En liten review av Koscom Prague (urmaker/klokkebutikk)

Medlem
10. mars 2011
Hei
Prøver meg på en liten review av en flott butikk i Praha.

Koscom
Na Poříčí 1048/30,
110 00 Praha, Tsjekkia
+420 224 826 966

Har vært flere ganger i denne flotte byen og vært innom alle de "store" Rolex,JLC,Omega,Blancpain osv... Alle disse er flotte butikker men har sett så mye av det før.
Så etter en liten går tur fra sentrum fant jeg en stor butikk som førte en del produsenter/merker jeg ikke har sett i butikk.
Servicen og kunnskapsnivået var meget bra. Prøving av klokker og en titt inn på verkstedet var en del av opplevelsen.

Noen av disse har man selvsagt sett hundre ganger før men noen utmerker seg.

ALFEX,ALPINA,BOCCIA,CANDINO,CASIO,CERTINA,CITIZEN,DOXA,EDOX,FESTINA,FORTIS,FREDERIQUE CONSTANT,H.MOSER & CIE,JAGUAR,JUNGHANS,LONGINES,LOTUS,MAURICE LACROIX,MEISTERSINGER,MONDAINE,ORIS,PERRELET,PRIM,RADO,RAYMOND WEIL,SEIKO,SUUNTO
TAG HEUER,TISSOT,UNION GLASHÜTTE,WENGER

Fikk også en veldig hyggelig innføring i H.Moser & Cie. Størst utvalg utstilt i europa. Fantastiske ur med komplikasjoner som Gmt,månefase osv.
Må si at dette er noe av det peneste jeg har hatt på armen. Oser av kvalitet og godt håndverk.

Siden jeg ikke kan kalle meg en skribent så kjører vi på med bilder:)
Litt kjipe iphone bilder..

Takk for titten:)

Veldig kult, her har jeg aldri hvert innom. Er jo i Praha to ganger i året, får ta meg en tur innom til sommeren :)

Takk for en fin tråd.

Flott butikk dette her. Meget stilfullt også. Ikke mange av de sveitsiske som mangler her.

Takk for flott bildebrev!

Moser er nydelig.

Jeg har tre av klokkene i Grand Seiko-monteret!

Todda

Flott review. Og gøy med så stor H.Moser&Cie utstilling.

Skulle gjerne også ha sett nærmere på tsjekkernes eget Prim-merke. Skal en uke til Tsjekkia i sommer, men det blir høyst en dag i Praha, så det spørs om det blir tid til å stikke innom, men kjempefint tips.

Bra review!
H.Moser&cie har 70 ansatte og produserer rundt 1500 ur per år.
Der snakker vi om skikkelig håndverk...

Vintage i Praha?

Noen gode tips til sentrale bruktbutikker i Praha? I første rekke er det eldre Zenith, Longines, G-P og IWC som er interessant for meg.

Ca 120 laken, hvis jeg ikke tar feil, er vel ikke så ille når man får en independent i platinum, håndverk så det bugner og ca alt in-house (inkludert main spring)? Designet er jo så stilrent som man får det og kassen har noen finurlige og lekre former.

Ca 120 laken, hvis jeg ikke tar feil, er vel ikke så ille når man får en independent i platinum, håndverk så det bugner og ca alt in-house (inkludert main spring)? Designet er jo så stilrent som man får det og kassen har noen finurlige og lekre former.

Som nevnt tidligere er denne modellen mest sannsynlig i Palladium. Jeg har sett den skiven med både gultgull og hvittgull kasse, så helt sikker kan man ikke være.

EDIT:
Rett skal være rett. H.Moser&Cie har gjort om på kolleksjonen, og Palladium-modellene har nå blå skive. Så dette er nok en hvitt-gull utgave. De kaller den heller ikke Mayu lenger, men Endeavor Small Seconds. Det finnes også en Venturer Small Seconds, men den har ikke det store "12"-tallet, og litt smalere "ramme" på kassen (men omtrent samme diameter totalt) - Men den finnes ikke med såkalt fumé dial. - Den nye Venturer-modellen har også fått et litt oppdatert urverk.

Noen av de eldre Mayu og Monard modellene i Palladium er forresten utstyrt med double hairspring. Så vidt jeg har skjønt ble denne løsningen litt for komplisert å produsere så den lages ikke lenger, men det dukker av og til opp Palladium-modeller med denne fantastiske tekniske løsningen.

Jepp. Produsert av Precision Engineering AG som er under samme moderselskap som H.Moser&Cie. Så det er så nært inhouse hairspring som det kan være uten å faktisk være det - selv om H.Moser&Cie kaller det in-house. Regner med at de gjerne vil ha hair-spring-produsenten for seg selv for også å kunne selge til andre produsenter.

Reinhard Straumann regnes uansett som "oppfinneren" av alle moderne hairsprings, med sin Nivarox legering fra 1930-tallet. Den største produsenten har tatt navn etter denne legeringen: Nivarox-FAR, og de har hatt tilnærmet monopol på produksjon av hairsprings tidligere. Men det er i ferd med å sprekke opp. Og H.Moser har "tatt tilbake" Straumann gjennom å oppkalle "sin" hairspring etter han. Dessuten sitter sønnesønnen hans i H.Moser&Cie-styret. :)

Redigert:
Under i linken er modell ref: 1321-0211 i hvit gull kasse og viser/marker.
http://www.h-moser.com/en/collection/endeavour-small-seconds-1321-0211-fume

Men den som er på bilde har de 12 nummer, viser og "batonger" i rosé gull:confused:
På min 2013-2014 klokke katalog, disse Mayu modeler er bare annonsert i hvit og rosé gull kasser: For 13.800€
Som sier @Santos-Dumont, det ser ut til å bli en tidligere utgave. Palldium eller Platinum versjon.
http://www.watchtime.com/wristwatch-industry-news/watch-to-watch/h-moser-cie-mayu/

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=6519328&rid=0

Redigert av en moderator: