesinnende ! ;)

Skal du være helt sikker på at du ikke får trøbbel kan du fylle ut et skjema hos tollvesenet som klarerer dyre gjenstander ut av landet. Da er du garantert å slippe trøbbel hvis du skulle bli stoppet når du kommer hjem. Jeg har gjort dette flere ganger med fotoutstyr. Jeg jobber med fotografering, og har ofte med meg dyrt utstyr.

Samme prinsipp gjelder for alle dyre gjenstander som skal inn og ut av landet.

Jeg sendte nettopp to Heuer kronografer til Nederland for service, og da sendte jeg ved et slikt skjema til tollvesenet slik at de ble registrert ut av landet. Da slipper jeg garantert at de ikke blir stoppet på vei tilbake, og jeg får da heller ikke noe moms.

jarl