Dyrt med fake...

Det som er betenkelig

Er at politiet i de aktuelle landene nærmest står å ser på at salget gjennomføres, for så å gå til aksjon mot kjøperen. Lokale bøter og trusler er ikke ukjent av hva jeg har blitt fortalt.. Selgeren må jo ha noe å leve av, og det må politimannen som stopper deg også.. Like dustete som forbud mot kjøp av sex i Norge, da kunne de like gjerne forbudt salg også og kanskje fått en reel stopp på det markedet..

Er at politiet i de aktuelle landene nærmest står å ser på at salget gjennomføres, for så å gå til aksjon mot kjøperen. Lokale bøter og trusler er ikke ukjent av hva jeg har blitt fortalt.. Selgeren må jo ha noe å leve av, og det må politimannen som stopper deg også.. Like dustete som forbud mot kjøp av sex i Norge, da kunne de like gjerne forbudt salg også og kanskje fått en reel stopp på det markedet..

Slik jeg leste artikkelen forstod jeg dette som hvis man ble stoppet av tollen ved avreise eller til og med ankomst i Norge.

Når det gjelder din kommentar vedr sexsalg så gjelder det samme fornuft som all annen business. Ingen kjøper, inget produkt.
Å fylle norske fengsler med prostituerte fører lite positivt med seg

Fra artikkelen:

Selv om selve kjøpet kan være straffbart i utlandet, er det ikke ulovlig å ta med seg piratkopierte varer til eget bruk inn i Norge.

Med mindre du kjøper såpass store mengder at toll/politi har mistanke om at du skal drive med videresalg, er det jo fritt fram å kjøpe de kopiene du vil.

Slik jeg leste artikkelen forstod jeg dette som hvis man ble stoppet av tollen ved avreise eller til og med ankomst i Norge.

Når det gjelder din kommentar vedr sexsalg så gjelder det samme fornuft som all annen business. Ingen kjøper, inget produkt.
Å fylle norske fengsler med prostituerte fører lite positivt med seg

Jeg tenkte mere på konsekvenser som menneskehandel etc. hvor prostituerte ikke nødvendigvis har ett valg når de blir sendt til Norge. Jeg antydet heller ikke direkte at prostituerte skulle fylle opp Norske fengsler, myndighetene klarer å fylle det opp med nok utenlandsk rask uansett. Jeg tenker mere på at må være lov å sende de i retur ved grensa når de kommer med en sminkeveske, kartong med kondomer og en adresse til ett lugubert hotell.

Tilbake til tema, så har det tidligere vært rapportert i media, om bl.a en unge som kjøpte en piratkopiert vare på gata, og ble arrestert. Ref: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=120841

Fra artikkelen:

Med mindre du kjøper såpass store mengder at toll/politi har mistanke om at du skal drive med videresalg, er det jo fritt fram å kjøpe de kopiene du vil.

Naturligvis er det fritt frem,(og grunnen er ikke at man har juridisk støtte, men at det ikke er ressurser for dette i Norge) i avsnittet før din kopi står; Nå risikerer du bot og beslag av piratkopier du har kjøpt i de fleste land, også utenfor EU. Enkelte land har strengere regler enn andre.

Etter det Bø kjenner til, praktiseres reglene strengest i Italia, Sveits og Frankrike. Der kan du bli bøtlagt for småkjøp som et par solbriller eller en klokke.

- De samme reglene gjelder enten man kjøper varen av gateselgere eller i butikk, sier Bø.

Du kan bli stoppet under kjøpet eller rett etterpå, eller du kan bli stoppet i sikkerhetskontrollen på flyplassen ved utreise på vei hjem. Du kan også bli stoppet i tollen ved innreise til Norge.

Min agenda med å publisere denne artikkelen her var i hovedsak ikke å argumentere for eller imot hva som er tillatt i Norge, men å belyse at klokkeland som Italia, Sveits og Frankrike slår hardt ned på dette. Artikkelen beskriver også noe om baksiden ved denne typen produkter, som jeg antar er interessant lesning blandt gruppen her inne.

De slår ikke hardere ned på det enn at du kan åpenlyst på ett torg kjøpe piratkopierte varer, eneste grunnen til at jeg følte for å slenge inn ett svar. Du har helt rett, kampen mot piratkopierte varer er i veldig stor grad riktig.

Litt OT, men nesten on topic.

Skulle kjøpe meg en dunjakke i vinter fordi det var så j***a kaldt. Søkte på nettet etter Canada Goose-jakker. Det første shoppingtreffet du får når du søker på Canada Goose på norsk på Google selger kopivarer. Siden ser helt legitim ut, og hadde det ikke vært for at jakkene er LITT for billige, hadde jeg sikkert bestilt en der. Gjorde litt mer research og fant ut at disse jakkene bare er billige kinesiske kopier.

Det har ikke blitt like vilt når det gjelder klokker ennå, men det kommer nok. Er derfor veldig skeptisk til å kjøpe noe som helst på nettet hvis jeg ikke vet myyye om selskapet/personen bak firmaet.