Tenkte jeg skulle dele en liten reise med dere her på Tidssonen.
En reise til KLOKKELANDET - Sveits, men kanskje på en litt anderledes måte.
Planen var at fruen og jeg skulle ta en mini-break fra hverdagen og valget falt denne gang på Sveits.
I stedet for en ren citybreak i EN storby, valgte vi å leie en bil og legge opp en runde mellom flere byer.
På denne runden ville vi passere diverse kjente steder for oss som er over normalt klokkeinteresserte,
og dette måtte selvfølgelig dokumenteres med bildemateriale.
Det skal sies at både i og mellom de forskjellige stedene vi stoppet finnes det flere interessante urmerker,
men man kan ikke få med seg alt på en tur...
Bildene taler nok mye for seg selv, men jeg legger ved noen kommentarer her og der.
Først et par dager i Zurich. Dette er en by jeg er godt kjent i fra før, og en by jeg trives meget godt i.
Her noen bilder fra Bahnhofstrasse med mange kjente butikker.
IWC Boutique
Blancpain Boutique
En selvfølgelig stopp i Zurich er Sprungli for å medbringe noen ekstra kalorier
Etter at leiebilen var hentet, ble ferden satt vestover.
Første stopp på turen var GRENCHEN.
Og her finner vi bl.a. Breitling. Faktisk ganske anonymt plassert ved et vegkryss.
-Og et av de mest omdiskuterte firmaene innen urbransjen for tiden, ETA.
Jeg ble overrasket over størrelsen på firmaet.
De har store bygg på flere steder i Grenchen og mange plassert mitt inne i boligstrøk.
Bildene viser bare litt av ett av byggene.
Jeg kan se for meg at ETA har vært og er en ekstremt viktig "hjørnestensbedrift" for området.
Faktisk er det ikke mange hundre meterene mellom Breitling og nærmeste ETA bygg.
På vei ut av stedet stopper vi ved Rado.
Ferden går videre noen kilometer og rett før BIEL/BIENNE passerer vi Rolex Bienne sin urverks-avdeling.
Her er også byggingen kommet godt i gang med de nye tilbyggene. Imponerende størrelse på bygget og området.
Inne i sentrum av Biel finner vi Omega.
Nå blir det en lengre kjøretur og vi tar av mot Valle de Joux. For et flott område.
Sterk stigning, men likevel motorvei med 100 km/t.
Første planlagte stopp på veien er - som noen sikkert allerede har gjettet - Le Sentier,
men rett som det er mellom grønne enger, kuer, traktorer og gårdsbruk dukker et kjent navn opp:
Dubois Depraz.
Og like etter - for meg et av mine favoritt-urmerker og ett av de viktigste stoppene på turen:
Jaeger Le Coultre.
J.D Le Coultre
Antoine Le Coultre
Kun noen få kilometer fra Le Sentier, finner vi denne ikke ukjente Manufacture:
Vi fortsetter videre til Le Brassus, og hva finnes der? Parkeringsskiltet sier sitt
I samme strøk, antar kun ca 1km unna:
Helt klart vær gir fin utsikt fra ca 1550 moh mot sør.
Det blir en flott tur videre ned fra fjellet (12% helling!) og mot GENEVE hvor vi ankommer hotellet sent ettermiddag.
Etter litt mat er inntatt og en liten gåtur for et førsteinntrykk av byen, er sengen god å finne.
Det blir tidlig kveld i Geneve, Zzzz.
Neste dag, etter en enkel men velsmakende frokost på hotellet,
settes kursen til et industriområde ved Geneve, Plan-les-Quates,
hvor en del virkelig MEKTIGE og kjente navn holder til på rekke og rad:
Forøvrig et annet av mine favoritt-urmerker:
Og nok et urmerke som kommer sterkt - forøvrig står "Alpina" logoen på baksiden av bygget:
I samme område ligger også flere...
Tilbake i Geneve by blir det igjen en del byvandring og et besøk innom denne butikken var et must:
Det jeg ser etter hadde ikke kommet i hyllene enda, forsåvidt som forventet,
så det er bare å innta videre ventestilling, hoho.
Til slutt - og som jeg har valgt å kalle tråden, ble dette en reise "hjem" - i allefall for en utvalgt følgesvenn.
Jeg tok ikke med noe virkelig "finesmecker-ur" på turen, men ved vår stopp i Grenchen fikk min godeste
Breitling SO gleden av å besøke HJEMSTEDET sitt
Etter hvert bar det igjen mot Zurich, Kloten Flughafen og hjemtur.
Until next time...
Takk for titten, håper dere likte "turen" og at det ikke ble FOR mange bilder...
BT
En reise til KLOKKELANDET - Sveits, men kanskje på en litt anderledes måte.
Planen var at fruen og jeg skulle ta en mini-break fra hverdagen og valget falt denne gang på Sveits.
I stedet for en ren citybreak i EN storby, valgte vi å leie en bil og legge opp en runde mellom flere byer.
På denne runden ville vi passere diverse kjente steder for oss som er over normalt klokkeinteresserte,
og dette måtte selvfølgelig dokumenteres med bildemateriale.
Det skal sies at både i og mellom de forskjellige stedene vi stoppet finnes det flere interessante urmerker,
men man kan ikke få med seg alt på en tur...
Bildene taler nok mye for seg selv, men jeg legger ved noen kommentarer her og der.
Først et par dager i Zurich. Dette er en by jeg er godt kjent i fra før, og en by jeg trives meget godt i.
Her noen bilder fra Bahnhofstrasse med mange kjente butikker.
IWC Boutique
Blancpain Boutique
En selvfølgelig stopp i Zurich er Sprungli for å medbringe noen ekstra kalorier
Etter at leiebilen var hentet, ble ferden satt vestover.
Første stopp på turen var GRENCHEN.
Og her finner vi bl.a. Breitling. Faktisk ganske anonymt plassert ved et vegkryss.
-Og et av de mest omdiskuterte firmaene innen urbransjen for tiden, ETA.
Jeg ble overrasket over størrelsen på firmaet.
De har store bygg på flere steder i Grenchen og mange plassert mitt inne i boligstrøk.
Bildene viser bare litt av ett av byggene.
Jeg kan se for meg at ETA har vært og er en ekstremt viktig "hjørnestensbedrift" for området.
Faktisk er det ikke mange hundre meterene mellom Breitling og nærmeste ETA bygg.
På vei ut av stedet stopper vi ved Rado.
Ferden går videre noen kilometer og rett før BIEL/BIENNE passerer vi Rolex Bienne sin urverks-avdeling.
Her er også byggingen kommet godt i gang med de nye tilbyggene. Imponerende størrelse på bygget og området.
Inne i sentrum av Biel finner vi Omega.
Nå blir det en lengre kjøretur og vi tar av mot Valle de Joux. For et flott område.
Sterk stigning, men likevel motorvei med 100 km/t.
Første planlagte stopp på veien er - som noen sikkert allerede har gjettet - Le Sentier,
men rett som det er mellom grønne enger, kuer, traktorer og gårdsbruk dukker et kjent navn opp:
Dubois Depraz.
Og like etter - for meg et av mine favoritt-urmerker og ett av de viktigste stoppene på turen:
Jaeger Le Coultre.
J.D Le Coultre
Antoine Le Coultre
Kun noen få kilometer fra Le Sentier, finner vi denne ikke ukjente Manufacture:
Vi fortsetter videre til Le Brassus, og hva finnes der? Parkeringsskiltet sier sitt
I samme strøk, antar kun ca 1km unna:
Helt klart vær gir fin utsikt fra ca 1550 moh mot sør.
Det blir en flott tur videre ned fra fjellet (12% helling!) og mot GENEVE hvor vi ankommer hotellet sent ettermiddag.
Etter litt mat er inntatt og en liten gåtur for et førsteinntrykk av byen, er sengen god å finne.
Det blir tidlig kveld i Geneve, Zzzz.
Neste dag, etter en enkel men velsmakende frokost på hotellet,
settes kursen til et industriområde ved Geneve, Plan-les-Quates,
hvor en del virkelig MEKTIGE og kjente navn holder til på rekke og rad:
Forøvrig et annet av mine favoritt-urmerker:
Og nok et urmerke som kommer sterkt - forøvrig står "Alpina" logoen på baksiden av bygget:
I samme område ligger også flere...
Tilbake i Geneve by blir det igjen en del byvandring og et besøk innom denne butikken var et must:
Det jeg ser etter hadde ikke kommet i hyllene enda, forsåvidt som forventet,
så det er bare å innta videre ventestilling, hoho.
Til slutt - og som jeg har valgt å kalle tråden, ble dette en reise "hjem" - i allefall for en utvalgt følgesvenn.
Jeg tok ikke med noe virkelig "finesmecker-ur" på turen, men ved vår stopp i Grenchen fikk min godeste
Breitling SO gleden av å besøke HJEMSTEDET sitt
Etter hvert bar det igjen mot Zurich, Kloten Flughafen og hjemtur.
Until next time...
Takk for titten, håper dere likte "turen" og at det ikke ble FOR mange bilder...
BT