Ebay for dummies!

Medlem
15. mars 2009
Sted
Asker
Tenkte jeg skulle dele en liten historie med dere, til skrekk og advarsel!:evil:
Noen har kanskje fått den med seg på andre forum, men sikkert ikke alle.

Først litt forhistorie:

Jeg har i en periode vært på jakt etter en litt spesiell vintage Rolex. Jeg har trålet diverse forum og salgssider i denne perioden, og etterhvert (trodde jeg) begynte jeg å skille de åpenlyse fake´s fra de ekte. Jeg var hele tiden fast bestemt på å finne en rimelig annerkjent "vintageforhandler" som kunne sjenke meg en slik klokke (mot en håndfull skillings i retur). Disse klokkene er ikke veldig sjeldne, men tilgangen varierer og det går litt tid mellom de virkelig pene...

Dealen:

Så jeg tok kontakt med forhandler i USA, med meget gode referanser. Han hadde hatt et par stk inne de siste ukene, men hadde solgt de. Jeg fikk derimot beskjed om at det var en til på vei inn, og han kunne holde av en til meg. Det høres bra ut, tenkte jeg.

MEN, i min utålmodighet utviste jeg et øyeblikks dårlig dømmekraft og sjekket Ebay.

Jeg har aldri kjøpt en klokke på Ebay (dvs kjøpte min sønns flikflak der). Vet at det er mange seriøse selgere der (og noen useriøse), og er forøvrig en hyppig bruker - men altså ikke til klokker.
Jeg fant en klokke, den så perfekt ut! Etter min kunnskap så den ekte og ryddig ut, og jeg søkte hjelp i foruminnlegg, for å sammenligne skiver, fonter osv... Selger hadde 3900 positive feedbacks og 99,7% (og dette er ikke en som har kjøpt 3900 kaffefiltre, men han dealer hovedsaklig med klokker). Jeg tok kontakt med selger, og informasjonen/kommunikasjonen var kun ryddig og tilitsvekkende.

Det ville seg altså slik at jeg vant budrunden! Strålende fornøyd med mitt kjøp ventet jeg på fakturaen fra selger, slik at jeg kunne få godbiten sendt så fort som mulig. Selger var kjapt på, men shippingen var feil så jeg ba han oppdatere denne.

Mens jeg ventet på oppdatert faktura fra selger surfer jeg på et klokkeforum hvor jeg plutselig ser en advarsel for klokken jeg akkurat har kjøpt, men som tilfeldighetene ville ha det til at ikke er betalt enda.
Et av medlemmene mener denne ikke er ekte!:( Småstressa hører jeg om andre kan bekrefte. Det tar noen timer med "eksperthjelp", for det er ganske detaljert og dette var i første omgang ingen no-brainer.

Slutten på visa; klokken var fake, og en rimelig god en. Heldigvis rakk jeg ikke betale den, og heldigvis surfet jeg forumet den dagen. Det løste seg greit med Ebay og selger. Dette er tilfeldigheter!

Jeg tror dette er en skrekk vi alle frykter, og det må ikke være på Ebay. Klokken jeg bød på var god nok til å lure mange, også såkalte "eksperter". Når jeg kjøper en klokke utenom AD får jeg den alltid sjekket (selv om jeg kjenner historien). Ikke fordi jeg ikke stoler på folk rundt meg, men for min egen trygghet og fordi jeg da vet at jeg aldri havner i en situasjon hvor jeg, i neste omgang, "lurer" noen.

Dette var mange ord, men ment som en advarsel til de som handler på Ebay eller vurderer det. Mange og gode feedbacks er ingen garanti!

Personlig er jeg ferdig med klokkekjøp på Ebay, men til de som ikke er det - gjør hjemmeleksen!

Jeg har jo hørt historien allerede, og er fortsatt glad for at det gikk bra :D
En viktig advarsel når det gjelder endel spesielle vintage-klokker der små detaljer er lette å fake ;) Dessverre er selv ikke norske (eller utenlandske) forhandlere spesialister på disse detaljene, så jeg mistenker at denne kunne sklidd gjennom en sjekk hos Bjerke, for å si det slik.

Det er alltid viktig å kjøpe selgeren selvsagt, og i disse tilfellene ville jeg kun handlet hos en selger med mye å tape dersom det ble kjent at han solgte en fake/franken/redial etc. Endel av forumene har ganske hard indre justis, så det gjelder å plukke seg en selger med aktiv forum-deltagelse.

Evt må man handle fra en "sivilist", eller med sporbar historie tilbake til første "sivile" kjøper. Noen ganger er det grunn til å være ekstra skeptisk til klokkene som har vært innom en samler. De er også de eneste med nok spesialkompetanse til å forvandle en ekte klokke til en fake dyrere modell ...

Jeg er fortsatt ikke skeptisk til å handle billigere og enklere ting på eBay :)

Har lært på den harde måten

Kjøpte en ca 5 år gammel Omega Constellation av en fyr på eBay. Som i historien over hadde denne karen også et lass med salg og nesten 100% fornøyde kunder.

For å være sikker tok jeg med uret til AD og fikk vite at alt var ok. Etter en stund fant jeg ut at uret var litt for bling for meg og solgte det videre. Kjøper hadde peiling på Omega og mente at et eller annet ikke stemte. Han tok det med til en ekspert som fant ut at det var fake. En utrolig godt utført fake. Bl a samme ETA som i orginalen.

Alt av garantier på Ebay var gått ut da dette ble oppdaget. Selger tok ikke noe ansvar. Jeg tok selvfølgelig uret tilbake sammen med masse skjegg og en stor stabel postkasser.

Moralen er vel at man ikke kan stole på noen. Heller ikke "ekspertisen" til AD her hjemme.

Må si jeg er ekstremt skeptisk til å bruke ebay for dyrere ting. For det første er naturligvis sjansen for at du ikke får varen du har betalt for tilstede. For det andre er vel mulighetene for å gjøre varp ikke så stor med alle haiene som holder øye med objektene der.

Da føler jeg det er greiere å ta handelen på et av forumene fra selgere med gode referanser. Prisen er kanskje like god, om ikke bedre enn du finner på bukta og du slipper nervesammenbrudd mens du venter på pakken. Har handlet ganske mye fra forumbrukere og har ennå tilgode å bli skuffet - man må rett og slett se an selger.

Men et tips hvis man handler gamle rolex på bukta er å sjekke referanser på vintagerolexforum. Det koster dem ingenting å utlevere sleipe fisker der :D

Må si jeg er ekstremt skeptisk til å bruke ebay for dyrere ting. For det første er naturligvis sjansen for at du ikke får varen du har betalt for tilstede. For det andre er vel mulighetene for å gjøre varp ikke så stor med alle haiene som holder øye med objektene der.

Da føler jeg det er greiere å ta handelen på et av forumene fra selgere med gode referanser. Prisen er kanskje like god, om ikke bedre enn du finner på bukta og du slipper nervesammenbrudd mens du venter på pakken. Har handlet ganske mye fra forumbrukere og har ennå tilgode å bli skuffet - man må rett og slett se an selger.

Men et tips hvis man handler gamle rolex på bukta er å sjekke referanser på vintagerolexforum. Det koster dem ingenting å utlevere sleipe fisker der :D

Du har selvfølgelig helt rett, og jeg har handlet en del fra forumbrukere og kjente gråmarkedsselgere i US selv. Dette "nesten-kjøpet" var et utslag av utålmodighet - jeg har lært!;)
Men klokke har det blitt på meg;) fra en meget annerkjent vintageselger!

Takker for nyttig tips!
Bra det løste seg før du evt satt med sjegget i postkassa her hjemme.

Hvordan er det med nyere Rolexer (16710, 16610, 16750...) ? Noen som har noen formening om også slike er utsatt for hyppig forfalskninger?

Nå skal det jo sies at amerikanske priser på Rolex ofte er like høye for ikke å si høyere enn her i Norge. I alle fall om man legger mva på...

Ferdig med ebay jeg også. Planen for framtiden er å kjøpe nytt eller av entusiast fra TS. Er ufattelig mange der ute som har et annent syn på hva som ligger i begrepet "strøkent".