En russer på kontoret

SantaMonica

Støttemedlem
Medlem
25. nov. 2014
Sted
Jessheim/Brooklyn
En kollega av meg dukket i dag opp på kontoret med en "ny" klokke. Det vil si, armbåndsuret var langt i fra nytt, men han hadde ikke brukt det på en god stund. Mitt falkeblikk avslørte kjapt under morgenmøtet at dette var russisk og det var mekanisk. Ekte urverk er det langt mellom blant mine arbeidskollegaer - her går det går stort sett i batteridrift, tross høy dressfaktor. Morgenkaffen ble tatt på hans kontor og jeg fikk studert dagens ur på nærmere hold:
IMG_0577.jpg

IMG_0578.jpg

Av alt jeg overhodet ikke har greie på i denne verden, er nok russiske armbåndsur blant topp ti. Det absolutt eneste jeg vet om temaet er at det finnes en stor produsent som heter Vostok. Jeg har dessuten sett bilder av noen eksemplarer her på TS som minnet litt om min kollegas ur. Etter litt googling fikk jeg bekreftet at her snakker vi mest sannsynlig om en real Vostok Amphibian Automatic Diver (...eller noe i den duren) med manuelt opptrekk.

Absolutt ingen sjeldenhet, men en litt artig historie som gir høy affeksjonsverdi for eieren. I 1994 tjenestegjorde min kollega i FN-styrkene i tidl. Jugoslavia (UNPROFOR). Klokken kjøpte han av en russisk offiserkollega for en sum tilsvarende ca. 80 kroner. Russeren hadde fått den utlevert på depotet før utreise. Kollegaen min har bakgrunn for Sjøforsvaret og syntes nettopp derfor at dette var riktig ur for ham med anker på skiva og greier.

Klokken tikker tipp topp etter opptrekk den dag i dag, tross for at den aldri har vært i nærheten av en urmaker etter den forlot Russland tidlig på 90-tallet. Den har nok tilbrakt vesentlig mer tid i en skuff enn på et håndledd de siste 23-24 årene og ville helt sikkert ha satt pris på en service etter hvert. Bezelen går like fint begge veier og flyttet seg nesten bare ved å se hardt på den. Jeg ville nok tenkt meg om to ganger før jeg hoppet i bassenget med denne. Uansett, synes denne "spottingen" var litt annerledes og en morsom start på dagen.

Russiske klokker er supergøy. En milliard varianter, tåler mye, har lange historiske røtter, koster nesten ingenting og er ytterst moddbare (Vostok Amfibia kan bruke bezel og insert fra SKX009/007). Urverkene er "arbeidshester" (et begrep man ofte bruker om stabile men enkle urverk, som Seiko 7S26), og mine ur med Vostoks 2415-urverk har gått minst like nøyaktig som dem med ETA i. Det er lett å bli hektet på Vostok Amfibia og Vostok Komandirskie, hvorav bildet er av sistnevnte.

Vedlegg

• IMG_2278.jpg
    IMG_2278.jpg
    137,3 KB · Visninger: 0