En kort historie som ble lang - min første unboxing her

Medlem
11. mai 2012
Sted
Drammen
Hei alle sammen,
jeg er forholdsvis ny på sonen, men interessen for klokker har vært til stede siden jeg var liten gutt. Hele denne tiden har jeg latt meg fascinere av klokker av alle slag. I min uvitenhet var det i begynnelsen fancy digitalklokker med gud vet hva av funksjoner som skapte beundring og fascinasjon.. helt til en dag det dukket opp en Rolex i familien. Min far kungjorde at denne klokken trengte neimen ikke batterier, og ikke bare det, den gikk faktisk av seg selv bare man hadde den på armen. Etter dette har jeg nok vært mer eller mindre tapt i klokkeverdenen. Tidligere har en slik interesse ikke latt seg realisere av finansielle hensyn, men ettersom årene har gått og studentlivet er en svunnen tid kunne jeg endelig ta meg tid til å sikle mer på lekre klokker. Nevnte Rolex er fortsatt i min eie og er en Oyster Perpetual date anno ca. 1965. Den fikk seg nylig en overhaling hos Bjerke og går nå, ja, kremt, som en klokke. Siden har det blitt andre klokker, bl.a. en Rolex Daytona. Meeeen.. det er ikke dette jeg skal snakke om i dag. Men først en liten historie ;)

For ikke så alt for lenge siden, ved en av mine visitasjoner i kjelleren til Bjerke snakket jeg med en hyggelig fyr. Jeg var der ens ærend for å kikke på et par Rolexer da han forsiktig spurte meg om jeg hadde hørt om Panerai. "Joda" svarte jeg avvisende. Dette merket var jeg overhodet ikke interessert i. På tross av min åpenbare mangel på interesse for merket ga han seg ikke og snakket varmt om det. Herregud tenkte jeg i mitt lille sinn. De klokkene skjønner jeg meg ikke på. Han viste meg et par. Så vidt jeg husker var vel en av dem en Rosegull Radiomir av et aller annet slag. Pen klokke ja, men fortsatt var jeg ikke interessert. Og slik gikk det. Jeg glemte det hele inntil jeg kom på den samtalen en dag og begynte å surfe nettet for å lese meg opp litt på Panerai. Et lite frø var sådd. Min alltid like forståelsesfulle samboer (aka matmor), ja hun er faktisk det, kom forbi og lurte på hva jeg drev med. "Ser på klokker" svarte jeg i min egen verden. "Bombe" svarte hun, "men de klokkene der var skikkelig lekre" (hun har sans for detaljer). "Hmmm" tenkte jeg, og deretter "javisst er de det". Jeg kunne etter det ikke helt forstå at jeg ikke hadde oppdaget det tidligere. Prøving måtte til. Første gang muligheten åpnet seg var på ferie på Rodos. Jeg prøvde en haug av forskjellige Panerai. Til min overraskelse syntes jeg faktisk at jeg kunne gå med en 44 mm kasse på armen. Allikevel, kjøpsfølelsen var ikke til stede og jeg kjente for lite til de forskjellige modellene til å gjøre et forpliktende kjøp. Glad og fornøyd gikk jeg allikevel derfra med en diger katalog under armen. Min samboer må ha ristet på hodet, for resten av kvelden leste jeg klokkekatalog på hotellrommet :p

Igjen var jeg tilbake i kjelleren hos Bjerke. Hadde lest meg opp på modeller og ville kikke igjen. Både 312 og 359 hadde pekt seg ut under min research, og alas, de hadde begge klokkene inne så jeg fikk prøve dem. Fortsatt syntes jeg de passet bra, men kjøpsfølelsen var ikke helt til stede. Iherdige forsøk fra selgeren hjalp ikke. Smiger og lovnader om (forholdsvis) laaaange ventetider hvis jeg ikke bestemte meg nå hjalp ikke på min avgjørelse om å se det an. Jeg var veldig i tvil hvilken modell jeg skulle gå for. Både 312 og 359 var vakre klokker. Ulempen var at de begge hadde ting jeg likte (og mislikte). Tilbake i tenkeboksen og titting på bilder. Til slutt skulle en tur til Spania være avgjørende. Jeg hadde allerede funnet ut at Alicante hadde en offisiell Panerai forhandler og det klødde på håndleddet etter et nytt praktverk. Jeg hadde mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe en klokke hvis muligheten (og rabattene) bød seg ;)

Jeg dro med meg samboer i leiebilen og kjørte en times tid inn til Alicante by. Trange gater og enda trangere parkeringshus gjorde meg lettere stressa. Dessuten har de siesta midt på dagen så det begynte å haste litt hvis jeg faktisk skulle klare å rekke denne butikken uten å vente i timesvis i solsteken. Historien ville det til at jeg rakk butikken i tide. Vi ble tatt svært hyggelig imot av en hjelpsom mann som snakket godt engelsk. Joda, Panerai hadde de, og ikke bare det, de hadde jo en hel bråte av dem. Han hentet først vel 5 klokker og spurte om vi ville ha noe å drikke. Kaffe ble servert og vi fikk tid til å se på klokkene i ro og fred. Med jevne mellomrom kom han bort og spurte om det var noe vi lurte på og hentet stadig flere klokker. Til slutt hadde jeg bestemt meg. Jeg skulle ha en klokke, men kriteriet var at det skulle bli billigere enn i Norge, ellers var det lite vits. Forhandlingen startet og etter noe frem og tilbake fikk jeg tilbud om en pris jeg var svært godt fornøyd med. Jeg sa "JA", jeg tar den, og mannen sprakk opp i et smil og tok meg i hånden. Deretter litt papirarbeid, betaling, snarvisitt innom tollen på Gardermoen og i dag sprengferske bilder.

Men, hvilken klokke ble det egentlig?

IMG_0515_zps42e75abc.jpg

IMG_0516_zps5873dfb2.jpg

IMG_0519_zpsee3e2dad.jpg

IMG_0520_zpscadca875.jpg

IMG_0521_zpsd8edd504.jpg

IMG_0522_zps9899bcfc.jpg

IMG_0523_zpsf6ed0d49.jpg

IMG_0524_zps87e43a4f.jpg

IMG_0526_zps99a717d2.jpg

IMG_0527_zpsd1e11e02.jpg

IMG_0528_zps5df93331.jpg

IMG_0529_zps56403886.jpg

IMG_0530_zps0fb77de5.jpg

IMG_0531_zpsf584dd75.jpg

IMG_0532_zps3732e9f8.jpg

IMG_0533_zps58e9302c.jpg

IMG_0534_zpsb026be50.jpg

IMG_0535_zpscb013dc1.jpg

IMG_0536_zps1c5fe77e.jpg

IMG_0538_zps02c6478e.jpg

IMG_0543_zps924e8612.jpg

Flott ur og story (og matmor av hva det virker ;) )
Men som Panerai-ulært står spørsmålet ubesvart her

Grattis!!

Flott og historie og nydelig klokke du landet på, gratulerer! :)

Gratulerer, men fortsatt nysgjerrig på modell og gjerne litt info om tankeprosessen som endte der!

Meget flott klokke uansett tilfelle i hvert fall!

Tusen takk for all respons :D

Som mange her lurer på og noen vel hinter frempå så dreier det seg altså om en PAM 312.

ChristianN, for å svare på spørsmålet ditt om prosessen frem mot denne modellen begynte det i grunnen i det jeg fikk for meg at jeg trengte en ny "beater", hvis det er lov å kalle en sånn klokke for det ;)

Jeg hadde noen grunnkriterier som etterhvert vokste seg til en gigantisk haug med kriterier som på en eller annen måte enten måtte tilfredsstilles eller glemmes. Grunnkriteriene var i hovedsak at jeg ønsket meg en ny "beater" med både dato og sekundviser. Deretter ballet det på seg.

De andre kriteriene som dukket opp ble bare flere og flere. Den måtte være med både på land og til vanns. Den må være 100% vanntett til bruk i vanlige vannaktiviteter. Den kunne godt være vanntett x-antall hundre meter (ikke fordi jeg trenger det, men fordi det er fascinerende), den måtte se stilig ut både til hverdags og fest. Den må kunne brukes på jobb (dvs. at den må kunne vaskes), den måtte være automatisk. I tillegg var det ønskelig at den hadde gummirem (lett å rengjøre, tåler mye). Lenke var mindre ønskelig iom. at klokker har en tendens til å slå borti saker og ting når den henger på håndleddet og derfor er riper uungåelige. Med en gummirem reduseres denne risikoen betraktelig. Jeg ønsket meg også en klokke som ikke var polert, men snarere i børstet finish. I mitt hode er også dette noe som reduserer antallet skjemmende riper :)

Når denne listen hadde tatt form dukket det opp en rekke modeller som mer eller mindre falt innenfor kriteriene. Både Omega og Rolex (dog, her kunne jeg glemme original gummi) ble vurdert, men Panerai vokste mer og mer på meg. Når etterhvert valget falt på en Panerai måtte modell velges. Som allerede nevnt var det flere mulige kandidater, bl.a. 312 og 359. En annen kandidat jeg siklet veldig på var 441 (svart keramikk). 441 falt fort bort fra lista, dels grunnet pris, men i hovedsak fordi den er mer eller mindre umulig å få tak i. Bjerke fortalte meg at de sannsynligvis kun ville få inn en eneste klokke i løpet av året. Både 312 og 359 pekte seg ut som gode kandidater. De har den nydelige 1950-kassen som jeg visste jeg skulle ha hvis det ble en Panerai. Det som gjorde at valget falt på 312 var i hovedsak at 359 hadde polert kasse, samt at jeg syntes dialen kanskje kunne bli litt rotete.

For øvrig har dette vært en svært lang prosess som har inkludert besøk hos Panerai-forhandlere i 3 forskjellige land, mange tanker, surfing i timesvis på nettet både her på sonen og andre steder, samt det å faktisk bestemme seg for å legge pengene på bordet. Når alt dette er sagt så kjennes det utrolig tilfredsstillende å nå kalle seg Paneristi. Klokken er utrolig pen, har en fantastisk dial med en lume som virkelig imponerer meg. Den lyser natten gjennom, og selv kl. 8 på morgenen kan jeg se på klokken i mørket og lese av tiden. Selv hvis jeg våkner på natten må jeg bare ta en titt på klokka rett og slett fordi den er så pen :p

Gratulerer med en kjempefin Panerai! :)
Jeg svinger mellom 312 og 359 selv, "heldigvis" er det en god stund til det blir innkjøp ;)

Og takk for historien om hvorfor det ble akkurat denne, det er gøy å få innsikt i hvorfor det blir akkurat det uret!