En god og en dårlig nyhet

Medlem
11. mai 2012
Sted
Drammen
Vi tar den "dårlige" nyheten først..

Jeg gikk innom min lokale AD her for en drøy uke siden. Jeg hadde lyst på et nytt ur (noen som kjenner seg igjen?).

Problemet var at jeg ikke hadde anelse om hva jeg egentlig hadde lyst på. Vurderte å spandere opptil 10k på et nytt mekanisk verk. Butikken fører alt fra Seiko til finere sveitsisk haute horologie, og har en svært entusiastisk selger som virkelig har interesse for det han selger. Han begynner en anelse forsiktig å spørre hva jeg er ute etter. "Mekanisk" svarer jeg, men legger til at jeg ikke hadde tenkt til å gjøre noe storinnkjøp foreløpig. Han viser meg forskjellige ur i lavere prisklasse, bl.a. Hugo Boss mekanisk!!??? Trodde ikke det fantes. Etter å ha kikket litt i de lavere klassene skjønner jeg fort at dette kan jeg bare glemme. Skal jeg ha noe må det være noe ordentlig, og helst manufactur.

Samtidig får selgeren øye på min PAM312 og stemningen hever seg plutselig flere hakk. Butikken er AD for Zenith (en av få i Norge) og jeg har hatt øynene oppe for dette merket lenge. Den klassiske stilen de har vist den siste tiden er virkelig tiltalende. Jeg kikker på flere flotte Zenith ur, men prisen var jo liksom ikke den jeg hadde sett for meg. Så kom plutselig den dårlige nyheten: Zenith skal trekke seg ut av det skandinaviske markedet!!! :mad: Er det andre som har hørt om dette? I følge selger er markedet for lite for Zenith.

Så til den gode nyheten. Jeg finner et vakkert ur jeg liker svært godt.
På denne tiden merker jeg jo tross alt at kjøpeiveren har steget et par hakk. Ikke bare har jeg funnet et ur jeg liker, men plutselig skal det også bli svært vanskelig å få tak i for oss nordboere. Vi diskuterer pris og jeg sier jeg skal tenke på det.

Var innom igjen i går og ville se på uret på nytt. Det var nesten solgt til forrige kunde, men heldigvis hadde han endt opp med noe annet. Da kunne jeg virkelig ikke tenke lengre. Kom derfor lykkelig hjem fra jobb i går noen kroner fattigere enn tenkt initialt, men har endt opp med et fantastisk dressur. Bare synd jeg ikke går i dress til daglig, men dette uret blir min følgesvenn i penere selskaper fremover ;)

Nok prat, her er bildene:

IMG_0545_zps07677aeb.jpg

IMG_0549_zps540bb874.jpg

IMG_0550_zps4a24ec4e.jpg

IMG_0552_zps19265b11.jpg

IMG_0553_zps71f0200e.jpg

IMG_0555_zps84065b4e.jpg

IMG_0556_zpsee18d51d.jpg

IMG_0557_zpsf562731c.jpg

IMG_0558_zpsa2285140.jpg

IMG_0559_zpsc019c8be.jpg

IMG_0560_zps58dc050d.jpg

IMG_0561_zps2077734c.jpg

IMG_0562_zps0209cc62.jpg

IMG_0563_zpse990476c.jpg

IMG_0564_zps2812cb2a.jpg

IMG_0567_zps725b24f2.jpg

IMG_0570_zps7c18c8a4.jpg

IMG_0571_zpseadccc6f.jpg

Redigert:
Gratulerer så mye med kjempefint ur.
Jeg har ikke hørt noe om at Zenith skal trekke seg ut, dette var nytt for meg:(
Hørte ikke noe om dette når jeg for akkurat to uker siden var å så på Zenith og Jaeger LeCoultre...
Uansett, denne klokken er bare å nyte:cool:

Grattis med meget flott klokke.

Ang Zenith så snakket jeg med Knut i Haugesund ,og den norske importøren hadde sagt opp avtalen. Dette ført til at Knut nesten ikke hadde fått klokker på nesten et halv år. Var faktisk en klokke som skulle leveres i oktober som vedkommende her inne fremdeles ikke hadde fått.
Ny forhandler/importør skulle på plass ref Knut.

Mvh
Timebandit.

Flott Heritage!

Når det gjelder Zenith i Norge så er det vel Nortime som er importør, og ut i fra det du sier, så tyder det på at Nortime har tenkt å slutte med Zenith. I poteføljen deres har vel Zenith skilt seg ut fra de andre merkene (kanskje med unntak av Tag Heuer) og vært litt mer "High end" enn de andre urene de fører, og kanskje først og fremst tjener pengene sine på. Men hvis det er sånn at Nortime kutter Zenith, så er det jo ingenting i veien for at butikkene gjør avtaler med Zenith direkte. Derfor er jeg trygg på at butikker som Tidemann og Leirvik vil kunne fortsette å føre Zenith. Og det uten et kompliserende mellomledd. Forhåpentligvis (får jeg vel legge til).

Takker for alle hyggelige tilbakemeldinger fra dere. Dette er virkelig et ur jeg kommer til å bli glad i!

Apropos Zenith i Norge mener jeg bestemt at selger sa at det var Zenith selv som hadde valgt å trekke seg ut av det nordiske markedet, og i tillegg skulle de ut av BeNeLux-landene, nettopp fordi markedene var for små der. I forhold til service i fremtiden ble jeg fortalt at klokken fortsatt ville bli servet av importør (Nortime).

Må nesten dobbeltsjekke dette hos urmakeren over helga.

Denne var virkelig flott! Ren, pen og classy! Og det skader absolutt ikke at det står Zenith på den :cool:
Gratulerer!

Takker for alle hyggelige tilbakemeldinger fra dere. Dette er virkelig et ur jeg kommer til å bli glad i!

Apropos Zenith i Norge mener jeg bestemt at selger sa at det var Zenith selv som hadde valgt å trekke seg ut av det nordiske markedet, og i tillegg skulle de ut av BeNeLux-landene, nettopp fordi markedene var for små der. I forhold til service i fremtiden ble jeg fortalt at klokken fortsatt ville bli servet av importør (Nortime).

Må nesten dobbeltsjekke dette hos urmakeren over helga.

Tja, mulig, men jeg tror det santos sier stemmer. ADene kan lage en direkte avtale med Zenith og dermed fortsette å føre merket. Det kan vel til og med tenkes at situasjonen kan bli enda bedre med raskere levering og kjappere respons uten et mellomledd mellom butikk og manufaktur.

Krysser fingrene for det.