En nysgjerrig grønnskolling

Medlem
4. juli 2014
Innlegg
97
Sted
Oslo
Hei :)

Etter ett år er det fortsatt mange ord og begreper jeg ikke helt blir klok på, så jeg lurte på om dere kunne være så snille og hjelpe meg med å enkelt forklare blant annet...

...hva det vil si at noen deler er "aftermarket"?

...hva det menes med at deler kan skaffes på gråmarkedet?

Også har jeg en Datejust fra 1973 hvor det ikke er inngravert noe nr på jubilee-lenken, men på endeleddene og på claspen. Rolex inngraverte vel kanskje ikke lenkenr på eldre datejust med jubilee-lenke, eller kan lenken være "aftermarket"?
 
Aftermarket blir mer å anse som reservedeler. Trenger ikke å være original. Les Rolex sin Rolexlenke. Det kan være en annen lenken fra en lenkeprodusent.

Gråmarkedet er parallellimport. Det kan være en forhandler som handler Rolex fra en butikk i et annet land og importerer dem til Norge. Ikke noe ulovlig, men er på siden av den egentlige AD (Authorized Dealer). På sertifikatet står det selvfølgelig ikke Norge.

8

Edit: Detaljer omkring en 70-tals Presidentlenke kjenner jeg ikke til...
 
Tusen takk for svar, det oppklarte en del! Når jeg sammenlignet bezelen på min datejust med en aftermarket-bezel på en annen identisk datejust så kunne jeg faktisk se en vesentlig forskjell, hvor det var større mellomrom mellom "taggene", så den var nok ikke original.

Så en forhandler henter aftermarket-deler på gråmarkedet? For jeg må mest sannsynlig bytte krone på Datejusten, siden den går skeivt når jeg vrir på den når jeg skal stille klokka, så jeg lurer bare på om jeg da skal betale mer og gjøre det hos Bjerke og få en original krone, eller hos en selvstendig urmaker som er rimeligere og henter en aftermarket-krone på gråmarkedet? Vil jo gjerne holde klokken så original som mulig.
 
Aftermarket lenker- og deler forbinder jeg med uorginale deler som oftest er av dårlig kvalitet (fake). Når vi snakker om serviceparts er dette originale deler fra produsent, disse kan avvike noe fra gamle deler men er fremdeles originale fra riktig fabrikk. Skal du bytte krone på datejusten din må du for all del levere denne til en AD eller annen urmaker som har tilgang til originale Rolex serviceparts. Hvis du skifter deler på din Rolex som ikke er originale vil verdien falle dramatisk.
Tom
 
Jeg hadde full service hos Lervik på en 83 modell DJ 16013 for ca. 2 år siden, det kostet 4.500,- inkl ny pleksi, smådeler og gullkrone. Mener å huske at krona bare kostet 3-400,- og da ville jeg ikke spart kronene på aftermarket stålkrone.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg er enig med deg der, @Rød.
Dei klokke er verd en ordentlig behandling hos en AD, @Mauno. Som @Tom Henriksen skriver så vil klokken synke i verdi med uoriginale (kanskje fake) deler. Dermed står det seg godt med en service fra er AD.

8
 
Ja, jeg heller mer mot å ta den med til Bjerke @petterhg. Ser at deres servicenr er inngravert på baksiden av den ene lugsen, så muligens jeg også kan be om servicehistorikken og hvilke deler som har blitt byttet opp gjennom årene :) det kan være greit å vite.

Men @Rød, det var jo en del mindre enn 6.300,- + bytte av gullkrone som jeg fikk oppgitt av Bjerke i Oslo! Men ringte nettopp Lervik og fikk oppgitt en pris på 6.000,- inkludert krone, så nå er det ikke så stor forskjell.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel