En ny Grand Seiko här på TS!!!

Medlem
26. feb. 2014
Innlegg
944
Sted
Bergen
Det här var inte en klocka som jag hade tänkt köpa, och om jag inte minns fel så hade jag även lovat min fru att jag inte skulle köpa några fler klockor på ett tag (ett löfte som jag aldrig borde ge då det nästan alltid bryts…).

Men efter Basel såg jag den flera gånger på olika klockbloggar. Och jag blev allt mer förtjust i den. Nu finns det ju inte så manga AD’s för det här märket i Norge så jag skrev ett mail till Christensen. Fick ett omedelbart svar att de inte hade beställt några av modellen som jag var ute efter och den nog skulle vara svår att få tag på då den är limiterad till 600 klockor. Men om jag ändå var intresserad så kunde de kolla med distributören.

Med det svaret tänkte jag att det blir nog ingen klocka ändå och skulle till att svara de inte behövde höra efter. Jag skulle ju som sagt inte köpa några fler klockor. Men innan jag hann svara så fick jag ett nytt mail från Christensen (som verkligen är topp vad gäller kundservice). De hade kollat med distributören, och de skulle få in 3 klockor för Norden den nästkommande veckan och om jag var intresserad så kunde Christensen beställa en åt mig.

Då var det ju menat att jag skulle ha klockan, inte sant? Så jag hade helt enkelt inget val annat än att bryta mitt löfte till min fru. Undrar hur många äktenskap som gått under på grund av denna galenskap??? Så två veckor senare fick jag paketet med min nya klocka. Och den blev snabbt ’unboxed’, så bilderna nedan är en rekonstruktion…









Ja, helt klart är att Grand Seiko vet hur man ska paketera en klocka…

Och här är den, SBGR095. Detta är en nyutgåva av Grand Seiko’s 62GS som kom 1967 och var deras första automatiska klocka (mer om det här: http://www.grand-seiko.com/collection/62gs/). I stort sett identisk med originalet, men något större.







Då jag har haft klockan i några dagar, kan jag säga att det som jag läst om kvaliteten på Grand Seiko’s klockor inte är någon överdrift. Detta är inte min dyraste klocka, men kanske den med absolut bäst finish.

Klockans sunburst dial är fantastisk, och poleringen av urkasse och visare är helt fenomenal. Det känns som om de har ansträngt sig för att varje liten detalj ska vara perfekt.

Med sina 37,6mm i diameter så lär klockan mig också att uppskatta lite mindre ur. Min 14060 börjar kännas lite stor…

Grand Seiko, ett märke som jag verkligen hoppas att fler ska få upp ögonen för!!!
 
Nydelig GS, som mekanisk ikke står tilbake for noen! Så flaks at du fikk en av tre til Norden da! Så får du trøste deg med uret, mens du sover på sofaen? Eller blir ikke vreden så stor fra din fru?
 
  • Liker
Reaksjoner: NilsOT