En klokkomans økonomi

Mitt svar må være at en som regel "må krype før en kan gå". ;)

Vi har alle vært yngre og begynt på et eller annet lavere prisnivå.
De færreste begnner å "samle" på et ur til mangfoldige tusen...tror jeg.

I tillegg er det en spredning i alder på TS'ene,- ergo er vi på ulike steder på livslinjen.

En må som oftest prioritere,- klokker først, deretter bil, bolig, partner og til slutt familien.. :D ...for den kan jo forsørges av partner!

Lykke til!

[video=youtube;K_7JrmF90ek]http://www.youtube.com/watch?v=K_7JrmF90ek&feature=player_embedded[/video]

Kravene til presentasjon greit ivaretatt....:cool:

Det er lett å skape en liten formue i valutamarkedet.

Man bare starter med en stor formue.

Nei, seriøst. Prioritering, prioritering og atter prioritering. Det er ikke uten grunn at det heter WIS. ;)
Og om du er forsiktig, så er ikke dette en veldig dyr hobby å ha..

Er ikke så mange andre hobbies en har glede av 17-18 timer i døgnet (og kanskje en og annen klokkedrøm i tillegg) - og som man ved å kjøpe brukt nærmest bare har deponert på varene...

:)

Er jo mange måter å gjøre dette klokkegreiene på har jeg inntrykk av.

Noen bytter ofte, andre bytter sjelden, noen bytter aldri og andre har mange rimeligere klokker, noen har få dyre, andre har litt av hvert osv.

Jeg forsvarer kjøp med å tenke at det er jo ikke så dyrt om jeg har klokken i ti år eller mer.. Også sparer jeg hele tiden en god slump av inntekten til alt fra bolig, bil, reise, klokke osv. Så kjøpes de forskjellige tingene ut etter anledningen.

Inntekten for meg går som regel litt opp og ned etter markedet, og derfor er det greit å ha en god buffer i bakhånd uansett. Om jeg ser at jeg klarer meg fint selv i dårlige tider, er det enklere å ty til et kjøp når man gjør noe som forbedrer situasjonen.

Som de fleste forran meg har fortalt, kjøp secondhand og få pengene igjen ved salg :D

Jeg selv er fortsatt lærling og kan ikke akkurat si jeg har en monsterlønn, men jeg kjøper og selger og styrer på
og går sjelden/aldri i minus. Viktigste er vell reserch, ikke overbetal og ikke gi fra deg uret ved salg :)

Alltid noe som pengene går til uansett. Kontoen sier alltid det samme uavhengig av hva jeg tjener føler jeg.

Ingen har vel påstått at klokker er en billig hobby, men jeg håper jeg ikke fortsetter med likt budsjett hvert år. Håper, dog ikke sikker på at jeg tror på, at når jeg har fått meg en fire/fem respektable klokker så blir det ikke like dyrt å vedlikeholde.:oops:

Hehe, jeg var overbevist om at jeg hadde gjort en del "god butikk" på klokkebytter.
Det var helt til jeg satte meg ned og gjorde regnskap. Siste gangen jeg gjør det.

Jeg for min del anser meg som tålelig normal hva gjelder jobb og inntekt, med familie, masse lån på hus og studier.
Men; føler jeg er god på å prioritere de tingen jeg synes er moro. For min del er det italiensk bil og klokker. I den rekkefølgen. Jeg startet i klokkeverden da jeg var student, og kjøpte en del billigere klokker, noen vintage Omega osv. Min første Rolex var en Datejust, og deretter var ballen i gang. Jeg har vært innom JLC, Omega en haug med Rolex både vintage, neovintage og forholdsvis moderne, Panerai og Patek.

Alt handler om prioritering. Jeg har ikke båt eller egen hytte. Det har jeg heller ingen interesse av.

Jeg overhørte i en kantine hos en kunde her om dagen at noen på bordet bortenfor snakket så varmt om minigraveren sin. Handlet man litt rundt fikk man enkelt en minigraver i ok stand til rundt 150.000,-.

Andre mennesker insisterer på å kjøpe ny bil som de bytter ut hvert 3. år.

Man kan også kjøpe snøfreser og en diger båt. Forskjellen fra 90hk til 150hk kan man jo ta seg råd til?

Hytte er koselig, det er jo ikke noe problem å se. Selvsagt skal man ha hytte?

Hva med å spise ute 2-3-4-5-6 ganger i uken? Er jo så enkelt etter en lang dag på jobb...

----

Poenget med det overnevnte er at det er mange måter å bruke penger på, de fleste av dem relativt unødvendige, andre mer nødvendige og fornuftige. Hvordan man vil prioritere disse styrer for så vidt hvor mye klokker man kan kjøpe.

Hadde man dog tatt snittinntekten til alle medlemmene på dette forumet vs snittinntekten i landet generelt tror jeg det er hinsides naivt å tro at tallene hadde vært identiske.

Jeg for min del prioriterer per dags dato Porschen, klokker og tidvis herreparfyme (ikke spør, jeg har et samlegen som av og til kicker inn på de rareste ting). Etter at jeg havnet i et fast forhold med samboer har jeg noen jeg deler utgifter til mat og deler av boutgiftene med, det hjelper. I tillegg går jeg jo heller ikke ut 2+ ganger i uken og jeg har sluttet med røyk og snus.

Blir penger i kassen av slikt ;)

Prioriteringer, prioriteringer, prioriteringer.

Betaler husleie på forskudd om jeg har penger til overs, kan da spare store deler av inntekten de neste månedene. På den måten blir det en Rolex på 1-2-3 :)

Prioriteringer, prioriteringer, prioriteringer.

Betaler husleie på forskudd om jeg har penger til overs, kan da spare store deler av inntekten de neste månedene. På den måten blir det en Rolex på 1-2-3 :)

Gjør du det hele livet har du fort gitt bort en Rolex innen du er i grava (ok kanskje ikke men om det gjelder alle utgifter og dette skjer ofte.....?).

Sparekonto dedikert til slikt er en fin bil, renter er gøy! ;)

Nå har jeg ikke gjort de helt store offerene på klokkefronten enda, men har erfaring med dyre hobbyer i form av bil og hifi.
Sparing, prioritering og bagatellisering er stikkordene.
Siden jeg bruker lite penger på klær, føler jeg at jeg kan ta meg råd til å kjøpe en fin klokke. Å bruke 20k på en klokke gir feks mer langvarig glede enn å kjøpe dyre bukser og sko for 20k.

Men jeg føler likevel at klokkekjøp er noe som bør gjøres når man virkelig har penger til overs.

Jeg har vel brukt relativt små summer på klokker i dette selskapet, men jeg har i alle fall brukt nesten ti ganger så mye som jeg opprinnelig hadde tenkt da jeg meldte meg inn her i april.

Jeg handler på Kiwi. Ei krone her og ei krone der ;)
Solgt unna noe gammelt skrot av noen kjøretøy som ikke var til hverken nytte eller hygge.

Nye vinduer på huset og andre unødvendigheter er lagt på hylla.

De tre p-er:
Prioritering - Prioritering - Prioritering

Et annet aspekt, om enn kanskje det også selvbedragersk, er jo at om du kjøper relativt brukt hvor noen andre har tatt det verste tapet er ikke pengene borte når du kjøper en klokke.

Bruker du 20k på et par jakker, jeans og skjorter er de verdiene i all hovedsak borte etter noen år (kanskje med unntak av jakken(e) som kan vare noe lenger) - det samme er ikke nødvendigvis tilfellet for klokker.

Mange unntak til regelen, men i nødstilfeller kan du jo ganske enkelt hente inn 25-30k fra en brukt 16610. Sist jeg sjekket var ikke posene som titt og ofte går til frelsesarmeen med passe utslitte skjorter noe jeg får en krone tilbake på, ei heller noe jeg kan bruke til å skaffe cash i nødstilfeller ;).