En moderne vintage!

Medlem
8. april 2008
Sted
Kirkenes
De gamle sportsmodellene fra Rolex er jo en fryd for øyet, men jeg har aldri blitt helt fortrolig med det å eie et slikt vintageur (har prøvd gjentatte ganger). Årsakene er flere, de koster gjerne det tredoble av nye, har ofte spor etter tvilsomme poleringsjobber og en vet liksom aldri når en tritiumbit ramler ut av de halvrustne stålviserne og klorer seg fast i tannhjulene. De føles skjøre, rett og slett.

Derfor ble jeg nesten litt oppstemt og kjøpelysten når jeg fant denne Sea-Dwelleren, hvor det eneste som ikke er byttet ut er verket; WG visere med luminova, servicedial med luminova, ny(!) kasse etter gamle specs og ny bezel, plexiglass og krone - alt originalt og utført av Rolex Service Center. Helt forkastelig for purister selvsagt, og fortsatt relativt kostbart, men det er nærmest som om Rolex skulle lansert en "heritage"-modell! Jeg legger ved et bilde sakset fra salgsannonsen. Er det bare jeg som får lyst til å skrape sammen alt jeg kan av dollares og sende de snarest over dammen? :D

DSCN1674.jpg

I min, nylige, søken ether en vintage Rolex har jeg tenkt tanken selv. De kan virke skjøre, og en klokke skal kunne brukes hvis den skal inn i dette huset.

Det er ikke noe krav for min del at klokken skal være urørt.

Men er ikke mye av sjarmen med en vintage at klokken skal være - gammel og bære preg av det?

Akkurat den SD var fin !Men jeg personlig har aldri vært noen fan av vintage Rolex. De er skjøre, ser utbrukte ut og får alt for lett riper i plexi glasset (har eid en Submariner 1680). Jeg personlig har ikke noe glede av å kikke på en vintage stål Rolex på håndleddet, den blir for grå, trist og matt uff.... ;) Helgull vintage Rolex derimot det er saker det ! :)

Regards :)
AW

Jeg hadde gjerne provosert puristene med den der! Omtrent hvor mange dollares snakker vi for en sånn, btw?

Jeg ser helt klart sjarmen med et slikt ur selv om jeg sannsynligvis ikke hadde kjøpt det selv.
Prismessig så kan man sikkert sammenligne med en flett ny Rolex, og det er jo egentlig det det er. Men man skal vel være forberedt på å gå på en liten smell hvis den skal byttes tilbake i cash. Det er stort sett purister i vintage-rolex verdenen :)

Litt mindre enn en ordentlig vintage 1665, men fortsatt en anseelig sum: Ni tusen stykker...

Kikket på en 1665 i Carmel i sommer, kunne vel fått den for 11k USD. Men hadde allerede da øynene på gull ...

1665 Står høyt på listen min. Ligger jo en på urtosser som ser bra ut, men vet ikke i hvilken grad det er byttet deler på den.

Hvis jeg først skulle invistere i et vintage ur ville jeg gått for et som er urørt eventuelt et hvor allle originale delene følger med i tillegg. Det blir fort et tapsprosjekt hvis en klokke er fiklet mye med. Da er det bedre å bruke pengene på et nyere ur. Skal en kjøpe vintage bør det være så originalt som mulig.

Tja, det har vel vært god latin at en vintage Rolex må ha plexi. Men transitional-modellene fra tidlig 80-tall begynner vel å måtte regnes som vintage nå, med safirglass og skiver fra generasjonen før.

Hvis jeg først skulle invistere i et vintage ur ville jeg gått for et som er urørt eventuelt et hvor allle originale delene følger med i tillegg. Det blir fort et tapsprosjekt hvis en klokke er fiklet mye med. Da er det bedre å bruke pengene på et nyere ur. Skal en kjøpe vintage bør det være så originalt som mulig.

Vintage er selvsagt greit, men det finnes så alvorlig mange drittklokker som enten er overpolerte, herjede til det ugjenkjennelige eller en mix av gammelt og nytt og i verste fall aftermarketdeler.

Finner man en i skuffen til bestefar som han som full sjømann kjøpte i Buenos Aires i 1974 - og som siden har ligget i skuffen sammen med boksen og papirene fordi han var redd for å få kjeft fra bestemor - så er det selvsagt en annen sak. Har man ingen sånne slektninger er dette et godt alternativ synes jeg, det er fiklet så mye med (av Rolex selv) at det i praksis er et nytt ur. I like it a lot. :D

Apropos "funnet i skuffen".
Jeg mener jeg tidligere har nevnt den unge, flotte jenta på jobb med Yachtmaster TT som en gang hadde bestefars gamle helgull Omega Constellation med lenke på jobb.

Over en kaffekopp i sted kunne hun fortelle at far er litt interessert i klokker han og. Han hadde visst en Patek, men er ikke nærmere beskrevet enn at den har skinnrem og var i gult gull. I tillegg var det den nyeste; en Rolex med "tre ringer på skiven" (Daytona) i platina eller hvitt gull. Ja, og den hun hadde funnet i skuffen hans. - Hva var det?, lurte jeg på. Joda, det var den vanlige Rolexen, den i stål med sort skive. Men den var gammel, og det var noe rød skrift på skiven. Han hadde hatt den siden den var ny, og det er nå kloken han bruker når han graver i hagen.

Jeg var nesten i ferd med å besvime. Hun har fått streng beskjed om å låne med seg denne til jobb neste gang hun er hjemme hos mor og far. Bilder kommer selvsagt om hun får den med seg.

Apropos "funnet i skuffen".
Jeg mener jeg tidligere har nevnt den unge, flotte jenta på jobb med Yachtmaster TT som en gang hadde bestefars gamle helgull Omega Constellation med lenke på jobb.

Over en kaffekopp i sted kunne hun fortelle at far er litt interessert i klokker han og. Han hadde visst en Patek, men er ikke nærmere beskrevet enn at den har skinnrem og var i gult gull. I tillegg var det den nyeste; en Rolex med "tre ringer på skiven" (Daytona) i platina eller hvitt gull. Ja, og den hun hadde funnet i skuffen hans. - Hva var det?, lurte jeg på. Joda, det var den vanlige Rolexen, den i stål med sort skive. Men den var gammel, og det var noe rød skrift på skiven. Han hadde hatt den siden den var ny, og det er nå kloken han bruker når han graver i hagen.

Jeg var nesten i ferd med å besvime. Hun har fått streng beskjed om å låne med seg denne til jobb neste gang hun er hjemme hos mor og far. Bilder kommer selvsagt om hun får den med seg.

OMG:eek: