En post for bilder av ekstra fine klokkelenker.

Phenix

Støttemedlem
Medlem
2. jan. 2011
Sted
ThePromisedLand
Tenkte at vi kunne lage en tråd som omhandler klokkelenker. Post ditt bilde av lenken du syns har det lille ekstra.
Syns pr dato at kreativiteten av produksjonene på lenker er et forsømt tema. Er det slik at designer av selve kassen,skive,visere,krona,lugs...ja selve klokken er hovedoppgaven,-slik at lenken da kommer i andre rekke ?

Her er mitt forslag til en flott lenke,en Omega De Ville.
M0019-Omega4.jpg
[/IMG]

Mvh
Timebandit .....som er syk og kjeder seg:(

Jeg er syk jeg også...:-? Kjeder meg også...:(

Den lenka der var noe av de bedre jeg har sett! :)

Jeg liker skjulte låser
T34-1.jpg

Synes at presidentlenken min i "Bark finish" er ganske lekker..
IMG_2212.jpg

Den skal forresten inn til Alf Lie for en liten shining snart..

Synes det oser kvalitet av AP lenkene, selv om jeg aldri har fått tafset på en. Og jeg tror nok kontoen min er glad for at jeg ikke har gjort det;)

Jeg synes GO Sport Evolutions lenke er lekker. Spesielt diver-extention "knappen" (du trykker på logoen på spennen for å småjustere/stramme/slakke uten å ta av klokken). Flotters.

SportEvo13.jpg

SportEvo14.jpg

Det er så absolutt mye pent på lenkefronten, og kanskje i noen tilfeller er jeg mer fascinert av lenken enn av designen på uret forøvrig...;)

Ikke det at jeg er "der" med hensyn til de nedenfor, da jeg synes lenkene på alle så utmerket kompletterer uret forøvrig; - fra integrasjonen til kassen, lenken som sådan med detaljer i børstet og polert finish, til låsemekanismen.

Av mine ur på lenke, har jeg nemlig latt meg spesielt fascinere av disse 3; - OMEGA Speedmaster Pro, Audemars Piguet Royal Oak, Dual Time og Patek Philippe Nautilus, 5712/1A.
Noen bilder tatt i tidligere presentasjoner:

OMEGA Speedmaster Professional

148ecd36.jpg

DSC_0222.jpg

072377fa.jpg

76903eae.jpg

Audemars Piguet Royal Oak, Dual Time

P1010483-1.jpg

DSC_0242.jpg

DSC_0240.jpg

DSC_0245.jpg

Patek Philippe Nautilus, 5712/1A

P1010610-1.jpg

DSC_0228.jpg

P1010623.jpg

pp20bmp.jpg

DSC_0226.jpg

Har alltid likt lenken til IWC ingenieur og den geniale mekanismen den bruker for å fjerne/legge til ledd.

Synes også breitlings proII lenke er ganske fin i designet av en eller annen grunn:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Nydelige bilder Moore. Er du ikke for øvrig enig i at foldespennen på Nautilusen er overraskende skrale greier? Lenken og klokken er helt nydelig, men hvis man sammenligner foldelåsen med f.eks. AP 15202s massive og forseggjorte lås, virker Nautilusens løsning påfallende "pinglete". For min del kunne låsen like gjerne vært påsatt en 3000 kroners klokke. Komforten på hånden var det imidlertid ikke noe å si på - de få minuttene jeg har hatt gleden av å prøve en Nautilius.

Hadde tenkt å legge inn et par bilder av lenken på Speedmasteren min, men det er ingen vits nå etter Moores flotte bilder. Syns den lenken er nydelig. Fint med de polerte detaljene, og en veldig solid lås.

Nautilusen er, som alltid, ubeskrivelig deilig! :cool:

Nydelige bilder Moore. Er du ikke for øvrig enig i at foldespennen på Nautilusen er overraskende skrale greier? Lenken og klokken er helt nydelig, men hvis man sammenligner foldelåsen med f.eks. AP 15202s massive og forseggjorte lås, virker Nautilusens løsning påfallende "pinglete". For min del kunne låsen like gjerne vært påsatt en 3000 kroners klokke. Komforten på hånden var det imidlertid ikke noe å si på - de få minuttene jeg har hatt gleden av å prøve en Nautilius.

Takk for det, xe3l, - og du har absolutt et poeng med hensyn til Nautilus.

Isolert sett fremstår nok spennen unektelig litt "snau" og fremstår ved første øyekast (og andre, for den saks skyld) som litt "enkel".
Samtidig må jeg si den likevel synes å være godt tilpasset lenke og ur forøvrig, og på den måten fremstår både pen og elegant.
Det kan virker som det har vært et poeng at låsemekanismen ikke skulle gjøre "mer ut av seg enn nødvendig", kanskje nettopp av hensyn til både det estetiske, praktiske og sannsynligvis urets helhetlige fremtoning.

Her skiller jo AP Royal Oak seg noe ut, med et adskillig kraftigere "statement" i både spenne, lenke og kasse som sådan.

Ellers er det bare å erkjenne at både PP og AP er fantastiske ur å ha på hånden. Dette skal lenkekonstruksjonen ha sin store del av æren for.

:cool:

Hadde tenkt å legge inn et par bilder av lenken på Speedmasteren min, men det er ingen vits nå etter Moores flotte bilder. Syns den lenken er nydelig. Fint med de polerte detaljene, og en veldig solid lås.

Nautilusen er, som alltid, ubeskrivelig deilig! :cool:

Takk, takk, semmern!
Men, jeg tror ikke vi blir leie av bilder av de vakre ting, så kjør på! Speedmasterlenken har utrolig mange flotte nyanser og detaljer i seg. En virkelig flott lenke.
(Som jeg vurderer sterkt å supplere med skinnrem og folding clasp).
;)

Dette er vel den eneste klokken jeg virkelig angrer på at jeg kvittet meg med.
Lenka på denne er det sykeste jeg har tatt i. Overgår alt. Til og med IWC og AP...

cab3a154.jpg

Ellers er IWC sine lenker suverene:

1bf1bdbb.jpg

d28048f1.jpg

Låsen på Nautilus'en ser kanskje litt skral ut, men jeg kan forsikre at den er meget funksjonell, og designmessig liker jeg at den ikke gjør så mye ut av seg. Lenkens ledd nede ved låsen er ganske tynne og smekre, og en stor og klumpete lås ville etter min mening ødelagt noe av det helhetlige designet på klokken. Så ganske enig med Moore her, ja..

Zenith har en silkemykt behagelig og lekker lenke med svært høy kvalitet på Rainbow Elite Diver.

IMG_4217.jpg

IMG_4216.jpg