Eberhard & Co

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Jeg sitter i dag og sikler litt på dette albumet, veldig pen klokke, synd bildene ikke er all verden.

91pVg.jpg

Det er snakk om en Eberhard Traversetolo Chronograph, som finnes med hvite subdials på sort og sorte på hvit bakgrunn. Jeg synes den er kjempepen, og den har i tillegg et litt interessant verk som vi ikke har sett så mye av til ennå, nemlig ETA Valgranges A07.211. Det er et verk som ligner på 7750, men det er større, skal være mer robust designet og har etter sigende ikke den beryktede "7750-wobblen". Størrelsen er 16[SUP]1/2[/SUP]''' (ca 37,3 mm) vs 7750 som er 13[SUP]1/4[/SUP]''' (ca 29,9 mm).

agl0nh.jpg

Fordelen med at det er større er at det ikke ser så fordømt dumt ut med safirbakside på en relativt voksen klokke (40-44mm). Verket kommer dessverre ikke med kolonnehjul etter det jeg kan skjønne, men jeg tror Eberhard gjør en del dekorasjoner på verket selv, bl.a Côtes de Genève på rotor.

Nettsiden er selvsagt håpløs, som elle andre klokkeprodusenters, men vel verdt et besøk. Mange fine modeller som jeg utmerket kunne hatt.

Jeg tror det finnes kun én Eberhard på forumet, og det er deBalzacs:

L1010335.jpg

Noen som har noen erfaringer eller innspill?

Eberhard har mange fine modeller. Jeg spurte en gang om litt mer info om Eberhard her på forumet, men det var liten respons. Tydelig at dette merket ikke er så kjent, eller anerkjent, i disse kretser. Jeg fikk derimot et tips om hvor jeg kunne finne noe og jeg tror det var WatchTime eller muligens Watch World som hadden en større reportasje i et nummer fra i fjor. Eberhard er også veldig ærlige på at de ikke har in-house verk og at de heller ikke har planer om det. Jeg liker flere av modellen godt og jeg har vært på nippet til å kjøpe en brukt Eberhard ved minst to anledninger.

Flott at du tar det opp Krille. Etter mitt syn har dette merket absolutt fortjent litt mer "tid i lyset" her på sonen.

Chronoen er tøff. Fargene er perfekte, og designet har noe Pateks over seg - hvilket sjelden blir feil. Et spennende merke som jeg gjerne ser på sonen og til å klå på. Søkte litt på watchrecon og det var ikke mye til salgs, så det er nok et merke som ikke er så veldig utbredt.

Men seriøst, krille, du skulle ikke bare kjøpe deg en Sub til i steden da?? :eek:l: ;)

Jeg synes merket har en litt fin historie og en del flotte klokker:) Står en artikkel om merket i av de nevnte bladene som du sier, Minuteman. Var vel jeg som tipset om det kanskje, så jeg har nok artiklen og bladet i klokkebladskapet her:)

@krille:

Når det gjelder det urverket kan man vel si at det er et 7750 som har fått en kur med anabole steroider! Verket ar som du sier blirt større og litt mer robust. Urverket har som du er inne på ikke collonehjul, men akkurat samme løsning for start/stop/reset som 7750.

Hadde en Certina DS Podium Valgranges med dette urverket en kort periode før jeg solgte den videre til et hyggelig medlem her. Virker som et solid og godt urverk! Longines bruker jo dette urverket i en del modeller også.

Har som sagt sett på Eberhard en stund og fikk litt blod på tann nå som Krille bringer merket frem i lyset. Kikker man på Krilles link til Eberhard finner man også følgende:

Traversetolo Chronograph leveres også med skive/subdials i sort/sorte, hvit/hvite, rød/hvite, carbon/sorte.
Finnes på chrono24 og bukta fra $2000-$3500.
I tillegg har de en limited versjon (333x) med sort coating av et eller annet slag.

Jeg har også litt sansen for Scafodat og Scafomatic, selv om den nederste kronen på Scafodaten ser noe malplassert ut.