En bitte bitte liten flaske Highland Park

Medlem
31. jan. 2009
Sted
her og der
Dukket frem fra bakerst i vinkjelleren (ehhh boden)

Er det noen som kjenner slike "advance sample" flasker fra dette bryggeriet ?

Denne er destillert may 1984 og lagt på flaske i juni 2003 er Un chill filtered (?) og holder 50%.

Fortell meg mer den som har kunnskapene - hva er det jeg har her ?

Og skal jeg drikke den i kveld ?

Highlp1.jpg

highlp2.jpg

En 19 år gammel HP er det jeg vil kalle perfekt. :) Min erfaring er at de fleste single malts peaker rundt den alderen. Etter det blir de veldig smooth men karakterløs. Dette endrer seg selvsagt igjen når de får ligge på fat 30 år eller lenger. Du har en cask strength høres det ut som, tappet direkte på flaske og ikke vannet ut. Ta en dråpe lunket vann i før du drikker den så blir den aldeles utmerket. HP er en røykt malt fra Orknøyene, men det visste du kanskje. Jeg hadde drukket den i kveld! :)

Dumt jeg har vakt ellers skulle jeg ha fått i meg en slik selv gitt ;)

"En slik" = HP. Ikke tøff liten sample som jeg ikke har.

Beklager, må nerde litt mer. :)

Chill filtered betyr at whiskyen har gått igjennom en kosmetisk prosess for å fjerne grums og urenheter. Det påvirker ikke smak. Noen påstår det, men jeg klarer ikke å smake forskjell. Derfor er Whiskyen i flaska di uklar. Det har ingenting med kvalitet å gjøre.

Fordi dette er en såkalt independent bottling fra "Old Malt Cask". Highland Park har solgt tønner til denne uavhengige distributøren og de har tappet den på flaske, her som en "sample". IB-er er for oss whisky-nerder en kilde til sjeldne og "rare" årganger, og en god kilde til ting du aldri har smakt før. Jeg har f.eks. aldri smakt 1984 Highland Park, dessverre.

Kos deg! :)

Tackar Space cowboy - det var jo nettopp "nerding" jeg ute etter. Det er jo glimrende info som jeg ante noe om.

Jeg vet jeg hadde to stk en gang men kan ikke minnes at jeg drakk den første.
Uansett fredet jeg denne i kveld, var jo en liten conversation piece dette ;)
som får vente til en annen og litt bedre anledning enn alene fredag