En 70-talls Seiko fra den andre Seikofabrikken

Medlem
31. jan. 2009
Sted
her og der
Seiko er vel Seiko sier du kanskje, men så enkelt er det ikke, eller slik har det i alle fall ikke alltid vært.

Frem til omtrent 7002 modellene kom kunne man se to ulike logoer på ur fra Seiko. Den mest kjente i dag virvelvindlogoen til Suwa fabrikken.
De mest populære vintage modellene til Seiko har denne.

Jeg var ikke klar over dette før relativt nylig, da jeg kikket nærmere på en gammel Seiko Sportskronograf fra 70 tallet jeg har hatt liggende i mange år. Relativ spesiell både i utførelse og funksjon. Det er faktisk en 60 sekunder flyback kronograf - hva nå i alle dager man skal med det. Den har en bra størrelse og et bra automatisk 7015 verk. Slik ser denne røveren av en "Seiko 5 Sports Speedtimer" ut:

Hvis man kikker like over kl.6 ser man en logo som ikke er Suwas. Denne ligner mer på et lyn og dette var Daini fabrikken sin logo.
Her i nærbilde fra et annen klokke:

Daini Seikosha og Suwa Seikosha ble dannet i 1959 var helt adskilte datterselskaper på 70 tallet når denne Speedtimeren ble laget. De konkurrerte internt og delte aldri hverken deler eller design. Som nevnt er nok Suwa sine produkter blitt mest populære men det kan være verdt å kikke etter klokker fra Daini også med deres unike design, for eksempel King Seiko modellene.

Daini Seikosha ble til Seiko Instruments/SII og Suwa til Seiko Epson men nå er det ikke lenger lett å skille hvem som lager hva.
Noen hevder at innstegsmodeller er fra SII og at de dyrere modellene er fra Seiko Epson, med en overlapping i mellomklassen. SKX modellene er SII, mens Grand Seiko og Credor er Epson.

Er det flere som har vintage Seiko fra Daini her på sonen ?

Redigert:
Jeg tror det dessverre er en radial. Jeg har inntrykk av at disse har skiver som tåler tidens tann dårligere en suwa sine, jeg ser flere 52 LM/KS og 45 KS med dårlige skiver en 56 LM/KS/GS og de andre modellene fra suwa

Her er min King Seiko 45-7000 fra 1969. Jeg rett og slett digger denne klokken!

P3102140_zps5fzwmnei.jpg

P3102143_zpsg3bbuqcg.jpg

• Liker
Reaksjoner: Justandreas